Sunday, September 7, 2014

Punoh Doh Weh......





Google Translations

Tok Moh

M married and followed her husband to move to the north. Somehow a few years later, there are some problems with her ​​husband, it's known-in-law sat in the village and surrounded by relatives pulak many husbands that. skirmish lasted little, since M still loves her husband she ask the advice of friends to solve the problem . Many who give their views and some of them suggested that he meet with this person - aka tok bomoh clever peek-kut-kut shop around is interrupted Kat everywhere. tok bomoh When met with this, she tells her husband that her condition was tenuous that. Tok moh-nengoklah ni even peek in the water bowl, finished with all FUH left, right FUH, and he says that there is Siti Fatimah (meaning women) who became the center of it. Roared the M-raunglah just want to swoon like a rhino surprised because they thought her husband had three rupenye play dirty! He then complained his case on living in the south of the country. Some time later the father came to visit my brother, once the truck bawak want to take the goods and the children and grandchildren back to the village site. M was not what unspeakable, and did not know what to do while she still loved her husband kat. She had to leave her husband and return home with his father. Sebetul-correctness husband he dont any problems with other women. I do not know what problems he and his wife tu friends she did not know. Only tok moh know why she's seen shadows Adrienne water was sprayed water from his mouth during docking betel-ngefuh mengefuh tuh! 


Origional Writings

Tok Moh

M berkahwin dan mengikut suaminya berpindah ke utara. Entah macam mana beberapa tahun kemudian ada sedikit masalah dengan suaminya, maklumlah duduk di kampung mertua dan di kelilingi pulak oleh sanak saudara suami yang ramai tu.

Pertelingkahan kecil telah berlanjutan, oleh kerana M masih sayangkan suaminya dia pun minta nasihat kawan-kawan untuk menyelesaikan masalahnya. Ramailah yang beri pandangan dan ada di antaranya menyarankan dia supaya bertemu dengan seseorang ni - a.k.a tok bomoh yang pandai menengok-nengok kut-kut ada tersampuk kat mana-mana.

Bila berjumpa dengan tok bomoh ni, dia pun menceritakan keadaan dia dengan suaminya yang telah renggang tu. Tok moh ni pun menengok-nengoklah dalam mangkuk airnya, siap dengan segala fuh kiri, fuh kanan, maka dia pun menyatakan bahawa ada Siti Fatimah ( maksudnya orang perempuan ) yang menjadi orang tengahnya. Meraung-raunglah si M tadi bagai nak pengsan terkejut badak sebab tak sangka suaminya telah main kayu tiga rupenye!

Dia pun mengadu hal pada bapanya yang tinggal di selatan tanah air. Beberapa lama kemudian bapa dengan abang pun datang, bawak lori sekali nak ambil barang-barang dan anak serta cucunya balik ke kampung laman. M pun tak terkata apa, dan tak tau nak buat apa sedangkan dia masih sayang kat suaminya. Terpaksalah dia meninggalkan suaminya dan balik kampung bersama ayahnya.

Sebetul-betulnya suami dia takde pun masalah dengan perempuan lain. Entah apa masalah dia suami isteri tu kawan-kawan dia pun tak tau. Hanya tok moh yang tahu sebab dia dah nampak bayang-bayang Siti Fatimah dalam air yang telah tersembur air sirih dari mulutnya semasa dok mengefuh-ngefuh tuh!

No comments: