Friday, August 18, 2017

Kabel Besar





Seorang bekas pegawai yang boleh mempengaruhi boss siapa yang dia boleh ambik bekerja atau siapakah yang boleh ditukarkan ke mana.

Setelah dia pencen dia telah mencurah perasaan yang terbuku di hatinya pada seorang rakan. Kisahnya dia telah membantu  memasukkan salah seorang kaum kerabatnya ke dalam jabatan tempat dia bekerja. Setelah itu dia bertindak lebih jauh lagi dengan membantu kerabatnya itu bertukar ke tempat asalnya di utara.Pada masa itu ada seorang lagi kakitangan yang memohon berpindah ke tempat yang sama tetapi terlepas peluang .

Kaki tangan itu datang merayu padanya hinggakan ia membawa ibunya untuk memohon pertukaran itu. Ini kerana bapanya sedang sakit kronik dan ibunya sudah tua dan sangat memerlukan khidmat anaknya yang tunggal itu.

Apa yang dikesalkan oleh bekas pegawai itu ialah kerabat yang dia tolong itu kemudianya buat musuh dengannya sehingga putus hubungan kekeluargaan. Dia sungguh insaf bahawa dia telah membuat kesilapan besar - tutup mata dan telinga pada orang yang merayu memohon pertolongan ( pada orang yang ada kuasa ) tapi dia lebih mementingkan keluarga sendiri....walaupun jabatan itu bukan dia yang punya ( hok kerajee weh! )

*Gambar dari carian Google






Saturday, August 12, 2017

Kena Jaga Chef...


....kalau nak restoran laris.
Kena ada sous chef jugak sebab kalau chef menghilangkan diri, sous chef boleh ganti.. Lebih baik lagi kalau buat line cooking ada ramai chef ( cewah nampak sangat pi cedok dari buku Anthony Bourdain! )

Alkisah Pak Man punya kuay teow goring, mi kungfu  dan lain- lain di kedainya sungguh sedap. Tiap - tiap hari ramai orang datang membeli...kekadang kena beratur panjang...

Memang nampaklah Pak Man berduit, kejap- kejap pegi umrah. Tapi mujur jugak bagi isterinya sebab Pak Man tak wat gelenyar nok nikoh lain bila pitih banyok!

Beberapa bulan yang lepas kedai Pak Man malap je , bila pelanggan bising masakan tak sedap dia beritau chef balik kampung. Lama-lama pelanggan lari sebab chef baru yang dia ambik tak dapat masak serupa dengan chef yang dulu......

Tu lah demo kata Pak Man tak nak naikkan gaji chef. Chef pun sakit hati sebab dia tahu berapa banyak Pak Man untung . Pelanggan ramai chef teruk kerja. Kedai dia maju sebab chef pandai masak...Apa  salahnya kongsi sikit keuntungan tu untuk ambik hati chef!

Rupanya chef tu bukan balik kampung tapi pegi kerja di kedai lain!


Wednesday, August 9, 2017

Orang Tamak Memang Rugi!



Alkisah perihal orang tamak confirm rugi banyak terdapat di dalam masyarakat kita.

M telah menyewa sebuah kedai makan sebanyak seribu ringgit sebulan. Perniagaan M makin lama makin maju sebab dia ada dua orang tukang masak yang handal yang menyebabkan kedai makan dia penuh sesak setiap petang hingga ke malam.

Pak Derih tuan kedai melihat M untung banyak, dia pun menaikkan sewa jadi dua ribu ringgit sebulan. Lama kelamaan dia tengok M maintain keuntungan dia pun naik semangat nak berniaga jugak.

Pak Derih pun memberitahu M bahawa
dia nak balik kedai dia sebab nak meniaga sendiri. M terpaksalah cari kedai lain yang kebetulan ada yang hendak disewakan diseberang jalan..

Kedai M tetap laris seperti biasa walaupun dah berpindah tempat tapi kedai Pak Deris lengang je! Akhirnya terpaksalah ditutup sebab dah asyik termakan modal.......walaupun kedudukan kedainya ada good feng shui ....tapi Pak Derih takdak dua chef yang handal!





Sunday, August 6, 2017

Orang Tamak Selalu Rugi....


....mengikut kata peribahasa....

Pada awal tahun 1990an kecoh benar fasal internet biznes - melabur seribu dapat pulangan lima hingga sepuluh ribu. Gago gilak bah sidak ya melabur.....habis duit simpanan dikeluarkan sebab inilah peluang dapat untung besar!

Paling kacau sekali ialah ejen-ejen yang mengajak orang melabur - siang malam memujuk orang masuk skim pelaburan itu. Malah ada yang bermasam  muka dengan rakan- rakan- yang curiga dengannya.

Tidak berapa lama kemudian dengar cerita ejen tu telah menjual rumah gadang dan pindah ke apartment. Kawan-kawan serta jiran-jiran yang teruja nak jadi okb mi segera dok menyumpah seranah si ajen tuh!

Sedangkan Leman Ayam yang dok mengeluh anok daro tok se kedio sebab badan dia busuk bau ayam ( ado bini doh tu! ) dok melenggak pi makan angin London, Paris, New York  - hasil keuntungan
jual ayam beratus ekor sehari di pasar sejak dia berumur 18 tahun.....





Wednesday, August 2, 2017

Stopover In Pekan



....en route to Kuala Rompin



Been meaning to visit Museum Sultan Abu Bakar in Pekan for a long, long time - so balik kampung this time we spare some time visiting the Museum.
It is actually an old Sultan's palace - Istana Kota Beram , turned into the Museum.



As we enter from the main door we can see a nice hallway, from there we start our journey in the Museum - room by room..



Old potteries and plates originated from Japan, China, Korea and Vietnam


Kris were used as weapons and also as status symbol.


 and tombak used by  worriors to fight enemies and used by the guards of the palace at that time


The real elephant's foot


The traditional drums used during social functions

Traditioanal stringed instruments


The kris made of wood

Gizelles...

...and elephant all made of wood


Fire truck from the 1950's

One of the cars that had been used by the Sultan

There are a lot more to see in this Museum. It is a  two story palace full of Pahang Rulers historical exhibits.

Orang Pekan jangan pulak tak pegi melawat museum tuh! Rugi weh!