Wednesday, November 15, 2017

Buah Nona


Atau nama botaninya ialah Annona squamosa.

Pertama kali dapat buah nona yang besar begini, teruja jugak..

Jiran saya ada kebun kecik di belakang rumah, inilah salah satu hasil dari kebunnya....


...rasa buah nona sungguh manis..
Sesuai untuk orang yang dapat hypo....haha!

.

Buah nona yang saya kenal selama ini kecik saja, oleh kerana tanaman ini dijaga dengan cara yang betul...voil`a...inilah hasilnya!

Pokok nona kat kampung tu kena buff up sikit tambah baja pokok dan baja buah biar dia gemuk dan besar!


Saturday, November 11, 2017

Buah Tangan...


...orang baru balik dari Mekah..


Ada banyak masalah jugak nak bagi buah tangan pada ahli keluarga, sahabat handai, jiran tetangga - maklumlah penuh sebuah bas pegi menghantar ke Kelana Jaya dulu tu....

Masa di Mekah pegi membeli belah, tapi dok risau takut lebih muatan . Kalau nak pos dari Mekah memakan belanja lebih pulak..Risau bukan main dibuatnya..

Mujur jugak rakan sebilik bukak rahsia - barang- barang yang di beli di Mekah dan Madinah
 ada berlambak dijual di Malaysia - sejadah,jubah, tasbih, kopiah, selendang dan macam- macam lagi yang semuanya sama : MADE IN CHINA...

Korma, kismis, buah tin, coklat, kekacang pun banyak dan seiras seperti yang dijual di Mekah wa Madinah...

Barulah Kak Besah tarik nafas lega....
InsyaAllah semua orang boleh dapat buah tangan...

ps. Donno wat to do with the yellow lines...














Thursday, November 2, 2017

Adakah Kita Berada Di Persimpangan....


.......menuju ke arah entah bagaimana.....

Saya sangat terkejut bila diberitau pasar mini kawasan perumahan tempat saya tinggal akan ditutup. Perkara pertama yang terlintas difikiran saya.....alamak susahlah nanti nak kena pegi jauh nak dapatkan barang- barang dapur . Selama ini Pasar Mini Mega yang dipenuhi serba mak nenek barang-barang keperluan rumah yang kering mahu pun basah semua ada di situ!

Semua pakat heran mini market yang sangat laris tu tiba- tiba nak bungkus? Cashier yang peramah dan sentiasa ceria nampak murung.....tak taulah nak cari kerja kat mana.....Tokey dia pun dok termenung panjang....yang katanya tak tahan kena bayar gst up-front ( tak tau apa maksud dia, kena tanya ahli ekonomi )

Tapi saya lagi terkejut bila pergi ke Ampag Point dan dapat tahu 4 bulan lagi kedai yang supply linen dah nak tutup. Mereka tak jual kain dah...hanya nak maintain tailoring je! Kedai jahit tak perlu modal sebanyak mengimport kain ela! Rata-rata kedai di Ampang Point dah bertukar jadi kedai makan! Dah jadi macam food court laa ni.

Banyak butik dan lain-lain kedai yang jual pelbagai barangan dah tutup atau berpindah ke tempat lain....


Before I say goodbye to my favourite kain ela outlet, sempat jugak membeli 2 pasang kain ela yang menurut kata AJ the store manager...
Yang kotak- kotak ni cantik buat blouse. The brown one is very classic....
Ye lah AJ......


Kain ni boleh simpan untuk raya tahun depan.InsyaAllah semoga Allah panjangkan umur saya dan semoga Allah memakmur Malaysia....aamiin!!








Tuesday, October 24, 2017

Dapat Title Baru!



Bila menziarah Z baru- baru ni kami dijamu dengan minuman teh beng kaw iaitu teh susu ais yang sungguh pekat. Tak lupa juga dia menghidangkan makanan kegemaran kami iaitu .....keropok leko, otak- otak dan sata....

Kami dapat tahu salah seorang adiknya H hidup dalam serba kekurangan. Peti ais pun tiada di rumahnya. Dia buat kuih untuk menyara enam orang anaknya. Buat kuih pun tak boleh banyak sebab tiada tempat nak simpan bahan - bahan mentah.

Suami dia buat kerja apa?
Suami dia dah tinggalkan dia, dah kawin dengan orang lain, tak balik terus ke rumah.
Ada dia bagi nafkah?
Ada tapi nak bagi makan anak yang enam orang tu tak cukup, tak kira pakaian, belanja sekolah.....
Wah, teruk tu!
Ya lah kak dia sekarang dapat title baru - bukan janda, bukan balu tapi isteri kena tinggal...

Sedih juga dengar kisah H, yang dianiaya suaminya.....tak tahu macam mana nak tolong. Kalau suami cerai dia langsung tak dapat makan anak- anak dia. Jadi sangguplah dia digantung tak bertali begitu......



Friday, October 20, 2017

Kenduri Kawen!




Selalunya dalam majlis kenduri kahwin adalah tempat pertemuan dengan kawan- kawan atau jiran- jiran. Masa nilah banyak di update
tentang kehidupan seharian masing- masing....

Ada cerita gembira ada juga cerita sedih - ada kawan yang telah pergi, ada yang terlantar sakit, ada yang bercerai berai diusia senja begini...ada yang hidup susah diumur pencen , disebabkan buat bisnes tak menjadi, atau kena tipu skim cepat kaya atau macam- macam lagi perkara yang kita tak sangka akan berlaku....

Tapi yang paling ketara ialah masing- masing ..makan dah tak berapa laju - sebab makan banyak takut sengkak perut, ada yang tak boleh makan makanan yang berminyak, tak boleh makan daging, tak boleh makan yang manis-manis...kalau suami ambik tapai dengan teh tarik...no darling! Your sugar is sky high already...

Orang- orang muda meja sebelah dok rancak gelak ketawa, nasi dan hidangan lauk pauk telah ditambah, cerita dorang pun berkisar pada kerjaya dan anak- anak yang baru nak membesar atau baru masuk sekolah...belum ada lagi yang kena makan ubat sebelum atau selepas makan....














Monday, October 16, 2017

Pasar Minggu Serba Ada Rompin.



Pendek kata pasar minggu sekarang boleh dikatakan 'one stop shopping' - semua ada dijual. Ada bahan basah, bahan kering, kain baju,kasut selipar, beg tangan, beg sandang , make- up, skru, spanar, penyepit baju dan lain-lain....you name it...

 Bermacam jenis air minuman...

 Apam balik istimewa di Rompin warna hijau , inti pulut hitam dan jagung manis...

Bermacam makanan 'savoury' nasi lemak, mi dan mihun goreng, karipap dan lain-lain. Pendek kata tak payah masak dah hari tu, boleh beli je macam-macam jenis nasi dan lauk pauk....

..ada jugak jeruk dan asam-asam......

Di bahagian ikan pulak ada udang besar dari laut ( bukan bela dalam sangkar! )

 ....ada sotong jenis besar dan tebal sesuai dibuat pasta cabonara sebab isinya lembut

Akhir kalam tak payah dah pegi kedai emas, kat pekan sari berlambak ada jual barang kemas, ada gelang , cincin rantai. Boronglah akak oii gelang tu biar sampai ke siku....



Friday, October 13, 2017

Hiasan Pantai..


Lepas matahari naik kami berjalan di tepi  pantai...

Ada banyak pattern cantik macam lace.

....rupanya ia dibuat oleh ketam kecik yang keluar dari lubang...

Kulit ketam laut yang dah naik teritip mungkin dah lama mati di tengah laut


Tapak kaki babi hutan yang ada berdekatan pantai, ia keluar waktu tiada orang di pantai  sebelum matahari terbit

Kami teka- teka ini mesti kesan ular air apabila air laut surut...

Jalan lebih jauh lagi...nampak banyak tin kosong...sapa yang kurang asam buang sampah merata- rata nih!

Rupanya ia berpunca dari sini...mereka korek tanah dan melepaskan air perlimbahan yang berbau busuk ke kawasan pantai yang cantik molek tu!!

Majlis Bandaran Rompin....kenalah tengok-tengok sikit....



Tuesday, October 10, 2017

Matahari Naik Di Pantai Rompin


Pantai Kuala Rompin landai dan kita boleh tengok matahari jatuh dengan jelas di sepanjang pantai. Pantai Rompin mengadap Laut China Selatan.






Matahari dah naik segalah...bolehlah solat Dhuha!



Friday, October 6, 2017

Rompin, Rompin, Rompingg....


Balik kampung.....


Sampai Rompin pukul 8 malam, dah bincang nak makan apa esok pagi....

Awal pagi dah keluar - beli nasi dagang ( bungkus dalam daun simpul ) dan  nasi kerabu sebagai makanan utama dan pulut panggang.....


.....ada inti sambal ikan dalam pulut,  cara pantai timur..


...tembosa pantai timur inti sambal kelapa...

Banyak lagi kuih muih untuk sarapan pagi....tapi kena bawak bersabar banyak- banyak...bila umur dah meningkat nih!
Banyak lagi yang belum sempat dimakan, laksa, laksam, ketupat, kuih kasui, tepung gomak, tepung bungkus, koleh kacang, tepung paung dan berpuluh jenis kuih lagi........tunggu next round pulak........




Friday, September 29, 2017

Jangan Jeles Ya!



Sebok sangat depa ajak pegi IOI Mall dekat Putra Jaya tu....kebetulan adalah satu dua barang nak beli ( tempat lain  pun ada ) - dah alang- alang pergi situ, belilah di situ aje..

Dalam pada turun naik escalator, ternampak iklan Cerruti 1881- kita ni pun teruja sekejap sebab pada tahun 1980an dulu ada beli jeans dan sports shirt Cerruti semasa tengah
sale harga runtuh sebab boutique nak tutup!

Aunty!! Now no more Cerruti...people don't talk about Cerruti anymore..

Pasai apa?

People are going for Richard Mille..

Who's Richard Mille?

Aunty....dot..dot..dot..pakai jam Richard Mille harga ratus ribu usd punya...

Ye lah orang banyak duit -pling! Masuk 2.6b dalam akaun bolehlah pakai jam tangan De Grisogono berharga 3++ juta......

Sedap weh dapat duit jatuh dari langit!

Sebenarnya dah malas nak cerita fasal bilionaire segera ni....macam dah basi....Ramai orang dah tak kisah dan halalkan duit jatuh berlambak atas riba macam ni.....( Walaupun ada undang- undang- kena isytihar harta/ duit bagi penjawat awam - Ada ke undang-undang tu? Main serkap jarang je nih! )

Dah duit jatuh atas riba - belasah je lah kan?




Tuesday, September 26, 2017

Doa Yang Makbul



Kak Jah rasa sedih anak ketiganya dari lima beradik terkandas dalam peperiksaan SPM. Keempat-empat anaknya yang lain semuanya berjaya hingga tamat universiti dan telah bekerjaya.

Alang taklah dapat bekerja di pejabat tapi setakat jadi juru teknik alat pembesar suara bagi sebuah kumpulan rock. Pendek kata kalau kumpulan rock tu mengadakan pertunjukan malam, dari pagi lagi dia kena bertugas memastikan segala alat p.a. sistem berfungsi dengan sempurna.

Kak Jah tak kering air mata mengenangkan anak bujangnya yang melara ke seluruh tempat tak kira Zohor , Asar,  Maghrib dok tuning alat pembesar suara. Solat entah kemana, gaji pun tak seberapa, asyik dok iou dengan mak je...sampai kopak wallet Kak Jah....

Bila musim rock dah luruh, Alang dok menganggur. Anak dah ada tiga orang, nak tumpang mak bapak pun tak sampai hati sebab dah ada exsess baggage.....

Mujurlah dapat kerja dengan seorang event manager yang memerlukan seorang juru teknik sistem pembesar suara. From one event to another finally he landed in servicing pa system in the  mosques. Nak pasang dan servis pembesar suara bukan sekejap, ia memakan masa berhari-hari jugak. Asyik dok lepak kat masjid sana masjid sini tak kira Subuh, Maghrib, Isya' akhirnya terlekatlah dia solat berjemaah setiap waktu di masjid......

Kak Jah menarik nafas lega....
Alang kerja sendiri ada banyak masa nak menziarah emak...




Tuesday, September 19, 2017

Birthday Bash




Born in August - are a nephew with two aunties and an uncle. Happy Berfday!

Friday, September 15, 2017

Hidup Yang Terbeban




Kesian sangat bila M melepaskan perasaannya yang terpendam selama ini....

Dia datang ke Malaysia 10 tahun lalu bekerja sebagai pembantu rumah dengan harapan dapat mengumpul duit sebanyak mungkin. Dia hendak membina rumah kediamannya sekeluarga.

Apa yang berlaku duit yang dihantar balik ke kampung habis dibelanjakan oleh suami dan anak-anaknya walau pun mereka telah berumah tangga. M berasa sedih, geram dan marah, katanya kalau beginilah keadaannya dia kena bekerja terus menerus selagi terdaya.....

Bagi Y pulak semua hasil kerjanya adalah untuk di hantar kepada ibunya yang menjaga lima orang anak-anaknya di kampung. Walaupun dia dan suaminya bekerja, katanya pendapatan suaminya kecik hanya boleh cover makan minum dan sewa rumah. Pendapatanya yang lebih besar itu adalah untuk menyara ibu dan anak-anaknya.....

Kalau kita hidup susah rupanya orang lain ramai lagi yang lebih susah...




Tuesday, September 12, 2017

Habis Madu Sepah Di Buang



Ada orang suka makan, lepas makan tidur, bangun tidur cari lagi makanan untuk dimakan....
Irna bercerita sambil mencabut rumput.

Memang ada orang macam tu Irna, tambah kalau dah tua dan dah ingat- ingat lupa.....baru lepas makan dia kata belum makan lagi..

Tu lah makcik ni dah lari ke rumah saya sebab bergaduh dengan anak menantu!

Berapa hari dia duduk rumah kamu?

Dah  sebulan! Saya tengah stress sekarang dah sebulan tak balik- balik kat rumah anak dia

Jauh ke rumah anak dia?

Dekat je....anak buat tak peduli je...

Ye lah Irna orang tua sapa nak bela

Dia rasa macam buat menyusah je walau pun mak sendiri....Masa dulu dia yang jaga cucu- cucu semua tu, sekarang cucu dah besar....orang tak perlukan dia lagi..

Begitulah antara luahan perasaan Irna yang terpaksa membela mak orang sekampungnya dari tanah seberang. Asalnya makcik tu ambik upah jaga anak Irna kerana Irna bekerja di tiga buah rumah dalam satu Hari. Nampaknya macam melekat kat rumah dia pulak....



Saturday, September 2, 2017

Jangan Ambik Hak Orang....



Selalu dengar kata-kata "The grass is greener on the other side of the fence" atau dengan kata lain jangan dok nak hak orang!

Banyak peristiwa yang berlaku pada orang yang suka nak ambik hak orang. Mek Yoh tergila-gilakan  Mat Derih, macam- macam dia buat nak memikat hati Si Derih. Atas usahanya yang gigih akhirnya dapatlah dia nikoh dengan Mat Derih.

Setelah menjadi isteri muda muka Mek Yoh yang dulunya ceria, sentiasa bergincu merah menyala kini dah kusam tak pernah berbedak. Ada tanda-tanda lebam di mukanya yang dah tak boleh disorok lagi.

Mek Lah isteri pertama Mat Derih kata....ambiklah nok sangat kat Mat Derih tu baru tau penangan tok laki yang suka pukul bini....
Macam mana Mek Yoh? Nak tunggu jugak ke nok tarik diri?

Love thy neighbour but don't steal their maid - zaman pembantu rumah mahal nak dapat, jangan dok pancing pembantu jiran. Kadang- kadang pembantu jiran suka cerita majikannya suruh dia buat banyak kerja , tu tak kena, ni tak kena lepas tu suka sorok makanan tak bagi dia makan dan macam-macam lagi cerita yang entah benar atau tak benar. Akhirnya bila pembantu itu berhenti kerja jiran sebelah pun terus ambik siap tambah gaji lagi.

Bila dah kerja beberapa bulan barulah majikan tahu pembantu tu pemalas suka curi tulang dan tangan panjang....

Tidak dinafikan ada juga pembantu rumah yang benar-benar teraniaya...






Friday, August 18, 2017

Kabel Besar





Seorang bekas pegawai yang boleh mempengaruhi boss siapa yang dia boleh ambik bekerja atau siapakah yang boleh ditukarkan ke mana.

Setelah dia pencen dia telah mencurah perasaan yang terbuku di hatinya pada seorang rakan. Kisahnya dia telah membantu  memasukkan salah seorang kaum kerabatnya ke dalam jabatan tempat dia bekerja. Setelah itu dia bertindak lebih jauh lagi dengan membantu kerabatnya itu bertukar ke tempat asalnya di utara.Pada masa itu ada seorang lagi kakitangan yang memohon berpindah ke tempat yang sama tetapi terlepas peluang .

Kaki tangan itu datang merayu padanya hinggakan ia membawa ibunya untuk memohon pertukaran itu. Ini kerana bapanya sedang sakit kronik dan ibunya sudah tua dan sangat memerlukan khidmat anaknya yang tunggal itu.

Apa yang dikesalkan oleh bekas pegawai itu ialah kerabat yang dia tolong itu kemudianya buat musuh dengannya sehingga putus hubungan kekeluargaan. Dia sungguh insaf bahawa dia telah membuat kesilapan besar - tutup mata dan telinga pada orang yang merayu memohon pertolongan ( pada orang yang ada kuasa ) tapi dia lebih mementingkan keluarga sendiri....walaupun jabatan itu bukan dia yang punya ( hok kerajee weh! )

*Gambar dari carian Google






Saturday, August 12, 2017

Kena Jaga Chef...


....kalau nak restoran laris.
Kena ada sous chef jugak sebab kalau chef menghilangkan diri, sous chef boleh ganti.. Lebih baik lagi kalau buat line cooking ada ramai chef ( cewah nampak sangat pi cedok dari buku Anthony Bourdain! )

Alkisah Pak Man punya kuay teow goring, mi kungfu  dan lain- lain di kedainya sungguh sedap. Tiap - tiap hari ramai orang datang membeli...kekadang kena beratur panjang...

Memang nampaklah Pak Man berduit, kejap- kejap pegi umrah. Tapi mujur jugak bagi isterinya sebab Pak Man tak wat gelenyar nok nikoh lain bila pitih banyok!

Beberapa bulan yang lepas kedai Pak Man malap je , bila pelanggan bising masakan tak sedap dia beritau chef balik kampung. Lama-lama pelanggan lari sebab chef baru yang dia ambik tak dapat masak serupa dengan chef yang dulu......

Tu lah demo kata Pak Man tak nak naikkan gaji chef. Chef pun sakit hati sebab dia tahu berapa banyak Pak Man untung . Pelanggan ramai chef teruk kerja. Kedai dia maju sebab chef pandai masak...Apa  salahnya kongsi sikit keuntungan tu untuk ambik hati chef!

Rupanya chef tu bukan balik kampung tapi pegi kerja di kedai lain!


Wednesday, August 9, 2017

Orang Tamak Memang Rugi!



Alkisah perihal orang tamak confirm rugi banyak terdapat di dalam masyarakat kita.

M telah menyewa sebuah kedai makan sebanyak seribu ringgit sebulan. Perniagaan M makin lama makin maju sebab dia ada dua orang tukang masak yang handal yang menyebabkan kedai makan dia penuh sesak setiap petang hingga ke malam.

Pak Derih tuan kedai melihat M untung banyak, dia pun menaikkan sewa jadi dua ribu ringgit sebulan. Lama kelamaan dia tengok M maintain keuntungan dia pun naik semangat nak berniaga jugak.

Pak Derih pun memberitahu M bahawa
dia nak balik kedai dia sebab nak meniaga sendiri. M terpaksalah cari kedai lain yang kebetulan ada yang hendak disewakan diseberang jalan..

Kedai M tetap laris seperti biasa walaupun dah berpindah tempat tapi kedai Pak Deris lengang je! Akhirnya terpaksalah ditutup sebab dah asyik termakan modal.......walaupun kedudukan kedainya ada good feng shui ....tapi Pak Derih takdak dua chef yang handal!





Sunday, August 6, 2017

Orang Tamak Selalu Rugi....


....mengikut kata peribahasa....

Pada awal tahun 1990an kecoh benar fasal internet biznes - melabur seribu dapat pulangan lima hingga sepuluh ribu. Gago gilak bah sidak ya melabur.....habis duit simpanan dikeluarkan sebab inilah peluang dapat untung besar!

Paling kacau sekali ialah ejen-ejen yang mengajak orang melabur - siang malam memujuk orang masuk skim pelaburan itu. Malah ada yang bermasam  muka dengan rakan- rakan- yang curiga dengannya.

Tidak berapa lama kemudian dengar cerita ejen tu telah menjual rumah gadang dan pindah ke apartment. Kawan-kawan serta jiran-jiran yang teruja nak jadi okb mi segera dok menyumpah seranah si ajen tuh!

Sedangkan Leman Ayam yang dok mengeluh anok daro tok se kedio sebab badan dia busuk bau ayam ( ado bini doh tu! ) dok melenggak pi makan angin London, Paris, New York  - hasil keuntungan
jual ayam beratus ekor sehari di pasar sejak dia berumur 18 tahun.....





Wednesday, August 2, 2017

Stopover In Pekan



....en route to Kuala Rompin



Been meaning to visit Museum Sultan Abu Bakar in Pekan for a long, long time - so balik kampung this time we spare some time visiting the Museum.
It is actually an old Sultan's palace - Istana Kota Beram , turned into the Museum.



As we enter from the main door we can see a nice hallway, from there we start our journey in the Museum - room by room..



Old potteries and plates originated from Japan, China, Korea and Vietnam


Kris were used as weapons and also as status symbol.


 and tombak used by  worriors to fight enemies and used by the guards of the palace at that time


The real elephant's foot


The traditional drums used during social functions

Traditioanal stringed instruments


The kris made of wood

Gizelles...

...and elephant all made of wood


Fire truck from the 1950's

One of the cars that had been used by the Sultan

There are a lot more to see in this Museum. It is a  two story palace full of Pahang Rulers historical exhibits.

Orang Pekan jangan pulak tak pegi melawat museum tuh! Rugi weh!



Monday, July 31, 2017

Kuantan Revisited



.....en route to Kuala Rompin...

We left Kuantan for more than twenty years ago. Since we are not so much in a rush this time around me and my doter planned to spend a night in Kuantan on our way to Rompin.

Kuantan has changed so much we have to use waize
 around town

Our dinner at Ana Ikan Bakar Petai in Tanjung Lumpur was sumptous - we ordered more than what we could eat aka rambang mata!


The morning after we went to Pantai Teluk Cempedak and had our breakfast there...I took ketupat nasi cicah sambal ikan, my doter took nasi dagang and tepung pelita for desert.

Enjoying the scenery while sipping my coffee...


After breakfast we decided to walk on the bridge along the beach taking with us the leftover tepung pelita, some bananas and a bottle of mineral water for us to eat later in the car...

...to our surprise we were greeted by monkeys that suddenly appeared in front of us. They were very agressive  - they grabbed our kuehs and mineral water

Very scary!
The authority should put up signboard - Beware Of Monkeys!
I am afraid later the monkeys become out of control they start to grab people's handbags or scarves or take away their spectacles or sunglasses...

End of part 1