Thursday, February 26, 2015

Doktor Atau Lain Dari Doktor?






Ada di kalangan ibu bapa tidak membuat membuat keputusan yang terbaik jika ada anak- anak mereka ditimpa penyakit yang kronik terutamanya apabila melibatkan pembedahan.

Ramai yang terlalu emosional, ramai pulak yang mendapat tentangan ibubapa dan keluarga, ramai juga yang tak yakin pada perubatan moden, ramai lagi yang lebih suka pada perubatan tradisional. Tidak kurang jugak yang merujuk kepada kedua-duanya.

Lebih 20 tahun dulu saya pernah berhadapan dengan seseorang yang anaknya baru berumur beberapa bulan telah disahkan doktor  telah mendapat  ( prostate cancer ? ). Doktor yang merawat bayi tersebut telah menyarankan supaya melakukan pembedahan untuk menyelamatkan nyawa bayi itu.  Kedua ibubapa berkeras untuk merujuk kepada perubatan tradisional iaitu dengan menyapu susu kambing di bahagian prostate bayi itu dengan harapan ia akan sembuh ( mungkin banyak lagi perubatan tradisional lain yang diamalkan untuk berubat ). Malangnya setelah beberapa bulan kemudian bayi tersebut telah meninggal dunia. Dan kedua ibubapa itu tidak pun menyesal kerana mereka yakin telah mengambil pilihan yang betul pada masa itu.

Pada masa yang sama seorang kanak-kanak telah sekian lama mengidap penyakit yang juga memerlukan pembedahan. Mengikut ceritanya anaknya hampir nak mendapat organ dari seorang penderma, malangnya pembedahan anaknya ditangguhkan kerana organ itu diberi pada pesakit lain yang sedang bertarung antara hidup dengan mati. Dengan tiba-tiba pula kedua ibubapa itu berubah fikiran dan berkeras tidak membenarkan anak mereka dibedah. Pelbagai alasan yang diberi, antaranya anaknya takut/ tak mahu dibedah. Dan mereka sangat yakin dengan keputusan mereka itu, bahawa itulah yang terbaik bagi anaknya (? )

Kalaulah kedua ibubapa kepada kedua orang  bayi dan kanak-kanak itu pergi melawat wad pembedahan dan melihat berapa ramai bayi dan kanak-kanak lain yang telah selamat menjalankan pembedahan - mungkin mereka akan menukar keputusan untuk menyerahkannya pada doktor yang pakar dalam bidang masing-masing...

Wallahu a'lam



Monday, February 23, 2015

Coffee Table Book ........2



Rompin Beach



Rompin  has a long  beach stretching from Kampung Lanjut to Endau Pahang. On a clear day people can see Pulau Tioman that's about 75 km away in South China Sea



The Rompin Local Council took a lot of effort to beautify the beach such as building pavement for jogging along the beach. 






This hut is specially built for family to enjoy the sea breeze while having some refreshments. There a few stalls selling snacks and refreshment during the evening.





Friday, February 20, 2015

Banjir Keras!






..melanda Buffalo.....dan di lain-lain tempat di US!
Kita dapat banjir air depa dapat banjir batu!




Image result for snow in buffalo ny
Rumah-rumah dah jadi macam kek icing


Image result for snow in buffalo ny
Atap roboh, salji memenuhi ruang rumah.


Image result for snow in buffalo ny
Salji turun lebat, berat, rumah roboh


Image result for snow in buffalo ny
Jalan licin, sangat merbahaya bagi kenderaan



Image result for snow in buffalo ny
Kereta terus tersangkut dan kian ditimbuni salji yang menebal



Bangunan tinggi dah jadi beku




Air terjun dah jadi batu , apabila suhu jatuh di paras minus 40c.

Dalam keadaan yang sangat sejuk di bawah paras beku, sesiapa yang tak dapat perlindungan ( tempat tinggal, pemanas suhu , pakaian untuk menahan sejuk dan juga bekalan makanan yang mencukupi ) sudah tentu akan menemui ajal kerana kesejukan dan kebuluran....

Displaying IMG_1821.JPG
Ajol is working hard shoveling snow.
If anybody falls in front of your walkway the house owner will be charged for negligence!

( Gambar-gambar adalah dari carian Google )

Tuesday, February 17, 2015

Pegi Kenduri ...




....bersama rakan sebaya yang ada macam-macam penyakit yang datang selepas pencen.....


E..eh, nanti kejap, I tak boleh makan lagi - kena cucuk ( insulin ) dulu!

Hah!? macam mana you nak cucuk tu, ada sick bay ke kat sini?

Tak payah, I cucuk kejap aje dekat washroom.

Oii, sedap kaki kambing tu, I dah lama pantang tak makan kambing urik asid tinggi!

Takpelah, makan sekali je!

Mana boleh, you nak suruh dia jalan terhenjut-henjut lagi ke?

Rupanya tuan yang empunya body dah angkat bukan satu, tapi 3 ketul daging kambing ke dalam pinggannya!😕

Nanti I ambikkan kueh untuk you!

Jangan! I nak maintain gula tak bagi naik!

Eleh , 2,3 keping je bukan boleh efek apa-apa pun....

No,no,nooo....tak mau. pegi pulang balik kuih tu!

I dah ambik untuk you, makanlah!

Akhirnya dia makan kesemua 4 keping yang diambil untuk dirinya dan 4 keping lagi yang diambil untuk kawannya tuh!

Eh, you makan habis ke kuih tu?!

Habis you tak nak I makanlah sorang!

Akak oiiiiiiiiiii............cubalah bawak-bawak mengucap sket.......

Doktor suruh i makan roti bagi turun berat badan..tapi mana boleh tahan makan roti?
Dia pun menimbunkan pinggannya dengan nasi minyak sepenuh - penuhnya dengan semua lauk yang ada......😸

Ye lah awe weh, biar mati kerana makan jangan mati tak makan......
Bagi puas hati!






Sunday, February 15, 2015

Sehari Di IJN





wiki search
Congenital heart defect (CHD)




Terdengar perbualan......

Masa lahir anak saya ni sihat walafiat,   tapi lama kelamaan dia jadi lemah dan kukunya bewarna biru. Bila demam pegi jumpa doktor, dia hanya bagi ubat demam. Makin lama makin biru jari anak, puas jugak saya bawak pergi jumpa bomoh ke sana ke mari , akhirnya saya akur dengan nasihat kawan-kawan, bawak jumpa doktor jantung. Dengan segera anak saya dirujuk ke IJN dan dah selamat menjalankan pembedahan ketika berumur 8 bulan.

Apabila menziarah wad kanak-kanak  IJN , barulah saya sedar bahawa ramai kanak-kanak mendapat sakit jantung - ada yang dilahirkan begitu dan ada pula yang dikesan setelah berumur beberapa bulan atau beberapa tahun kemudian. Ramai juga di kalangan kanak-kanak yang telah dibedah dada seawal umur 1 bulan!

Pelbagai jenis penyakit jantung yang menimpa kanak-kanak kecil seperti jantung berlubang, salur jantung (artery) tersumbat, ada yang tiada salur jantung, ada yang salur jantung terbalik ( yang kiri pergi ke kanan dan kanan pergi ke kiri ( mengikut terma orang awam ). Ada yang jantung tidak berinjap - dan macam-macam lagi masalah jantung yang kita tak terfikirkan.  Tapi MasyaAllah, MasyaAllah, MasyaAllah setiap kes yang dirujuk di Institut Jantung Negara mendapat perhatian dan rawatan dari pakar-pakar jantung - sebagaimana yang dijanjikan setiap penyakit ada ubatnya!

Sesungguhnya Allah Maha Pencipta -

إذا قضيت أمرا أن تقول له كن فيكون


Allah menjadikan segala sesuatu dengan cara biasa dan luar biasa - sebagaiman roh Nabi Isa A.S yang ditiupkan ke dalam rahim bondanya Siti Maryam
Allah jadikan  manusia dan haiwan berpasang-pasangan lelaki dan perempuan/ jantan  dan betina
Ada juga yang dijadikan secara tunggal
Allah jadikan sesuatu dengan sempurna dan adakalanya tidak disempurnakan.

Semua itu mengingatkan kita tentang Kebesaran Allah!
Subhanallah!





Thursday, February 12, 2015

KL Invaded By............Tom Yam







Tom yam kung maenam.jpg
( wiki search )


Malaysian tom yam originated from Thailand . This Siamese soup is chilli hot and sour with pungy smell of kaffir lime leaves and lemon grass . It is a healthy food , not oily and the main ingredients are prawns, chicken, cuttle fish and sometimes fishballs with fresh vegetables such as cauliflower, carrot,  onions , fresh tomatoes topped with coriander leaves ,fresh lime and fresh chillies.

Even some of the mamak restaurants that operates 24 hours offer tom yam as part of made to order food during night time. Tom yam is the kind of soup that can cut off oily food such as roti canai or beriyani rice that is served in the restaurant throughout the day.

Tom yam has its own class depending on where it is served. If it is in hotels or posh restaurants, it becomes very pricey, especially if it is seafood tom yam. There's also tom yam mix which include prawns, cuttlefish and chicken as the main ingredients.

The ever popular is tomyam in ordinary restaurants or stalls. It tastes the same as the one that is served in hotels. The only difference is the stall tomyam is very cheap and it consists of a few shrimps and a few shreds of chicken and more of lemon grass, onions and tomatoes with a lot of soup. It is also for takeaways.

Tom yam anyone? People won't refuse the offer, people love tom yam at any time - breakfast, lunch, tea , dinner or supper. To those who have sensitive stomach, or their stomach lining is thinning... take tom yam sparingly.