Monday, February 11, 2019

Biar Jujur Dengan Diri Sendiri


Dari kecik kebanyakan kita diajar oleh ibubapa kita supaya bersikap jujur....

Pada tahun 1980an dulu ramai orang gerun pada Badan Pencegah Rasuah ( BPR ).Semua pegawai kerajaan kena isi borang istihar harta...kita ni pun termenung- menung jugak nak isi borang - pembelian rumah ( dah kerajaan bagi loan ambiklah...),beli kereta ( mugo laki kerja di utara bandar bini kerja di selatan bandar....tak sejalan weh! ). Lain-lain ruangan semua kosong je....

Masa tu orang ramai digalakkan buat aduan pada BPR - kalau ada sesiapa yang dikenali berbelanja berlebih-lebih dari pendapatan. Gaji 3 ribu tapi berdaung naik BMW 7 Series, atau buat rumah banglo 4 tingkat...misalannya..

Ada pegawai BPR datang buat briefing apa yang dikatakan rasuah tu...guna kedudukan untuk mendapatkan sesuatu, memberi atau menerima hadiah yang berharga seperti dapat emas sebungkal ke ( contohnya ) atau beri suapan ( bawak pitih seguni gi hantar kat rumah penjawat-penjawat tertentu ). Itu lah yang saya ingat hingga kini...

Sejak masuk alaf baru ramai orang tak berapa gerun dah...ramai dok menunjukkan kekayaan, banyak kabel besar kabel kecik yang boleh ditarik, duit mudah- mudah je bertukar tangan ( macam dalam kasino )...

Ala kulliy hal kita harus jujur dengan diri sendiri...Mungkin orang tak nampak apa yang seseorang buat, tapi anak bini sendiri kenalah celik mata...kalau bapak tiba-tiba bawak balik jet pegi parking kat belakang rumah...janganlah anak beranak suku sakat tumpang gembira pulak.....
Sekurang- kurangnya tanyalah....demo ambik pitih mano gi beli jet nih?!!

No comments: