Wednesday, April 6, 2016

Harga Sebuah Doa


Semua doa tidak memberi erti melainkan kita benar - benar menghayatinya.

Seorang ahli keluarga meluahkan perasaannya setelah pulang dari menjalankan ibadat Umrah....katanya..
Saya tak malu menangis sebab sakit sangat kaki saya. Ketika melangkah hendak melakukan saie seluruh kaki saya terutamanya paha saya rasa berat macam batu, setiap langkah saya berjalan rasa macam nak putus urat kaki. Saya pun ke tepi dinding menahan sakit sambil berdoa,
Ya Allah dulu aku muda tenaga masih kuat tapi ilmu kurang, aku beribadat pada Mu Ya Allah dengan sambil lewa saja. Kini setelah umurku meningkat dan telah memahami erti ibadat, kekuatanku telah pun ditarik balik. Aku mohon padaMu Ya Allah supaya........
Panjang lebar jugaklah doa dia pada Allah pada masa tuh.....

Bagi diri saya pula ketika hendak bermusafir kawan-kawan saya telah mendoakan saya agar selamat pergi dan selamat balik, semoga dipermudahkan urusan saya dan disihatkan tubuh badan saya. Tak pernah lagi saya menghargai doa kawan -kawan sebegini rupa. Setelah saya mengalami sedikit ujian dari Allah serasa doa saya terhadap Allah bagaikan tidak mencukupi. Setiap doa dari ahli keluarga dan kawan-kawan sangat berharga bagi saya.







No comments:

Fikir Sejenak...

  Bagaimana kalau tiba-tiba terjadi ....Iza zulzilatil ardhu zilzalaha...ketika kita berada di tingkat 44? Pernah tak kita terfikir? Dulu sa...