Friday, December 27, 2019

Mi Kari


Suka makan yang berkari- kari?
Apa kata buat mi kari menggantikan nasi dan lauk pauk biasa untuk makan tengahari...







Mi, kuah kari dan hidangan sampingannya.
Patutnya kena ada kerang tapi dah tak berani nak makan kerang sekarang ni sebab kolesterol belum turun lagi....haha..

Wednesday, December 18, 2019

Pasar Minggu Kuala Rompin


...akan tetap dikunjungi bila balik kampung..



Kanak- kanak sangat tertarik dengan patung- patung mainan plastik berupa haiwan- haiwan kegemaran mereka.
Kadang- kadang ada ibu bapa yang bawak anak- anak ke pasar minggu, mereka sengaja tidak masuk ke lorong yang ada permainan kanak-kanak, takut anak buat loktang nak katak hijau, selagi tak dapat dia meraung....





Orang lelaki suka beli cincin dan batu permata...Ada yang kata batu-batu permata boleh bawak tuah...ye lah...walaupun takde kerja, balik rumah makanan tetap terhidang atas meja...


Kaum wanita pula pegi cuci mata kat gerai barang kemas celup...boleh jugak beli satu dua untuk pakai pergi kenduri kawin. Ambik engkau! Kak Peah pakai brooch emas besar tapak gajah....pakat habis dok terbeliak biji mata weh!

Haha....tak tau kenapa suka sangat pegi pasar minggu tuh! Kalau balik kampung tak pergi pasar minggu rasa macam tak lengkap je....


Friday, December 6, 2019

Rumah Burung Hantu!


Rina beritau abang dia buat rumah burung hantu! Ingatkan dia salah sebut, sebab kat kampung saya banyak dibina rumah burung walit. Rumah burung walit besar dibuat dari batu dan tinggi bertingkat-tingkat mengalahkan rumah orang kampung!

Rupanya Rina kata memang rumah dibuat khas untuk burung hantu! Ia dibina khas dalam ladang kelapa sawit.
Woo..I was so fascinated to hear Rina's story..
Rupanya banyak benda yang kita tak tahu di dalam dunia ni..

Inilah rupa rumah burung hantu, sangat tinggi untuk menarik burung hantu hinggap dan tidur di situ...

Rina menyambung cerita, pada asalnya burung hantu terlalu banyak dalam ladang hinggakan pihak ladang terpaksa menembak burung- burung tu...
Rupanya apabila burung hantu dah tiada, tikus dan ular mula menular kerana selama ini burung hantu memakan tikus. Apabila tikus banyak di ladang, maka ular pun makin banyak datang memburu tikus..

Jadi rumah burung hantu dibina untuk menarik burung- burung itu datang semula ke ladang dengan cara ini tikus dan ular dapat dikawal secara semula jadi.

For more info, we can visit
Mahzan manaf- brightfarm venture


Wednesday, December 4, 2019

Ayam Percik


Masak ayam percik secara ringkas, tak perlu ayam potong 4 atau potong 8. Potong kecik pun comel jugak, senang makan dan senang nak hidang...atau nak balas sesuatu pemberian..

Oleh kerana kuali ajaib dah lama dipencenkan, hari ni bawak dia keluar dari simpanan..

Nasib baik kuali ajaib tak merajuk, masak ayam percik tak melekat, tak terhangus..alhmdulillah...kalau buat melekat- lekat ke, nanti kena pindah ke luar rumah...haha!

Comel jugak duduk dalam bekas nih....nak masuk freezer pun senang tak makan ruang..


Riuh Sekampung!!!

Mungkin TM dah upgrade modem yang lebih lawa dari ni! Bangun pagi nampak modem merah menyala! Eh, Telekom Malaysia tambah speed intern...