Friday, August 18, 2017

Kabel Besar





Seorang bekas pegawai yang boleh mempengaruhi boss siapa yang dia boleh ambik bekerja atau siapakah yang boleh ditukarkan ke mana.

Setelah dia pencen dia telah mencurah perasaan yang terbuku di hatinya pada seorang rakan. Kisahnya dia telah membantu  memasukkan salah seorang kaum kerabatnya ke dalam jabatan tempat dia bekerja. Setelah itu dia bertindak lebih jauh lagi dengan membantu kerabatnya itu bertukar ke tempat asalnya di utara.Pada masa itu ada seorang lagi kakitangan yang memohon berpindah ke tempat yang sama tetapi terlepas peluang .

Kaki tangan itu datang merayu padanya hinggakan ia membawa ibunya untuk memohon pertukaran itu. Ini kerana bapanya sedang sakit kronik dan ibunya sudah tua dan sangat memerlukan khidmat anaknya yang tunggal itu.

Apa yang dikesalkan oleh bekas pegawai itu ialah kerabat yang dia tolong itu kemudianya buat musuh dengannya sehingga putus hubungan kekeluargaan. Dia sungguh insaf bahawa dia telah membuat kesilapan besar - tutup mata dan telinga pada orang yang merayu memohon pertolongan ( pada orang yang ada kuasa ) tapi dia lebih mementingkan keluarga sendiri....walaupun jabatan itu bukan dia yang punya ( hok kerajee weh! )

*Gambar dari carian Google






No comments:

Zaman Kanak-Kanak.....5

  Bila balik Rompin ramai-ramai takde  program lain melainkan pagi nak makan apa, tengah hari makan kat mana, petang minum kat mana, malam m...