Friday, July 18, 2014

Pendek Kata......





Di akhir-akhir Ramadhan ni ramai yang pulun dok berzikir , beristighfar- ada yang macam tak cukup masa, tak cukup bilangan zikir dan istighfar, sebab tak sampai target 10 ribu atau 100 ribu? Entahlah....

Macam-macam gadget yang digunakan, ada yang digital, ada yang tekan/bunyi/tekan/bunyi , ada yang guna tasbih ( sampai berasap )..

Ada yang kata , beristihgfar dan berzikir tu biarlah lambat dan hadir hati

Ada orang pilih quantiti -
 Astaghfirullahastaghfirullahastaghfirullahastaghfirullahastaghfirullahberiburibukali

Ada yang memilih qualiti -
Astaghfirullahal 'azim allazi laa ilaha illa hua alhayyu alqayyum waatuubu ilaih - Ya Allah..sesungguhnya aku ini banyak dosa, ya Allah ampunkan daku......................aku pernah itu..........aku pernah ini............selalu termengumpat.......... pernah menganiaya................aku telah tak amanah......................aku.....aku.........dengan merayu minta ampun pada Allah....

Ada yang kata mulut tak hadir hati dalam berzikir itu  lebih baik dari mulut yang luas macam tempayan dan mulut yang suka mengata orang dan mulut yang I am holier than thou.....dan..dan...

'Ala kulliy hal, Allah sahaja yang menilai amalan kita..

Wallahu a'lam.




No comments:

Zaman Kanak-Kanak.....5

  Bila balik Rompin ramai-ramai takde  program lain melainkan pagi nak makan apa, tengah hari makan kat mana, petang minum kat mana, malam m...