Monday, April 23, 2012

Jagalah Anak Dara Tu.....

Betapa gembira bila anak dara depa dapat gewe dan dah berura-ura nak kena risik . Lega hati mak ayah, maklumlah bela lembu sekandang lagi mudah dari bela anak dara seorang. Lembu dok dalam kandang  tak pi mana dah!

Pada hari yang ditetapkan pihak lelaki nak datang merisik tu, tiba-tiba ibu anak dara dapat panggilan pada pukul 10 pagi, mengatakan pihak lelaki akan datang merisik dan terus melangsungkan pertunangan. Maka menggelabahlah mama ( papa wat relaks jah! ) bila mendengar berita tu, yang mengatakan rombongan akan sampai ke rumahnya pada pukul 2.30 petang seramai  20 orang - dengan pesanan kalau nak masak jangan yang lemak-lemak sebab mak sedang uzur tak boleh makan yang berlemak!

Macam nak raklah buat persiapan dan jamuan kecil untuk menyambut kedatangan mereka.Kalut tapi gembira, sebab pihak lelaki kata mereka akan bawak 2 bentuk cincin, satu cincin merisik satu lagi cincin tunang. Terlampau kalut dan terlampau suntuk masa tak sempat nak jemput @ tak sempat nak beritau ibu bapa dan sanak saudara mereka .

Alkisah setelah selesai majlis yang ringkas , the mama ( al dada dok fuh, fuh  menghembus rokok je..) pun berceritalah pada jiran rapat dekat-dekat rumah, bakal ibu mertua anaknya akan masuk  hospital untuk rawatan lanjut . Lepas ni katanya anak daranya akan ke KL pergi menjaga bakal mertuanya di hospital.

Semua jiran pun terkejut - aik? belum kahwin dah kena jalankan tanggung jawab? Walhal anak pinak dia begitu ramai kenapa pulak anak dara orang diambil untuk menjaga ibu mereka?

Semua jiran mendoakan kebahagiaan sigadis, semoga  dapat jodoh yang baik dan berkekalan dan semoga mendapat kebaikan di dunia dan di akhirat! Amin!


No comments: