Tuesday, October 24, 2017

Dapat Title Baru!



Bila menziarah Z baru- baru ni kami dijamu dengan minuman teh beng kaw iaitu teh susu ais yang sungguh pekat. Tak lupa juga dia menghidangkan makanan kegemaran kami iaitu .....keropok leko, otak- otak dan sata....

Kami dapat tahu salah seorang adiknya H hidup dalam serba kekurangan. Peti ais pun tiada di rumahnya. Dia buat kuih untuk menyara enam orang anaknya. Buat kuih pun tak boleh banyak sebab tiada tempat nak simpan bahan - bahan mentah.

Suami dia buat kerja apa?
Suami dia dah tinggalkan dia, dah kawin dengan orang lain, tak balik terus ke rumah.
Ada dia bagi nafkah?
Ada tapi nak bagi makan anak yang enam orang tu tak cukup, tak kira pakaian, belanja sekolah.....
Wah, teruk tu!
Ya lah kak dia sekarang dapat title baru - bukan janda, bukan balu tapi isteri kena tinggal...

Sedih juga dengar kisah H, yang dianiaya suaminya.....tak tahu macam mana nak tolong. Kalau suami cerai dia langsung tak dapat makan anak- anak dia. Jadi sangguplah dia digantung tak bertali begitu......



Friday, October 20, 2017

Kenduri Kawen!




Selalunya dalam majlis kenduri kahwin adalah tempat pertemuan dengan kawan- kawan atau jiran- jiran. Masa nilah banyak di update
tentang kehidupan seharian masing- masing....

Ada cerita gembira ada juga cerita sedih - ada kawan yang telah pergi, ada yang terlantar sakit, ada yang bercerai berai diusia senja begini...ada yang hidup susah diumur pencen , disebabkan buat bisnes tak menjadi, atau kena tipu skim cepat kaya atau macam- macam lagi perkara yang kita tak sangka akan berlaku....

Tapi yang paling ketara ialah masing- masing ..makan dah tak berapa laju - sebab makan banyak takut sengkak perut, ada yang tak boleh makan makanan yang berminyak, tak boleh makan daging, tak boleh makan yang manis-manis...kalau suami ambik tapai dengan teh tarik...no darling! Your sugar is sky high already...

Orang- orang muda meja sebelah dok rancak gelak ketawa, nasi dan hidangan lauk pauk telah ditambah, cerita dorang pun berkisar pada kerjaya dan anak- anak yang baru nak membesar atau baru masuk sekolah...belum ada lagi yang kena makan ubat sebelum atau selepas makan....














Monday, October 16, 2017

Pasar Minggu Serba Ada Rompin.



Pendek kata pasar minggu sekarang boleh dikatakan 'one stop shopping' - semua ada dijual. Ada bahan basah, bahan kering, kain baju,kasut selipar, beg tangan, beg sandang , make- up, skru, spanar, penyepit baju dan lain-lain....you name it...

!
 Bermacam jenis air minuman...


 Apam balik istimewa di Rompin warna hijau , inti pulut hitam dan jagung manis...

Bermacam makanan 'savoury' nasi lemak, mi dan mihun goreng, karipap dan lain-lain. Pendek kata tak payah masak dah hari tu, boleh beli je macam-macam jenis nasi dan lauk pauk....

..ada jugak jeruk dan asam-asam......

Di bahagian ikan pulak ada udang besar dari laut ( bukan bela dalam sangkar! )





 ....ada sotong jenis besar dan tebal sesuai dibuat pasta cabonara sebab isinya lembut





Akhir kalam tak payah dah pegi kedai emas, kat pekan sari berlambak ada jual barang kemas, ada gelang , cincin rantai. Boronglah akak oii gelang tu biar sampai ke siku....



Friday, October 13, 2017

Hiasan Pantai..


Lepas matahari naik kami berjalan di tepi  pantai...

Ada banyak pattern cantik macam lace.

....rupanya ia dibuat oleh ketam kecik yang keluar dari lubang...

Kulit ketam laut yang dah naik teritip mungkin dah lama mati di tengah laut


Tapak kaki babi hutan yang ada berdekatan pantai, ia keluar waktu tiada orang di pantai  sebelum matahari terbit

Kami teka- teka ini mesti kesan ular air apabila air laut surut...

Jalan lebih jauh lagi...nampak banyak tin kosong...sapa yang kurang asam buang sampah merata- rata nih!

Rupanya ia berpunca dari sini...mereka korek tanah dan melepaskan air perlimbahan yang berbau busuk ke kawasan pantai yang cantik molek tu!!

Majlis Bandaran Rompin....kenalah tengok-tengok sikit....



Tuesday, October 10, 2017

Matahari Naik Di Pantai Rompin


Pantai Kuala Rompin landai dan kita boleh tengok matahari jatuh dengan jelas di hujung laut. Pantai Rompin mengadap Laut China Selatan.

Selepas solat Subuh kami bergegas pergi ke pantai, hari dah cerah walaupun baru pukul 6:40 pagi ( Fardhu  Subuh belum luput ) takut tak sempat tengok matahari naik....







Alhamdulillah walaupun terlewat sikit matahari baru timbul dan tengah nak naik. Dapat tengok cuaca subuh hilang sedikit demi sedikit...
Akhirnya matahari dah naik segalah...bolehlah solat Dhuha!

Lepas waktu ini cahaya terang benderang dan hari mula panas....kami mula berjogging di tepi pantai.
Jalan tepi laut tak terasa jauh, bila balik rumah baru rasa penat. Bangun tidur keesokan harinya urat kaki habis kejang, berjalan pun terhencut- hencut...



Friday, October 6, 2017

Rompin, Rompin, Rompingg....


Balik kampung.....


Sampai Rompin pukul 8 malam, dah bincang nak makan apa esok pagi....

Awal pagi dah keluar - beli nasi dagang ( bungkus dalam daun simpul ) dan  nasi kerabu sebagai makanan utama dan pulut panggang.....


.....ada inti sambal ikan dalam pulut,  cara pantai timur..


...tembosa pantai timur inti sambal kelapa...

Banyak lagi kuih muih untuk sarapan pagi....tapi kena bawak bersabar banyak- banyak...bila umur dah meningkat nih!
Banyak lagi yang belum sempat dimakan, laksa, laksam, ketupat, kuih kasui, tepung gomak, tepung bungkus, koleh kacang, tepung paung dan berpuluh jenis kuih lagi........tunggu next round pulak........