Tuesday, January 15, 2019

Kurang ' Terima Kasih '!



Kita ni bak kata sangat ' take for granted ' pada orang yang bekerja dengan kita, baik pun dia tukang jaga anak atau cucu kita, atau tukang gosok baju,tukang kemas laman kita atau pun tukang potong rumput kita atau lain-lain kerja yang kalau orang lain suruh kita buat mampuih kita tak buat atau tak larat nak buat...

Saya agak terkejut jugaklah pada suatu hari S yang selalu kami panggil buat macam- macam kerja rencam - cat pagar, betulkan atap bocor, tambah plug dan lain - lain - telah meluahkan isi hatinya pada kami..

Kak baru ni saya balik dah lewat petang, ternampak jiran saya terkial- kial tengah nak betulkan sink yang bocor..

Hoi!! Engko buat apa terbongkok-bongkok tu?
Ni hah! Aku tengah repair sink dah sekerat hari tak siap-siap!
Mari sini aku tengok....
Dia pun tolong betulkan sink bocor tu- tak sampai setengah jam dah siap!

Kak, saya cakap ni bukannya apa...saya tak caj apa-apa pun, tolong je..tapi terima kasih pun tak...

Tersentap jugak saya, tak sangka S ambik hati. Selama ni kita dok say thank you, dia buat muka selamba je...ingatkan dia tak ambik hal. Mujurlah kita ni buat manis mulut kalau tak dah merah jugaklah cuping telinga dengar luahan hati dia...


No comments:

Zaman Kanak-Kanak.....5

  Bila balik Rompin ramai-ramai takde  program lain melainkan pagi nak makan apa, tengah hari makan kat mana, petang minum kat mana, malam m...