Tuesday, February 28, 2017

Poring Canopy Walkway


Bila pergi ke Kinabalu Park ( Taman Kinabalu ) jangan lupa pergi ke Poring Canopy Walkway (Titian Kanopi Poring )



Untuk naik ke Titian yang terawang-awang di udara setinggi 41-43 meter kena mendaki kaki gunung dulu



Sebelum mendaki jangan lupa tarik nafas dalam- dalam - mula dari perut kemudian hembus ikut hidung perlahan-lahan. Bukan apa takut semput nafas dan huffing and puffing sementara nak sampai ke atas...



Lepas mendaki 550 meter barulah berjumpa dengan pondok tempat untuk memulakan penitian kanopi ( di sinilah kita menyerahkan tiket yang di beli semasa masuk ke taman pada awal tadi.....)


Di pondok ini bolehlah kita melepaskan kekejangan kaki semasa mendaki tadi sambil meninjau-ninjau titian hayun yang yang tergantung setinggi lebih dari bangunan 8 tingkat.....rasa- rasa boleh lepas ke tak!



Titian gantung seperti di bawah ni, ada 5 titian semuanya bersambung-sambung  sepanjang 175 meter....kalau agak - agak gayat  masih belum terlambat, boleh patah balik...( titian ini semuanya one way street! )



Setelah berada di atas titian yang berayun- ayun tu kita berasa takjub berjalan di atas pucuk kayu dan di antara dahan- dahan pokok hutan yang tinggi. Sambil tu boleh tengok pemandangan keliling yang sayup di bawah kaki kita!



Lepas tu tarik nafas, tegakkan badan dan mulalah berjalan di atas titian angin. Hanya 6 orang saja yang berjalan di atas titian pada satu masa. Kalau ramai ia akan melebihi berat yang dibenarkan..
Jangan risau..setiap hujung titian ada tempat landing boleh rehat sekejap dan tarik nafas dalam- dalam kemudian teruskan perjalanan di atas walkaway yang berayun- ayun tuh!



Bila berjalan tu janganlah menyesal weh! Jangan dok fikir......what the hell I'm doing mannn....I must be out of my mind @ Ya Allah selamatkan aku!!!


Selepas habis ke lima-lima titian, kita kena turun bukit pulak ( bagi orang yang berumur dan heavy weight kena turun mengiring sikit takut  kepala lutut terbeban ) untuk keluar dari kawasan Poring Canopy Walkway!


No comments:

Fikir Sejenak...

  Bagaimana kalau tiba-tiba terjadi ....Iza zulzilatil ardhu zilzalaha...ketika kita berada di tingkat 44? Pernah tak kita terfikir? Dulu sa...