Thursday, September 18, 2014

Waktu Yang Aurat





Apabila sampai pada ayat 58 Surah An-Nur tok Guru pun memberi sedikit huraian -






A058




Wahai orang-orang yang beriman, hendaklah hamba-hamba kamu dan orang-orang yang belum baligh dari kalangan kamu, meminta izin kepada kamu (sebelum masuk ke tempat kamu), dalam tiga masa; (iaitu) sebelum sembahyang subuh, dan ketika kamu membuka pakaian kerana kepanasan tengah hari, dan sesudah sembahyang Isyak; itulah tiga masa bagi kamu (yang biasanya terdedah aurat kamu padanya). Kamu dan mereka tidaklah bersalah kemudian daripada tiga masa yang tersebut, (kerana mereka) orang-orang yang selalu keluar masuk kepada kamu, dan kamu masing-masing sentiasa berhubung rapat antara satu dengan yang lain. Demikianlah Allah menerangkan kepada kamu ayat-ayatNya (yang menjelaskan hukum-hukumNya); dan (ingatlah) Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana.

Google Search

Rupa-rupanya pada waktu ada juga auratnya, iaitu pada 3 masa yang ditentukan iaitu sebelum solat Subuh, waktu Zohor dan selepas Isya' kerana pada ketiga-tiga masa itu seseorang akan melonggarkan pakaian mereka. Anak-anak kena minta izin jika hendak masuk ke bilik ibubapanya pada 3 waktu ini.

Seterusnya Tok Guru menerangkan iaitu kalau nak pegi rumah orang jangan pilih masa selepas solat zohor sebab masa itu tuan rumah hendak berihat selepas makan tengahari .Kalau perlu sangat kenalah minta izin, kalau tuan rumah benarkan bolehlah pergi , kalau tidak tangguh pada masa lain  yang lebih sesuai. Begitu juga pada waktu selepas Isya' kalau nak bertandang ke rumah orang perlulah minta izin tuan rumah dulu.

Rata-rata masyarakat kita segan nak beritahu mereka tidak bersedia menerima tetamu pada waktu-waktu tertentu. Sikap sopan santun orang kita kadang-kadang menyusahkan diri sendiri- sedangkan AlQuran telah memberi garis panduan tentang masa-masa yang dibenarkan menolak tetamu ( melainkan yang darurah).

Tambah Tok Guru lagi, kalau kita pergi ke rumah orang waktu makan tengahari jangan lah kata.... Ai  langkah kanan hari ni!  Menziarah waktu-waktu kebiasaan orang makan tengahari atau makan malam itu bukan langkah kanan.Tapi kalau kita menziarah lewat petang - kalau tuan rumah bawak keluar pulut durian ( atau lain-lain juadah ), baru dikira sebagai langkah kanan.

Ada juga orang yang dijemput ke majlis siang hari, tetapi dia datang waktu malam. Kalau tak dapat hadir pada masa yang ditetapkan ,beritahu tak dapat hadir. Jangan pulak nak kada'  pukul 10 malam masa semua ahli keluarga dah terkelepet dan dah nak masuk tidur!



Saturday, September 13, 2014

Pembedahan Ganti Lutut








knee being prepped in surgery


Google Search






Apabila pertama kali saya pergi ke bahagian Orthopedik Hospital Besar Kuala Lumpr saya terkejut jugak  bila tengok papan tanda Pembedahan Ganti Lutut. 10 tahun dulu saya tak berapa familiar dengan penggantian kepala lutut. Tetapi kini cerita tukar kepala lutut tu dah jadi biasa....

Pengalaman pertama menziarah ibu N yang tukar kepala lutut di Universiti Hospital pada tahum 1999 dulu tidak begitu dramatik sebab pembedahan berjaya dan ibu N sihat walafiat dengan lutut barunya hingga kini. Beliau berumur 92 tahun!

Tapi ada juga penukaran kepala lutut ni yang kurang berjaya. Oleh kerana kedua-dua lutut mengalami kesakitan yang amat sangat apabila hendak berjalan Kak R telah bertekad menggantikan kepala lutut yang baru supaya dapat berdiri dan berjalan dengan selesa.  Tapi malang sekali penukaran kedua-dua belah lutut itu kurang berjaya kerana banyak komplikasi yang berlaku  menyebabkan akhirnya beliau meninggal dunia.

 Makcik Sal juga menggantikan kedua-dua lututnya tetapi hanya satu lutut sahaja yang berjaya. Lutut yang sebelah lagi mengalami komplikasi. Lutut yang mengalami komplikasi itu menyebabkan kesakitan yang amat sangat sehingga beliau redha kakinya yang sebelah lagi di 'amputate'. Sekarang beliau hidup bahagia, walaupun kaki hanya tinggal sebelah sahaja!

Masa dulu-dulu, hanya orang tua-tua saja yang kena sakit lutut, tapi sekarang ramai juga orang yang belum tua mengidap sakit lutut!








Sunday, September 7, 2014

Punoh Doh Weh......





Google Translations

Tok Moh

M married and followed her husband to move to the north. Somehow a few years later, there are some problems with her ​​husband, it's known-in-law sat in the village and surrounded by relatives pulak many husbands that. skirmish lasted little, since M still loves her husband she ask the advice of friends to solve the problem . Many who give their views and some of them suggested that he meet with this person - aka tok bomoh clever peek-kut-kut shop around is interrupted Kat everywhere. tok bomoh When met with this, she tells her husband that her condition was tenuous that. Tok moh-nengoklah ni even peek in the water bowl, finished with all FUH left, right FUH, and he says that there is Siti Fatimah (meaning women) who became the center of it. Roared the M-raunglah just want to swoon like a rhino surprised because they thought her husband had three rupenye play dirty! He then complained his case on living in the south of the country. Some time later the father came to visit my brother, once the truck bawak want to take the goods and the children and grandchildren back to the village site. M was not what unspeakable, and did not know what to do while she still loved her husband kat. She had to leave her husband and return home with his father. Sebetul-correctness husband he dont any problems with other women. I do not know what problems he and his wife tu friends she did not know. Only tok moh know why she's seen shadows Adrienne water was sprayed water from his mouth during docking betel-ngefuh mengefuh tuh! 


Origional Writings

Tok Moh

M berkahwin dan mengikut suaminya berpindah ke utara. Entah macam mana beberapa tahun kemudian ada sedikit masalah dengan suaminya, maklumlah duduk di kampung mertua dan di kelilingi pulak oleh sanak saudara suami yang ramai tu.

Pertelingkahan kecil telah berlanjutan, oleh kerana M masih sayangkan suaminya dia pun minta nasihat kawan-kawan untuk menyelesaikan masalahnya. Ramailah yang beri pandangan dan ada di antaranya menyarankan dia supaya bertemu dengan seseorang ni - a.k.a tok bomoh yang pandai menengok-nengok kut-kut ada tersampuk kat mana-mana.

Bila berjumpa dengan tok bomoh ni, dia pun menceritakan keadaan dia dengan suaminya yang telah renggang tu. Tok moh ni pun menengok-nengoklah dalam mangkuk airnya, siap dengan segala fuh kiri, fuh kanan, maka dia pun menyatakan bahawa ada Siti Fatimah ( maksudnya orang perempuan ) yang menjadi orang tengahnya. Meraung-raunglah si M tadi bagai nak pengsan terkejut badak sebab tak sangka suaminya telah main kayu tiga rupenye!

Dia pun mengadu hal pada bapanya yang tinggal di selatan tanah air. Beberapa lama kemudian bapa dengan abang pun datang, bawak lori sekali nak ambil barang-barang dan anak serta cucunya balik ke kampung laman. M pun tak terkata apa, dan tak tau nak buat apa sedangkan dia masih sayang kat suaminya. Terpaksalah dia meninggalkan suaminya dan balik kampung bersama ayahnya.

Sebetul-betulnya suami dia takde pun masalah dengan perempuan lain. Entah apa masalah dia suami isteri tu kawan-kawan dia pun tak tau. Hanya tok moh yang tahu sebab dia dah nampak bayang-bayang Siti Fatimah dalam air yang telah tersembur air sirih dari mulutnya semasa dok mengefuh-ngefuh tuh!

Friday, September 5, 2014

Iddah






Beberapa permasalahan timbul apabila ada di antara wanita yang kematian suami ( yang di antaranya adalah di kalangan sahabat-sahabat saya ).


Ramai yang tak sempat nak bersedih dan murung setelah suami mati sebab banyak masalah yang harus diselesaikan - yang terutamannya ialah masalah Faraid. Balu terpaksa menguruskan pelbagai perkara yang rumit  untuk menyelesaikan hal-hal mengenai hutang piutang suami ( jika ada ), wang dan  hartabenda  dan pembahagian harta bagi waris-waris yang tinggal.

Dan beberapa persoalan lain juga telah terjawab :

1.  Iddah wanita yang kematian suami adalah 4 bulan 10 hari -  tidak kira sama ada sudah tua atau dah putus haid sementelahan lagi yang masih muda.(  ada yang ambil ringan fasal iddah kematian kerana  dah tua )

2. Boleh keluar rumah atas dasar darurah sahaja seperti pergi kerja, pergi beli makanan atau  barang keperluan , pegi hospital dan lain-lain yang seumpamanya. Yang terlarang ialah keluar atas hal-hal yang lagha seperti pegi shopping atau pun keluar yang mengundang peminangan orang ( keluar dengan memasang badan )

3. Hatta kelas pengajian umum ( AlQuran , tafsir dan lain-lain ) juga tidak dikira darurah,  sebab kelas-kelas pengajian itu adalah berterusan dan berpanjangan - tidak seperti pengajian khusus yang ada jangkamasa tertentu seperti pengajian di peringkat tinggi atau lain-lain.

4. Ada di antara mereka yang menerima tetamu tidak putus-putus yang datang mengucap takziah. Ada juga sahabat-sahabat suami yang lelaki datang mengunjung , dibenarkan kalau dalam rumah itu ada lelaki  ( anak lelaki , adik lelaki atau lain-lain yang mahram ). Lelaki muda refrain yourselves from going to the young widows' house to pay condolences!!!

5. Adakah sampai doa isteri untuk suami? Insyaallah semoga Allah makbulkan doa isteri. Tapi yang disebut dalam hadith ialah ANAK-ANAK YANG SOLEH YANG MENDOAKAN IBUBAPANYA  akan diterima doa mereka......
Ya Allah ampunkan dosa kedua ibubapaku, Ya Allah masukkan mereka ke dalam syurgaMu ( antara contoh yang diberi )

6. Seelok-eloknya diam di rumah seperti yang telah disyariatkan.

WaLlahua'lam.





Tuesday, September 2, 2014

Magunatip Dance





With this Magunatip dance we end our Kota Kinabalu journey !



video



We'll miss your x- large young coconut!




Your delicious layered tea served in XXXL mug




Your Tamparuli  hanging bridge that made some of us feel giddy




Your upside down house.....





..with upside down car and the garage..





Your Filipino Market that sell pearls, pearls and pearls......among other handicrafts...
 

Till we meet again!