Wednesday, October 7, 2015

Peribahasa



Pekak Badak
Buat bodoh @ buat tak faham @ buat tak dengar bila pihak tertentu mengajukan soalan

Gelabah Berok
Bila rahsia terbongkar dan dah menjadi rahsia umum mulalah menuduh orang macam-macam

Hulubalang Pacak
....pun bersiap siaga mempertahankan segala serangan dengan semangat  kental yang sungguh Berani kerana Salah

Cacing Kepanasan
Melakukan tindakan-tindakan yang songsang apabila keadaan mendesak

Macam Tikus Jatuh Ke Beras
Bila dapat habuan buat seeennyaaaap je.......

Kejar Bayang-Bayang Sendiri
Dok ingat harta dan kekayaan ( yang entah dari mana puncanya ) serta kuasa yang ada boleh kekal sampai  mati

Makan Dek Sumpah
Kalau benar-benar tak bersalah takkanlah makan dek sumpah pulak!

Angkat Bungkus
Bersalah kalu.......tak tau lah apa jadi.....





4 comments:

ngasobahseliman said...

Bagus sis entry ini. Macam ada yang relevan ......siapa ha?

Fida Z Ein said...

Bagus lah...peribahasa macam tikus jatuh ke beras....tak pernah dengar lagi sepanjang hidup ni....

Anonymous said...

Tambah satu lagi: Macam Tikus Mebaiki Labu - banyak sgt yg ngaku arief dn nak tolong betulkan melaui cakap2 yg b...Buat rakyat makin confuse & hidup makin sengsara.

Kerabu Jantung said...


Dunia dah tungggang terbalik
Yang salah jadi benar
Yang benar jadi salah
Yang bertanya kena hukum
Yang membuat bukan main hebat lagi....
Macam hantu tak bertuan
Boleh kerkah siapa saja......