Friday, September 30, 2016

Hina Benar Diri Kita Jika....


......kita jadi pengampu!!!
Buat malu anak cucu dan keturunan kita yang akan datang!
Orang yang mengampu ni ada motif di sebaliknya..iaitu semata-mata untuk kepentingan sendiri dari segi kewangan, kedudukan atau lain-lain.

Bila jadi pengampu seseorang itu akan jadi buta perut..

- yang salah dibenarkan
- yang bengkok diluruskan
- yang mencuri dimuliakan
- yang melaporkan kecurian dihinakan
- yang tak amanah ditegakkan

Pendek kata kalau pemimpin yang tiba-tiba...pling! duit masuk dengan banyaknya dalam akaun dia kemudian dia mendiamkan diri dan berbelanja sesuka hati, pemimpin itu adalah TIDAK AMANAH!TIDAK AMANAH! dan TIDAK AMANAH!

Pusing kut mana pun dia tetap tak amanah.

Pastu demo pun dok mari tolong spin cerita nak menghalalkan perbuatannya....




Wednesday, September 28, 2016

Cara Waqaf Qiraat Imam Hamzah AlKufi



Bismillahirrahmanirrahim


Pengenalan: Waqaf di akhir ayat bagi huruf hamzah yang berada di hujung kalimah: Contoh


Bagi kalimah Quruu' di atas ada 4 wajah bacaan ketika wakaf.

1. Ibdal ( tukar ) huruf hamzah menjadi huruf wau
2. Ibdal wau dengan raum
3. Ibdal hamzah dengan di idgham huruf wau
4. Ibdal hamzah dengan di idgham huruf wau beserta raum




Bagi kalimah Syaa'a pula ada 3 wajah bacaan ketika wakaf

1. Ibdal ( tukar ) huruf hamzah di hujung kalimah menjadi huruf alif  dengan 3 wajah bacaan
i. Ibdal 2 harkat
ii. Ibdal 4 harkat
iii. Ibdal 6 harkat



Wallahua'lam

Kalau berminat bolehlah belajar Ilmu AlQuran wal Qiraat di UIA khas untuk orang awam!



Sunday, September 25, 2016

Oh , Begitu Rupanya.........



Encik A telah memandu teksi selepas pencen dan kini beliau berusia lebih 70 tahun. Masih sihat  dan memandu dengan cermat. Setelah kematian isterinya dia tinggal bersendirian kerana anak-anak semuanya dah berumah tangga dan menjalankan kehidupan sendiri.

Oleh kerana dia begitu ' cool ' saya pun ingin tahu apakah pandangannya tentang keadaan negara sekarang...
Dia pun dengan coolnya mengatakan orang yang nak menjatuhkan kerajaan itulah yang harus dipersalahkan.

Kenapa pulak macam tu? Bukan ke orang nombor satu kerajaan ada masalah sekarang ni?

Yang bermasalahnya bukan Najib tapi Tun M yang buat onar nak menjatuhkan Najib. Najib takde apa-apa dia ok je! Apa salah dia? Tun M yang buat macam cara nak jatuhkan Najib tapi gagal. Sebenarnya dia nakkan anak dia Mukhris tu jadi PM.

Dulu saya cukup hormat dengan Tun M tapi bila dia dah bersekongkol dengan DAP habis hilang rasa hormat pada dia. Kita takut nanti DAP memerintah negara habis anak cucu kita....

Tapi kita jugak banyak hutang........

Itu tohmahan saja, apa buktinya? Kalau betul- betul Najib yang buat kenapa takde tindakan atasnya? Kalau dia bersalah sudah tentu dia kena! Jadi tiada masalah dengan Najib sebenarnya!

Lagu mano nak patah hujah tu Mek Senoh? Nak kena siap betul-betul ni nampak gayanya sebelum PRU 14!!! Ramai yang tak kesah duit negara hilang....Strategi mereka bantai Tun M habis-habisan!!














Monday, September 19, 2016

Making A Scene...


Okaayy..give me the menu!


No, I don't want milk!
How about pasta carbonara?





Sunday, September 18, 2016

Thursday, September 15, 2016

Berhujung Minggu Di Melaka


Berihat di pantai Tanjung Bidara yang indah dan bersih...


Tanjung Bidara Beach Resort

.....di tepi Selat Melaka

Sambil menunggu majlis pada hari esoknya ahli keluarga yang lain disediakan homestay..

Ada banyak homestay untuk di sewa kat Sungai Baru Ulu Melaka!




Punyalah ramai puak gerabak menghantar pengantin lelaki berijab qabul di rumah pengantin perempuan di Sungai Baru...

Selamat Pengantin Baru!

Sunday, September 4, 2016

Saat Yang Sungguh Mencemaskan...


Apabila Kak H yang berjalan bersama saya tiba-tiba termengah-mengah semasa menaiki tangga...
saya pun suruh dia duduk berihat. Oleh kerana dewan tempat kenduri agak jauh, saya suruh Kak H berhenti rihat beberapa kali..

Akak ni rasa susah bernafas sejak malam tadi, tak tau kenapa...

Saya pun terkejut bukan main bila dengar pengakuan Kak H. Saya begitu cemas dan takut sesuatu yang buruk menimpanya. Kak H telah di diagnos oleh doktor keempat-empat salur jantungnya tersumbat dan memerlukan pembedahan.

Akak dah tua tak payahlah nak bedah, penyakit pun macam-macam , biarlah makan ubat je dah cukup...

Saya cukup risau dan sedikit menggelabah maklumlah anak-anaknya tinggal berjauhan dan dia keseorangan di rumah.Kalau apa-apa jadi padanya pada hari tu, anak- anak dia tentu akan marah pada saya sebab pandai- pandai bawak mak dorang pegi kenduri!

Tapi Alhamdulillah , setelah beliau meletakkan pil di bawah lidahnya , keadaan Kak H lega sikit.

Saya dapat tahu ramai je orang yang sakit jantung yang boleh survive tanpa pembedahan. Ia berlaku kepada 2 orang yang saya kenali - doktor buat pengesahan ke atas mereka walaupun salur jantung tersumbat tapi ada salur darah lain yang pergi membantu menghantar darah ke jantung. Ada salur darah dari kaki dan ada juga salur- salur darah yang kecil-kecil yang membantu menghantar darah.

Tapi selama mana mereka boleh bertahan, Allah jualah yang menentukannya...

As for Kak H - I taubat nasuha tak akan menumpangkan dia ke mana-mana kenduri. Biarlah anak- anak dia yang menemani ibu mereka yang telah uzur tu! Atau dengan kata lain - jagalah mak hangpa betui- betui...jangan dok biaq dia dok sorang-sorang!