Thursday, December 31, 2015

Bunga Santalia


Berbau wangi


Sangat sesuai untuk dicampurkan dalam bunga rampai. Ada juga dijual minyak wangi santalia yang digunakan orang dulu-dulu untuk buat bunga rampai..

Monday, December 28, 2015

Kena Rajin





......mencantas pokok , makin cantas semakin rendang....
Belimbing buluh berbuah sepanjang tahun kadang-kadang terlampau banyak buah dah tak tau nak buat apa ( kalau durian berbuah lebat macam belimbing buluh tokey deriyan boleh dipavali hari-hari )


Saturday, December 26, 2015

Syaitan Bisu


Semasa pengantin duduk di pelamin pun perbincangan hebat terus berjalan......

Ada yang kata Najib is strong now dia boleh dapat landslide win come the next GE. Semua orang sokong dia sekarang.
Ramailah yang dok keliling meja tu tertelan buah kana ( acar buah ).

Depa kata Najib dah kambus semua lubang yang boleh  menjerluskan dia. Kaitkan pula dengan Tun M marahkan Najib sebab tak dengar cakap dia dan bla bla bleat bleat bleat!
Tapi tak sebut pun fasal 2.6b Dan IMDB - sebab bagi mereka itu perkara kecik bukan satu perkara yang harus dibangkitkan. Kerugian perkara biasa Dalam perniagaan. Derma pula adalah sesuatu yang halal....

Habis kenduri saya rasa sangat kecewa.....
Kalau penipuan yang jelas dan nyata itu boleh diterima dan ramai orang membenarkannya dan ramai lagi yang mendiamkan diri.......maka tiadalah jalan yang boleh membetulkan keadaan...



Wednesday, December 23, 2015

Saturday, December 19, 2015

Ramai Dah Buat Keputusan



Bulan Disember ni banyak benar kenduri kahwin, pendek kata sembang politik pun makin kencang.
Ada orang kata kes 2.6b dan misadventures of 1MDB tu dah ok. Kata depa orang ramai dah boleh terima bahawa kes duit derma masuk akaun peribadi itu dihalalkan. 1 MDB pulak akan menjana keuntungan  tak lama lagi. Jadi jangan dok buat kepoh menuduh dan menyoal yang bukan2.....

Bagi yang tak menghalalkan perbuatan 2.6/1MDB mereka dah bercadang - cadang untuk beramai - ramai memangkah Pas! Ada juga yang tak nak memangkah terus dan yang lebih ekstrim lagi ada yang bercadang nak merosakkan kertas undi....sebaaab walaupun kes 2.6b tu dah di OK kan tapi kes rakyat belum ok lagi - beban kenaikan harga barang-barang dan perkhidmatan telah menghimpit kehidupan rakyat jelata.

 Ramai jugak yang sakit hati pada pemimpin bermulut cerobeh....
Bila sayur mahal disarankan rakyat makan kangkong
Bila ayam naik harga disarankan jangan makan ayam
Bila harga tol dinaikkan disarankan jangan guna jalan bertol ..
Bila dia dapat derma dia buat senyaaaaap je...

Bo patut meh!











Thursday, December 17, 2015

Sejukkan Mata



Bunga liar bewarna kuning ini  tumbuh dengan banyaknya di atas kaki bukit di belakang rumah.


Tuan rumah pun seronok bukan main....dapat pokok bunga free....Alhamdulillah!



Monday, December 14, 2015

Bangkai Gajah Tak Boleh Di....


.....tutup dengan tudung saji yang kecil....

Dok putar macam mana pun orang dok ingat tentang 2.6 bil masuk akaun sendiri.
Dok tegakkan benang yang basah macam mana pun orang akan persoalkan 1 apakebendanya MDB tuh!

Kes 2.6bil dan hal 1 apakebisnesyanguntungnyaentahkemana MDB tidak diberi penjelasan dengan setelusnya - tiba-tiba timbul isu nak jatuhkan kerajaan.
Bila pulak orang nak jatuhkan kerajaan? Nak jatuhkan president yang terima wang derma terus masuk akaun peribadi tu mungkinlah!

Takut nanti melarat peyakit derma masuk akaun peribadi. Kalu macam tu takyah susah-susah nak tubuhkan SPRM .

Pat Pat nya
Sapa dapat dia punya!




Wednesday, December 9, 2015

Golongan Muda Sekarang.....



....dah tak sama dengan orang-orang yang berada dalam golongan 6 series & 7 series ( bukan BMW je ada series orang pencen pun ada! )

Orang-orang tahap pencen ni sangat berpegang teguh pada parti - UMNO, PAS dan paling mutakhir PKR. PKR lebih dekat dengan orang muda sebab mereka ada peluang bergerak dan bergiat sebab PKR lebih terbuka keahliannya.
Lagi pulak orang muda lebih tertarik pada tokoh yang berwibawa / yang pandai cakap / yang mereka boleh identify diri mereka dengan pemimpin-pemimpin muda.

Masa PRU yang lepas ramai kawan-kawan bergaduh dengan anak-anak bila pegi mengundi - anak-anak pi sokong PR! Makbapak totok UMNO!

Sekarang ni tak tau lah macam mana...orang muda lebih kritikal...dan peka dengan keadaan semasa..



Tuesday, December 1, 2015

Favorite Corner



Orang atas pun boleh menikmati kehijauan orang bawah...



Saturday, November 28, 2015

Cinta Itu Buta....


Love is as blind as a bat

Kak Tipah kawen dengan Abe Leh kerana cintanya pada Abe Leh. Sudah kahwin hari - hari bergaduh, riuh rendah sampai ke tengah jalan orang boleh dengar pertengkaran mereka

.....pemalas asyik membuta siang malam -  pegilah cari kerja nak tanggung anak bini....

Puas begaduh dan bertengkar akhirnya bercerai berai. Kak Tipah balik bawa anak ke rumah mak dia dan Abe Leh balik melenggang ke rumah mak dia.

Tak lama kemudian Kak Tipah kahwin lain tapi setelah beberapa tahun kemudian dia bercerai degan suami barunya. Tiba- tiba dengar cerita Kak Tipah kahwin semula dengan Abe Leh - dan hidup bahagiatakbahagiabergaduhberbaikbergaduhberbaik dengan Abe Leh yang kerjanya asyik membuta dan pemalas tuh!

Mungkin Kak Tipah seronok ambik upah menjahit baju ...takde orang nak kacau pekerjaannya yang sepenuh masa tuh!



Thursday, November 26, 2015

Sejukkan Mata




Orang atas tanam bunga orang bawah tanam lengkuas..




Thursday, November 19, 2015

Bila Hujan Tiba...



..pokok pun jadi semak samun...Tang ni lah tuan pokok naik serabut!



Saturday, November 7, 2015

Rugi Wooo.....



Ani yang sepatutnya datang menggosok baju pada pukul 2 tiba pukul 3.30 petang.

Pegi hantar duit anak sebab tu lambat sikit hari ni..
Takpe baju pun tak banyak sangat nak gosok
Teruk sekarang ni duit banyak turun...
Duit Indonesia makin turun ke?
Bukan bu' bukan duit Indonesia tapi duit Malasia yang makin turun.
Oklah tu untunglah kamu
Mana pulak untung, rugi bu'....hari ni ringgit lagi turun rm320 dapat satu juta. Rugi bu'! Dulu rm 285 sudah dapat satu juta rupiah!

Selama ni tok caro balah mano pong duit rupiah ni - lantak le nak turun ke naik! Tapi bila mendengar keluhan bibi-bibi di keliling rumah barulah nak celik mata......
Dah tu buat bengong pulak ambo - errr...ringgit jatuh kalu sapa untung eh?



Tuesday, November 3, 2015

Sakit Hati Habih Meter


Sedara mara kat kampung risau bukan main, maklumlah depa tu penyokong kerajaan dan ahli Umno yang totok ( @ dok leh gi dengan parti lain ,Umno jugak dulu kini dan selamanya! )

Tapi akhir-akhir ni kerap benar dok buat mesuarat tak rasmi sambil makan kepok leko atas lambor bawah pokok jambu golok....

Ajenda mesuarat ialah nak pangkah parti mana pru14 nanti! Dasat punya mesuarat tuh! Kalau tak pangkah Umno nak pangkah sapa lagi takkan DAP kut? Tu parti Cina! Dah tu? PKR lah sebab ia parti pelbagai kaum....eh tak naklah tu parti khas untuk Anuwar Brahim. Parti Pas , tu kan parti Melayu - eh tak naklah ingat dulu masa Pru yang lepas-lepas depa kata kita macam-macam.

Jadi lagu mana ni? Takkan nak sokong barisan pemimpin yang ada la ni - depa dok celaru dengan 1MDB lah, duit beliyon2 tak tau pi mana. Pastu dok tak mengaku  dan disokong pulak dengan bersungguh-sungguh oleh semua menteri kabinet yang duduk teguh dalam perahu jalur DSN!

Akhirnya mereka pun buat keputusan sebulat suara ia itu SOKONG CALON toksah kira parti sebab nanti ada bangang yang pegi calonkan orang-orang parti yang tak jujur yang takut menyatakan kebenaran!

Jangan dok ingat Mak Ngah Joyah, Mak Lang Siah, Mok Ngoh Selema, Mek Jarah, Kak Senah tak tau. Anak-anak depa yang dok Kolompor balik ghoyak ko mami depa  orang besar-besar parti banyak dapat pitih , depa nak kirim duit kat mami depa tak berapa nak cukup pitih!











Tuesday, October 27, 2015

Pahlawan Sejati



Sembang punya sembang akhirnya  terkeluar riwayat 2.6bil dan 1MDB . Rakyat  yang tengah dok tertunggu - tunggu nak tau cerita sebenar dari mulut DSN sendiri memandangkan ia ada hubung kait dengan semua rakyat Malaysia.

Najib kena letak jawatan

Eh , engkau ni tak de semangat Pahang langsung!

Apa pulak semangat Pahang , mana ada semangat lagi dah ...kalu dapat 2.6b tahun 2012 ( ? ) dok wat senyap je sampai terbongkar baru  dok gelabah beruk!

Tu lah engkau lama sangat ke sana ke mari tak tau cerita dah. Langsung tak menyokong.

Aku tak nak bergaduh dengan engkau.....sokong apanya? PM kenalah bertanggung jawab terhadap orang ramai  - sebab ini bukan hal dia laki bini dan anak beranak dia....

Kalau dia pahlawan sejati dia kena BERANI BERCAKAP BENAR! Janganlah dok hantar hulubalang pacak buat penerangan yang buatkan orang ramai bertambah sakit hati dan hilang kepercayaan.



Saturday, October 24, 2015

Favorite Corner



Alohlah....


Favorite corner orang pencen weh...dok pi mai pi mai tang tu!



Wednesday, October 14, 2015

You Makan Apa?



Apabila seseorang yang dikenali dulunya ada penyakit sekarang dah sihat - darah tinggi stabil, kolesterol stabil dan yang penting gula dalam darah maintain 5.2 - 5.8mml .

Semua kawan tanya -
Waaaah ....you dah ok sekarang , you makan apa?

Sepatutnya soalan tu bertukar sikit...
Waaaah....... You dah sihat sekarang, you tak makan apa?

Jadi senang sikit nak jawab...
- I kurangkan makan gula atau makanan yang gula berlebihan
- Tak makan bahan2 yang berlemak dan berminyak yang berlebihan...
- Tapi tak tinggal makan ubat yang disarankan oleh doktor!

Hok ni lah orang maleh nak dengar - buat sakit telinga dan menyusahkan diri!

Yang eloknya ada satu ubat yang boleh diminum sebulan sekali atau dimakan jarang-jarang sekali dan dengan sekelip mata semua penyakit hilang dan boleh makan apa yang kita sukeeerr!

Lepas tu pegi nasihat kawan yang sama sepenyakit supaya jangan makan ubat doktor - sebab tiap kali jumpa doktor kena marah - asyik suruh pantang memanjang......silap haribulan doktor tambah dos ubat!

Pulakkkkk!













Thursday, October 8, 2015

Favorite Recipe



Selalu makan masak sambal ikan cili merah menyala kan?



Apa kata masak sambal cili hijau pulak......




Wednesday, October 7, 2015

Peribahasa



Pekak Badak
Buat bodoh @ buat tak faham @ buat tak dengar bila pihak tertentu mengajukan soalan

Gelabah Berok
Bila rahsia terbongkar dan dah menjadi rahsia umum mulalah menuduh orang macam-macam

Hulubalang Pacak
....pun bersiap siaga mempertahankan segala serangan dengan semangat  kental yang sungguh Berani kerana Salah

Cacing Kepanasan
Melakukan tindakan-tindakan yang songsang apabila keadaan mendesak

Macam Tikus Jatuh Ke Beras
Bila dapat habuan buat seeennyaaaap je.......

Kejar Bayang-Bayang Sendiri
Dok ingat harta dan kekayaan ( yang entah dari mana puncanya ) serta kuasa yang ada boleh kekal sampai  mati

Makan Dek Sumpah
Kalau benar-benar tak bersalah takkanlah makan dek sumpah pulak!

Angkat Bungkus
Bersalah kalu.......tak tau lah apa jadi.....





Friday, October 2, 2015

Milano!


Let's go to Milan !
It's shopping time!
It rains money....let's shop,shop,shop.....!

Monday, September 28, 2015

Wanna Bet?



That........he.......failed to attend.......the
U
N
G
A!


But he is already in NYC  a few days before Eidul Adha.....
His turn to deliver his speech is on the 1st of October..
( yang dok propa tunjuk gambar PM cakap sorang-sorang dalam dewan UN tu sudah kantoi maaa )

Tak taulah kalau- kalau lepas menyampaikan ucapan nanti kena serbu dek journalists yang mungkin bertujuan nak jatuhkan PM kiteeeeee.....
Mungkin ramai di antara kita ramai yang nak tahu biz apa 1MDB tuh! Nampaknya Malaysia dah kaya raya sekarang kerana dapat duit terpijak!




Tuesday, September 22, 2015

Sudip Kayu Antik......


......for sale ahoy!

Sahabat saya DE geram dengan pembantu rumahnya yang bekerja lebih 30 tahun dengannya. Bukan geram apa sangat cuma geram taknak guna perkakas dapur yang moden. Katanya dapur rumahnya macam dapur orang lama, pakai periuk lama, kuali besi lama dan lain-lain semuanya lama-lama belaka!

I pun ada masalah juga dengan alatan dapur yang lama.........


 Sudip kayu yang pendek tu I dah guna lebih 30 tahun sampai kecik dan pendek. Me husben dok bising dan komplen - dia beli beberapa sudip baru. Dalam sekelip mata yang baru tu patah dua!



Tukar  yang baru terserpih pulak....( jangan-jangan dah termakan serpihan tu ha-ha! )

But I warn everybody - don't ever dare to throw them away......sebab.....

Sudip yang dah bonsai tu boleh guna untuk periuk kecik
Yang dah tinggal sebelah tu sedang nak balikkan ikan dalam kuali
Yang terserpih tu sesuai untuk goreng mi atau mihun !




Friday, September 18, 2015

Favorite Corner



Tidak berpadanan antara kerusi dan meja kata depa - kerusi dari Tongsan meja dari seberang.......



Saturday, September 12, 2015

Realiti Kehidupan


Semua orang takut mati , kalau boleh tak nak mati, nak hidup menongkat langit. Orang yang kaya raya ( terutamanya yang dapat derma berbeliyon-beliyon ) kalau boleh nak beli nyawa supaya boleh hidup tak mati - mati!

Bila dapat kuasa semua seronok - dengan kuasa boleh buat apa saja - berniaga yang untungnya entah ke mana, boleh pecat penjawat dari jawatan mereka , boleh sogok dan boleh upah pencacai maki orang , tuduh orang berkonspirasi nak jatuhkan dia dan lain-lain yang seumpamanya!

Tapi yang sakitnya bila kuasa dah  hampir nak hilang baru tau langit itu tinggi - hidup dalam kegusaran dan ketakutan - ada jugak yang dapat insomnia - mata tak boleh pejam....Pejam kalu ada nampak macam-macam yang menyeramkan!


Thursday, September 10, 2015

Jangan Kena Tipu!




Sesuatu yang dilakukan secara senyap-senyap selalaunya akan menjadi tanda tanya orang ramai. Kalau dah main sorok-sorok tu adalah yag tak kena di mana-mana - simpan kemas-kemas takut terbocor rahsia @ terkantoi!

Beberapa tahun dahulu ada seseorang yang saya kenal memberitahu saya dia buat investment yang sangat menguntungkan dan telah pun mendapat pulangannya dalam masa sebulan dua sahaja . Pada tahun 80an dulu ramai juga sahabat handai dan sedara mara yang sakit hati dengan saya sebab tak nak join dan tak percaya dengan skim cepat kaya Pak Man Telo. Depa kata saya bodoh tak nak ambik peluang yang terbuka!

Jadi sahabat saya yang buat investment tadi tu berkobar-kobarlah menceritakan bahawa investment tu bukan sebarangan, beroperasi di bilik hotel mewah dan tingkat paling tinggi. Tidak semua orang boleh masuk, hanya yang berduit saja @ yang nak invest saja yang dibenarkan.....Tapi kalau saya nak join dia boleh introduce...

Ada juga orang pegi menuntut ilmu tapi kata mereka tok guru tak bagi hebahkan aapa yang dipelajari itu pada orang ramai takut nanti mengelirukan masyarakat. Maklumlah ilmu itu begitu tinggi tak semua orang boleh menerimanya, kalau iman tak tinggi tak layak menuntut ilmu lagi...Pendek kata ilmu itu eksklusif untuk orang-orang tertentu saja..

Ayah saya pernah berpesan tentang dua perkara di atas seawal tahun 1970an dulu semasa saya mula bekerja..Pertamanya kalau nak menuntut ilmu janganlah pegi tempat yang terpencil , carilah ustaz-ustazah yang mengajar di tempat awam dan di surau atau masjid atau pegi ke pusat pengajian. Begitu juga kalau ada perniagaan yang tidak munasabah keuntungannya sudah tentu ada maslahah dan penipuan di sebaliknya.........






Sunday, August 30, 2015

Sabar Dengan Ujian Allah..



Seorang kerabat kami telah beberapa tahun lamanya melawan penyakitnya dengan gagah berani - sentiasa ceria dan tidak pernah berputus asa. Walau pun kemudiannya dia terpaksa membayar sendiri ubat yang begitu mahal mencecah ribuan ringgit ( sebab banyak karenah birokerasi bila nak claim balik duit dia ).

Setelah beberapa lama di hospital beliau kena discharge sebab tiada lagi rawatan yang patut beliau jalani. Sekarang beliau dijaga oleh anak lelaki dan menantunya sepenuh masa ( beliau tidak mempunyai anak perempuan ).

Anak dan menantu menjaga ibu dengan penuh sabar dan  prihatin - beri ubat ikut waktu , membersih dan mengelap ibu , merawat luka-luka belakang akibat sudah 3 bulan terlantar....dengan kata-kata yang lemah lembut memujuk ibu yang kadang kala tidak tertahan kesakitan...

Sememangnya ibu itu seorang yang bersemangat waja, tidak merungut dan tidak keluh kesah berdepan dengan brain cancer!

Semoga anak dan menantu mendapat rahmat Allah di dunia dan di akhirat , aamin!


Friday, August 21, 2015

Baliklah Ke Pangkal Jalan!



Bila orang buat bising RM jatuh merudum berbanding USD ramai pulak pencacai kata -
hangpa berniaga import export ke? Ada anak belajar di UK , US?

Maknanya kalau kamu orang biasa takde business besar - besar , anak belajar sekolah pondok je - shut up lah buat apa kepoh-kepoh - takde kena mengena dengan korang pun duit turun ke naik!

Sekarang ni dah ada orang yang nak tukar duit kat Siam , depa dah tak nak terima RM!

Wahai pencacai..terimalah hakikat Bahtera Merdeka tengah dilambung ombak setinggi gunung! Takut nanti kapal terlanggar batu - nakhoda abandon ship , anak kapal yang kelemasan.

Mugo nakhoda kapal boleh hidup mewah 7 keturunan. Maklumlah sekarang ni orang kaya dapat derma, orang susah yang hidup terhimpit!

Jangan dok ghoyaklah kata semua bagus. Apa yang dibaca atas kertas tak semestinya ia adalah realiti masa kini!



Favorite Corner



Rumah tahun 1960an




Tuesday, August 18, 2015

Bila Hujan Turun




Nikmatilah kesegarannya.....



Bila datang kemarau semuanya akan layu dan kering...




Monday, August 17, 2015

Baik Malu Kecik Jangan Malu Besar




Bayangkan seseorang pemimpin yang telah terkantoi buat kesilapan dan rakyat keluh kesah mahukan pemimpin turun/undur/tidak mengganggu siasatan yang sedang berjalan.

Kalau beliau seorang yang berpandangan jauh dan sayangkan parti/negara mengatasi sayangkan kekayaan/kekuasaan ( yang tak akan kekal selamanya ) gunalah peluang yang ada UNDURLAH!! dengan cara terhormat. Mungkin lama kelamaan rakyat memaafkan dan melupakan perbuatannya yang tidak tidak boleh diterima ramai ( melainkan penyokong-penyokongnya yang tak berbelah bagi (?) tuh! )

Jangan sampai pemimpin dijatuhkan - dalam keadaan rakyat yang sedang marah mungkin pemimpin itu akan hilang segalanya malah akan dikutuk dann dicerca.. ( atau dihadapkan dimuka pengadilan .....kalaulah ada yang berani@kalau ada kes )
Kalau pemimpin itu tidak ada perasaan malu/bersalah/menyesal - ingatlah anak cucu dan keturunannya yang akan datang - akan mendapat tempias dari perbuatannya!

Pendek kata kalau majority rakyat dah menolak pemimpin tu janganlah buat muka saden atau buat selamber derk je.......Bagi peluang pemimpin lain yang lebih jujur dan amanah dan tak menunjukkan kekayaannya pada dunia dengan menggunakan duit yang bukan hak dia!






Friday, August 14, 2015

Wednesday, August 12, 2015

Monday, August 10, 2015

Kalau Tiada Angin Takkan Pokok Bergoyang




Bijak sungguh orang tua-tua kita dulu menghasilkan pepatah yang diambil dari hasil pemerhatian dan  kehidupan mereka sehari -hari.

Pepatah ini dikait rapat pula dengan :

Kalau tak tumbuh tak melata
Kalau tak sungguh orang tak kata

Pernah satu ketika seorang sahabat begitu marah pada kawan karibnya Z kerana memfitnah .  Z kata suami sahabatnya ada perempuan lain. Keadaan menjadi runcing antara dua sahabat apabila si suami menafikan tuduhan itu...

Jangan percaya cakap orang yang nak memecah belahkan kita!

Beberapa bulan bersilam sahabat dapat tau suaminya memang betul dah kawen lain....

Dan sahabat pulak taklah bodoh sombong, tak pulak bodoh bertingket-tingket .....dia pegi meminta maaf pada Z kerana memutuskan persahabatannya dengan Z semata-mata percayakan cakap lakinya yang Kaki Pembohong tuh!




Saturday, August 8, 2015

Rendang Dah Habis......




Makanlah mihun pulak





..bersama cucur jagung dan sedikit buah-buahan....


Semoga lemak tepu dari rendang dan lemang raya cair sikit!



Tuesday, August 4, 2015

Jangan Jadi Macam Ketam...


...ajar anak jalan serong!

Kalau ibu bapa tunjuk teladan yang buruk ia akan jadi ikutan sampai ke anak cucu,cicit,cuit....

Kalau sesuatu perbuatan itu salah janganlah gi dok kona lana nak ghoyak kat orang kata perbuatan tu betul , tak salah , tak apa , ok je!

Takut nanti tinggal Bahasa Melayu dengan baju Melayu je!




Sunday, August 2, 2015

Jangan Sampai Anak Cucu Meludah......


....atas kubur nenek moyang mereka jika terpaksa mengemis di negara mereka sendiri semata-mata kerana......

...nenek moyang mereka tidak mencegah malahan bersubahat terhadap kemungkaran dan penipuan yang berlaku di depan mata.....



Friday, July 31, 2015

Mulut Jahat Tapi Hati Baik....


Iye ke?

Ada orang yang mulut capoi, bahasa kasar dan suka merendah-rendahkan orang. Ramai pulak yang kata....ah, dia tu mulut je bising tapi hati baik.

Maknanya ok lah kalau seseorang tu kurang aj#r sebab hati baik....dan dia tak bermaksud apa-apa pun...

Hakikatnya apa yang zahir dari mulut itu adalah manifestasi dari hati...

Begitulah luahan hati seorang isteri yang telah beberapa lama dianiayai suaminya tapi kini dia bertekad nak mengambil tindakan undang,-undang terhadap suaminya yang bermulut tak berinsuran itu adanya!

Maka sahabatnya yang ramai- ramai tak berani nak kata apa takut terjebak dalam meruntuhkan masjid yang dah lama senget tuh!





Tuesday, July 28, 2015

Negara Ku....Tanah Tumpahnya Darah ku....


Kasi buang semua duri dalam daging...who gets in the way will get fired!
Bagi senang buat apa saja..beraja di mata bersultan di hati..
Boleh buat apa yang kita suka....
Rakyat ramai - ramai ni lagu mana ?
Pandai - pandailah jaga diri....tak cukup duit buat kerja 2 sesi....
In the mean time.... Cash is definitely the King!



Sunday, July 26, 2015

Berani Kerana Salah......


.....takut kerana benar?

Memang dunia dah terbalik!

Ia berlaku pada seorang sahabat saya yang telah meminjamkan duit pada seorang kawannya M.
Oleh kerana jumlah pinjaman tu agak besar bagi seorang yang kecik maka dia pun cuba mendapatkan balik duitnya sepertimana yang telah dijanjikan.

Rupa-rupanya setiap kali M bertemu dengan sahabatnya dia terus memasamkan mukanya dan langsung tak menegurnya seolah-olah macam bermusuh pulak.

Sahabat saya pun takutlah nak mintak balik duit dia takut jadi gaduh dan takut hilang kawan.



Thursday, July 23, 2015

She And Her God



Alohlah kecek beladi ful habih meter!
Ada tok laki yang agah mentang- mentang pi belajaq kat luaq negara. Balik Malaysia semua yang kat Malaysia dok molek belako sampai isteri nak ajak pi buat haji pun dok se. Sampai dia kata....

Aaaah.....she and her God!
( kepala hotok mu! )

Bila dah masuk umur pencen dia dapat ujian siiiiikiiiiiiiit jah....ya'ni dapat penyakit gout nok jale dok leh. Kereta punya mahal nak drive dok leh jugok. Pi mana-mana kena naik teksi ( masa muda dulu tak bagi isteri drive sendiri konon Abe macho graduate oversea boleh drive wify pegi koje balik koje and anywhere else she wanted to go - tailor, hairdresser, shopping,marketing you name it )

Bawak bertobat lah encik Abe weh.......
La ni ore pakat gi belajar overseas balako hatta anak tok penyadap pong gi belajo ko Londong weh!

Takde pulak ...she and her God.




Tuesday, July 21, 2015

Anak Pontianak!


Di bulan Ramadhan yang lepas seorang sahabat saya bersama kumpulannya telah menziarah beberapa rumah orang- orang tua. Rupanya sudah banyak rumah orang tua sekarang ni memandangkan anak-anak begitu sibuk dengan kerjaya masing-masing dah tak sempat nak pelihara orang tua sendiri...

Rupa-rupanya ada cara anak- anak nak membuang ibubapa yang telah keseorangan  dengan cara mudah antaranya..

1. Apbila ibu atau bapa sakit mereka hantar ke hospital - mula-mula mereka pergi melawat lama - lama mereka pun dah tak nampak muka hidung. Akhir sekali pihak hospital terpaksa menyerahkan mereka kepada Jabatan Kebajikan Masyarakat atau lain- lain saluran seperti rumah orang - orang tua.

2. Ada yang lebih perihatin mereka memujuk ibu/ bapa supaya duduk di rumah orang- orang tua dengan janji setiap minggu mereka datang menjenguk. Lepas beberapa kali menziarah akhirnya mereka menghilang Dan tak dapat dikesan lagi.

3. Diajak tinggal bersama tetapi......begitu begini ..hingga ibu/bapa mereka hidup terpinggir dan teraniaya.

Sahabat saya memberitahu bahawa ibubapa ini sentiasa menunggu-nunggu kedatangan anak-anak mereka untuk mengubat kerinduan , tapi Dari raya ke raya mereka tak pernah datang menjenguk.

Mungkin takut ibu/bapa nak ikut balik ke rumah mereka agaknya!



Sunday, July 19, 2015

Kak Joyah Dah Kantoi


Big time!
Duit juta- juta ada masuk dalam akaun! Macam tok laki dia ada beliyon masuk akaun sendiri !
Tu lah Kak Joyah dok suka melobeh-lobeh!
Macam dunia dia punya - shopping takde limit..
London , Paree, Nu York..
Dah terkantoi janganlah buat derk pulak!
Ada orang dapat tahu akak masuk duit juta-juta...dalam akaun
Akak niaga apa duit banyak masuk tuu!??
Jangan rembat duit rakyat dah le!!


Thursday, July 16, 2015

Selamat Hari Raya Aidil Fitri




Maaf Zahir Batin

Hari Raya adalah hari gembira bagi semua
Tapi tak kurang juga yang berduka sebab..

- Banyak syarikat tak kira kecik besar telah mengecilkan saiz syarikat mereka
- Harga barang dan perkhidmatan bertambah naik
- Ada yang tak dapat tukar langsir baru,karpet baru, kerusi set baru, kereta baru atau berbi#* baru sebab dah kurang mampu
- Ada jugak yang dalam dilemma - sokong ke tak sokong sebab takut hilang jawatan

Tahun ni tak dapat main mercun , tak dapat duit raya sebab banyak poket yang dah tiris dok bayar hutang

Semoga negara kita bertambah makmur dan kaya raya hingga melimpah kepada rakyat jelata....mugo demo pong nok bermewoh-mewoh jugok!







Monday, July 13, 2015

Jangan Pecah Amanah



Menjaga amanah bukanlah satu perkara yang mudah sebabnya..

...kalau kita jaga harta orang, tak boleh buat sesuka hati sebab ia BUKAN HARTA sendiri....



Saturday, July 11, 2015

Jangan Kufur Nikmat



Kadang-kadang terfikir jugak kalaulah tulip ni ada kat Malaysia I nak tanam banyak-banyaaaaaaaaak........dan macam -macam kaler...

Itulah manusia ni yang ada depan mata tak dihargai ...dok ingat yang takde je @ tak pernah syukur nikmat yang Allah bagi...




Thursday, July 9, 2015

Berlagak Nak Jadi Bilionaire!



.....tapi tak cukup kaya.......nak join billionaire's club.....
Terjun dalam lubuk emas, segala yang dicita semua dapat.
New billionaires show the way, jet setting, shopping..shopping..shopping, macam nak rak!

Ada sapa tolong check tak? Pitih mari mano tiba-tiba buleh mask kelab billionaire!
Takkan pitih mok pok dio kut?
Mok pok dio dok kayo supo tu!!!
Pahtu pitih print sendiri kaa..

Susah jadi pemimpin utama ni, apa yang dia buat orang boleh nampak!


Wednesday, July 8, 2015

Mufaraqah Atau Tak Mufaraqah...







Semasa saya di KB lebih dari 30 tahun dulu saya dapati makmum yang berjemaah di masjid sangat sensitif  terhadap imam solat - sekiranya imam baca AlFatihah dan ayat-ayat lain secara tidak bertartil mereka akan mufaraqah ( niat keluar dari berimam ). Atau pun imam diganti dengan imam lain.

Saya pernah mengalami keadaan imam solat tarawih yang terlajak rakaat menjadi 3 - bukan main kelam kabut jemaah, ramai yang ikut imam naik rakaat ke 3 , ramai yang mufarakah dan ada yang menunggu imam turun sujud.

Bila saya bincang dengan tok guru saya tunggu imam...

 Mufaraqah terus je kak tak payah tunggu imam dah! Dah salah rakaat tak payah ikut lagi...

Tapi tok guru pesan jugak kalau imam salah baca ayat ( selain Alfatihah )  misalnya panjang pendek mad , itu harus dimaafkan sebab kesalahan itu kecil sahaja. Takyahlah mufaraqah.

Pernah saya terdengar pengakuan paling kiasu dari seseorang yang mengatakan dia telah mufaraqah semasa bersolat di Masjidil Haram sebab Imam baca mad jaiz/ munfasil 2 harkat.

Alohlah.....rugi besar hangpa! Dok pegi mufaraqah buat apa, Imam AlHaram tu bukan calang-calang orang.....

Mugo waktu tu Imam dok baca Qiraat lain....





Sunday, July 5, 2015

Favourite Corner





....revisited
Jadi tempat persinggahan sementara....nanti ada masa boleh kemas!





Friday, July 3, 2015

Favourite Corner




Boleh buat kuca@ sepah ikut suka hati




Wednesday, July 1, 2015

Buka Puasa @ Iftar




Menu pilihan di bulan puasa....



Bubur lambok versi sendiri menjadi menu utama



Sayur kena ada - semua hijau sebab kaler lain dah habis




Ikan goreng bercili kesukaan seisi rumah

Selamat Berterawih! 




Monday, June 29, 2015

Friday, June 26, 2015

Coffee Table Book Part 8






Some of the wild plants that can be found in Kuala Rompin




Wild berry known as ' kemunting ' among the villagers



This plants known as ' kacang laut ' - can be found near the beach



This poisonous plant grows well in sandy area



Beautiful lilac decorates the roadside..



Enchanting lotus when it blooms


Tuesday, June 23, 2015

Bodoh Sombong!



Ramai di antara kita yang bijak lebih dari orang lain....

Seorang doktor menasihati anak- anak buahnya jangan suka makan nasi goreng setiap pagi sebab ia terlalu berat lagi pulak nasi yang bermalam tu kurang baik dimakan. Adik beradiknya yang lain pulak pi dok kata..
Eleh hang tu masa kecik dulu hari-hari makan nasi goreng jugak...elok aje, dah jadi doktor pun.

Bila orang dok kecoh fasal hutang 42billion , ramai pulak yang mari dok kondem orang yang kondem fasal hutang puluh-puluh beliyon tu!
Salah ke orang yang ramai-ramai nak tahu fasal hutang tu? Semua orang nak tahu/
Kalau benar katakan benar, kalau salah janganlah dok main acilut!
Berkata benarlah walaupun pahit! Atau pun kalau tak benar buktikan dan pertahankan dengan sebenar- benarnya......









Sunday, June 21, 2015

Coffee Table Book- Part 7






Be careful when one drives in some of the remote roads in Kuala Rompin...



These ducks are used to playing near the road side and not afraid of vehicles that zoom up and down the road.




Like some other ' kampung road '  motorists got to give way to crossing cattles.




And if you are lucky you can witness tapir or other wild animals such as wild boar  emerging from the jungle......





Friday, June 19, 2015

Bakar Rumah!


Pendek kata kalau rumah dimakan anai-anai robohkan saja buat apa dibiarkan lagi...Binalah rumah baru...

Puak gerabak saya kat kampung takut benar kalau orang hilang kepercayaan pada Umno sebab selama ini mereka begitu percaya pada Umno. Pendek kata slogan ' Dulu, Kini Dan Selamanya' sudah tertanam di hati sanubari mereka.

Sekarang ni banyak perubahan telah berlaku -  mata orang pun dah celik, dunia dah tak bersempadan lagi - banyak perkara-perkara yang dulunya menjadi rahsia sekarang dah pun jadi rahsia umum......
Rata- rata depa belum bersedia nak menerima perubahan / peralihan kerajaan dan pertukaran besar-besaran jika ia ditakdirkan belaku!

Kalu dah tak betul buat apa sokong lagi....

Sunday, June 14, 2015

Coffee Table Book - Part 6




Sungai Rompin Estuary




The Cargo Jetty owned by people who supply fish to Pulau Tioman and a few other towns in Central
Pahang


These boats at The Lembaga Kemajuan Ikan Jetty supply anchovies for the locals



The wooden jetty for local fishermen with small boats


Rompin River is famous among the anglers. There are boats for day trip or over night fishing





The abandon jetty




Some pictures to remember by before the jetty is torn down



The sky is getting darker as the evening sun slides down..




....a good place to watch sunset