Showing posts with label Me And Habibti. Show all posts
Showing posts with label Me And Habibti. Show all posts

Wednesday, July 19, 2017

Birthday Message For Habibty




Wishing you Ya Habibty the best on your birthday. May Allah fill your life with all the happiness, good health, wealth and always in Rahmat Allah fiddunya walakhirah...aamiin!



It was 1985 when we first met, that was in Kubang Kerian Mini Market. Hazooka was about 3 years old at that time and was running around and almost bumped into me. You came to me and said ...maaflah anak saya ni kecik lagi suka lari- lari....From then on we got to know each other.

About 2 weeks later we met again in Bata Shoe Store. This time we were with our children ( yours three , mine four ) to buy Raya shoes for them.

A few days later we met again for the third time in that month of Ramadhan. It was in Pantai Timur Supermarket ( the one and only Supermarket in KB at that time ). Apparently we both wanted to buy chicken and there was the only one left in the freezer. We grabbed the chicken at the same time then looked at each other and started to laugh....and then you said
Maasyaa Allah, I think Allah wants us to be friends. This  Hari Raya sila datang rumah saya with your family.

Banyaklah cerita kelakar to remind us of our life in KB. It would be a mile long hilarious stories if I were to write it down.


Habibty banyak jugak misadventure dengan Bahasa Melayu when she first came to KB - She told the story when she met people she will say 'Assaikong'
Later on one lady asked what is 'Assaikong' doktor?
- I don't know but everytime people meet me they say Assaikong'! I thought that's how you wish each other here in Malaysia
- That is Assalamualaikum doktor!
- Astaghfirullah ya ka ?

Akhir Kalam saya ucapkan setinggi tahniah di Hari Lahir Habibty yang ke......
Happy Birthday!!!!



Friday, July 20, 2012

Happy 26th Year.......Of Friendship!






Ramadhan Al Mubarak




Mula bertemu di suatu pagi bulan Ramadan  tahun 1986 di sebuah mini market di Kubang Kerian ( masa tu kami baru saja pindah ke KB ). Anak bongsunya Hazooka yang pada masa tu baru berumur 4 tahun berlari-lari dalam mini market  hingga hampir terlanggar saya. Dia pun meminta maaf dan perkenalkan dirinya dan saya pun perkenalkan diri saya .

Pada kali kedua kami bertembung pula di kedai Bata , juga dalam bulan puasa tu. Kali ini kami  bawak anak-anak  beli kasut raya . Bersembang panjang dan memperkenalkan anak-anak masing-masing. Habibti ada 3 anak and I ada 4 anak.

Pada bulan puasa itu jugak pada kali ketiganya kami bertemu di supermarket Pantai Timur ( the one and only pada masa tu ) . Apabila I hulur tangan nak ambik ayam dalam freezer tiba-tiba ada tangan lain yang juga nak ambil ayam tu.Tanpa kami sedari rupa-rupanya masing-masing nak beli ayam ( tak pandang kiri kanan dah ) tengok kat ayam yang tinggal sekor tu je !  Kemudian  kami berpandangan - lalu tergelak besar . Sampai sekarang dia masih dok kata I yang  bagi chance dia ambil ayam tu dan I pulak  ingat dia yang bagi  I ambik ayam tu...  dua-dua dah lupa!

MasyaAllah....I think Allah wants us to become friends..... let us be friends.  Hari raya ni sila datang  rumah saya  ( Habibti dapat pahala banyak sebab dia memulakan dulu! ).

 Di hari raya itu kami pun ziarah menziarahi mempereratkan silaturrahim dan persahabatan pun bermula dari situ... . Alhamdulillah! Rupanya sahabat adalah pemberian Allah. Setiap pemberian haruslah disyukuri dan persahabatan harus dipelihara selama-lamanya.

Begitulah yang dicatatkan dalam sejarah pertemuan kami sehingga ke dua-dua keluarga jadi family friends yang kekal hingga kini - dah masuk 26 kali bulan puasa. MasyaAllah, MasyaAllah, MasyaAllah...




Habibti recuperating in a hospital--------syafahallah!




Wednesday, July 4, 2012

Adat Bertamu




Seorang jemaah dengan berbesar hati menjemput seorang Pendakwah bebas dan sahabatnya datang berehat di rumahnya selepas jamuan tengahari. Pada asalnya Penceramah dan sahabatnya itu hanya nak berihat di masjid  sementara menunggu ceramah disambung pada pukul 2.30 petang.

Pendakwah pun gembira sebab ada orang yang sudi menjemput datang  ke rumahnya, bolehlah berehat-rehat melurus-luruskan pinggang . Tetamu pun dijemput duduk di ruang tamu  yang begitu cantik dan teratur. Setelah bersembang dan menghidangkan air tuan rumah pun minta diri naik untuk solat  di biliknya.  Mujur jugak tetamu masih  ada wudu' lagi, jadi mereka  pun  bersolat di ruang tamu di celah-celah sofa yang memenuhi ruang.

Tandas yang disediakan untuk tetamu berada di kawasan dapur yang kena turun pulak beberapa mata anak tangga. Bila  dijenguk  rupa-rupanya - it is a squatting toilet! dan tandas  macam dah  ditinggal lama, dipenuhi nyamuk  dan berbau!

There's no way  they can use  that squatting toilet - ke dua-dua mereka  masing-masing ada masalah kaki dan tulang belakang  -  takpelah, karang sampai kat masjid boleh guna tandas di masjid.

Jemput tetamu yang datang dari jauh pergi ke rumah , tinggalkan tetamu di ruang tamu , tak bagi kemudahan-kemudahan asas yang perlu  sedangkan rumah itu ada lagi 2 bilik yang kosong - boleh je beri mana-mana satu bilik untuk berihat dan boleh gunakan tandas  dengan lebih selesa . Sedih jugak kami  masa tu..............

Oleh kerana Pendakwah seorang yang tawaddu' ,  beliau write off je peristiwa itu .......
Sahabat dia yang kurang sabar tu pun kata, lain kali jangan ikut orang yang tak kenal walaupun dia mengajak bersungguh-sungguh dan sepenuh-penuh hati!





Monday, July 2, 2012

Yang Menggelikan Hati


.........sampai hari ni pun kalau keluar cerita  Ipoh , kami akan tergelak....



Habibti telah dijemput untuk memberi tazkirah pada jemaah haji di Ipoh Perak beberapa tahun yang lalu. Saya pun menemani beliau ke Ipoh dan tidur di sana 1 malam. Pada masa tu saya mengalami sakit kaki  dan beliau pun ada  sakit belakang   ( Alhamdulillah sekarang  dua-dua dah ok )

Dari KL kami dibawa terus oleh penganjur ke rumah ibunya ke luar sikit dari bandar Ipoh  ( memandangkan ceramah akan bermula pada pagi esoknya di sebuah masjid ) - rupa-rupanya ada majlis kecil untuk menyambut Habibti .

Bila sampai di depan rumah, ramai yang menyambut Habibti - tunggu punya tunggu Habibti tak keluar keluar.......( mungkin depa dok heran awat tak keluaq lagi dari kereta tu! )

Ghope-ghopenya pengiring tok guru tu ada masalah besar, kaki jadi berat sebelah dan kejang ( sebab duduk lama ) dan  tak boleh nak gerak serta merta, tak boleh angkat pun.

Jemaah yang ramai itu pun keluar datang menjenguk  dalam kereta...depa  pun menunggu dengan sabar sehingga lah Habibti minta  sedikit masa untuk keluar kereta.....ada masalah sikit nak keluar tak boleh.....

I suruh Habibti jalan dulu sebab I kena tunggu lama sikit nak luruskan kaki sedangkan beliau  adalah guest of honour, tapi beliau insisted nak tunggu jugak (  dia risau sebab I tak boleh bergerak ).

Ahirnya  I berjalan terdengkot-dengkot mengekor Habibti dari belakang! Kedua-dua kami nak tergelak, tapi control macho! Takut orang kata dah lah keluar kereta lambat, dok gelak-gelak plak!






Saturday, June 30, 2012

Buah Yang Jarang Dijumpai









Habibti telah dijemput pergi ke kebun seorang sahabat kami di Janda Baik. Di kebun tu ada sepokok buah yang dikenali dengan nama saintifiknya iaitu Samanea Saman. Oleh kerana pokok ni hampir pupus di Malaysia, ramai yang tak kenal dan tak pernah makan buahnya.

Habibti tak pernah tengok buah tu sebelum ni , bila dia tanya apa nama buah tu , kami pun beritau ie buah ko#% mamak ( knowing that she won't understand the meaning ).  Bila makan Habibti kata sedap, dan beliau nak beritahu  hubbynya. Oleh kerana the menfolk duduk berjauhan dengan kami - mereka di atas beranda dan we ladies di tepi sungai -

Beliau pun mengangkat buah tu tunjuk pada Wan dari jauh .......Wan....you pernah makan  buah ni? Nama dia buah ko.......( kami pun terus menutup mulutnya )

Hoho..jangan sebut nama buah ni....bahaya besar...




            Wiki search

Why, what's wrong?

Nama buah tu very offensive! Tak boleh sebut kuat-kuat

Why? why?

We started laughing...and told her the real meaning of that buah Samanea Saman mengikut nama kampungnya......

Tak tahulah sapa yang bijak sangat bubuh nama  yang agak x- rated  kat buah yang tak berdosa tuh ! Dahlah pokok nama lain buahnya pulak nama lain.......pelikkan?

Friday, June 24, 2011

Husnul Khatimah

Beberapa hari yang lepas, Habibti yang kebetulan berada di daerah Gombak bertanya kabar. I was so guilty of charge sebab lama tak bertanya kabar . Oleh kerana orang sibuk boleh pulak bertanya kabar orang pencen yang dok rileks memanjang, jadi nak cover line saya pun buat excuse beliau sangat sibuk, tak mahu mengganggu .

Pernah satu ketika saya menghubunginya, sedang kami bersembang, tiba-tiba beliau senyap......... sayup-sayup saya dengar suaranya bercakap dengan orang lain. Kemudiannya....Sorry .....guess what, masa kita tengah cakap tadi tiba-tiba I nampak Datuk Farid ( the boss, at that time ) dengan Datuk Hassan Din coming towards me, I felt so guilty sebab tak boleh guna hand phone di kawasan bilik rakaman tv. I pun cepat-cepat sorok my telefon ke belakang takut Datuk nampak, tak sempat nak tutup . Kelakar jugaklah cerita tu, buat kami tergelak.

Habibti mengaku dia sangat sibuk, jadual mengajarnya begitu ketat.

Tak tahulah saya ni, sibuk sangat, lama-lama mati dalam sibuk-sibuk macam tu

Eh, eloklah mati dalam sibuk mengajar , mati dalam husnul khatimah kan?

Aamin.....beliau sentiasa mengaminkan perkataan yang baik yang keluar dari mulut seseorang.

Perbualan ini mengingatkan saya pada seorang ustaz di SMKB pada tahun 80an dulu. Beliau berkata , semua manusia akan dibangkitkan di akhirat nanti dengan amalan yang dilakukan semasa dia hidup terutamanya waktu akhir-akhir sebelum dia mati. Dia bagi contoh, Rasulullah saw bangkit dengan pertanyaan.....aina Abu Bakr ......aina Umar? sebab sepanjang hidup baginda di Madinah baginda berjuang menegakkan Islam bersama-sama sahabat karib yang sentiasa berada di sisinya.

Contoh kedua yang ustaz bagi , orang-orang yang sentiasa mengimarahkan masjid atau surau, akan tertanya-tanya.....dah masuk waktu ke? ...sibuk nak berjemaah ke masjid.

Seterusnya contoh yang paling kelakar atau pun paling menyedihkan ialah - orang yang suka menjerat burung, tak ingat lain , sibuk cari alat perkakas nak jerat burung dalam hutan ( hobi masa tu, menjerat burung untuk dipelihara atau untuk pertandingan suara burung ) .

Kemudian bila manusia sedar bahawa mereka bukan bangkit dari tidur, tapi bangkit dari mati maka...pakat dok kacau gadoh ......mulalah mohon perlindungan, pohon syafaat dan sebagainya.

Wallahu a'lam.

Friday, September 3, 2010

Subuh Gajah!

Masa dulu-dulu, orang tua-tua selalu cakap beralas dan suka memberi peringatan serta pengajaran. Antaranya yang saya masih ingat, kalau seseorang suka sembahayang subuh di akhir waktu, mereka akan diingatkan....

........dok asyik subuh gajah aje...bangunlah awal sikit!

atau , kalau sembahyang jemaah asyik datang lambat ......

...jemaah ape benda dok asyik masbuk aje.......pegilah masjid cepat sikit...

atau kalau seseorang nak melakukan sesuatu yang baik.........bismillah molek-molek dulu....

atau kalau buat perkara tak elok........mu kena tobat bebenar...

Ibu saya selalu menngira-ngira fasal bulan dan anak bulan,

Ni dah masuk bulan berapit ( bulan Zulkaedah dan Zulhijjah ) atau dah nak masuk malam 15 hb (Kalendar Islam, masa dulu depa claim Bulan Melayu ) bulan mengambang penuh atau baru masuk bulan (1 hb ), bulan gelap.....

atau, buat kerja tu betul-betul, biar ada toma'ninah sikit!

Ketika mula -mula kenal dengan Habibti pada tahun 80an dulu, agak cemburu sikit bila dengar dia bercakap. Assalamualaikum, insyaAllah, masyaAllah, tabarakAllah, lahaula wa la.. ,astaghfirullah, selawat setiap kali lupa dalam percakapan , innalillah dan sebagainya menyebabkan saya terfikir betapa untungnya Habibti dapat pahala free asyik sebut nama Allah. Begitu juga dengan mengagungkan nama-nama Allah setiap kali bercakap mengenai sesuatu yang berkaitan, seperti Allahul Khaliq, ya Salaam, ya Karim dan lain-lain lagi.

Bila bertamu di rumah beliau segala kata-kata manis dan puji-pujian akan dikeluarkan kepada tetamu sebagaimana adat orang-orang Mesir dan Timur Tengah, seperti anti 'asal ( manis macam madu ) , anti munawwarah dan lain-lain dan kesemuanya ada jawapan balas untuk tuan rumah pula yang diajar pada saya. Bila sampai tang anti munawwarah....ah sudah, apa nak jawab ni? Wan dengan tergelak menyarankan - apa susahnya, jawab Madinah , doh mugo Madinah Munawwarah...he..he...........

Ahh... sangat rindu pada kehidupan yang begitu santai di KB dulu!

Err....bila tengah buat ketupat tu jangan lupa beristighfar sebagai penutup adegan melepat-lepat tuh!

Wednesday, June 30, 2010

A rolling stone gathers no moss

When my 3 guests left my house at 12, I waited for M who was supposed to arrived at 12.15. When she came I excused myself ( nak terkencing sangat-sangat ). When I came back she told me buat apa tunggu dia, Wa kan ada boleh bukak gate.

I told her about Habibti, selama berkawan hampir 30 tahun, never once she didn't sambut me in front of her door when I go to her house. Unless she was elsewhere when I wanted to drop in , she will say Yah will wait for you, I'll be a bit late. And of course Yah would get ready with one cup of nescafe ( 1 table spoonful ) without sugar for me while waiting. As a friend Habibti will always greet me like a special guest, even though I see her almost everyday ( way back in KB ).

As sahabah we should treat each other well. Close friends and neighbours are like relatives, at least we have shoulder to cry on. We can't just chuck our friends like baju dalam tertanggal hook atau kain batik basahan yang koyak. And we can't go from friends to friends, it is like rolling stones that gather no moss.

Sunday, June 27, 2010

Gigi Meninggal Dunia

Seminggu dua ni, sakit gigi tidak terkira, terutamanya pada waktu malam dan selepas makan. Boleh sabar pulak tunggu sampai dua minggu baru pegi jumpa dentist. Pada mulanya nak biarkan baik sendiri tapi tak jugak baik-baik.

Bila jumpa dentist dan setelah di x-ray, comfirmlah gigi saya dah hampir nak mati dan kena buat root canal . Gerun benar bila nak kena buat root canal sebab ada pengalaman pahit di Kuching 10 tahun yang lepas. Temujanji pertama, masa nak matikan urat gigi punyalah sakit, pangkal gigi ( gusi ) digerudi . Masa temujanji kedua stress bukan main, terlambat dan menggelabah takut nak menghadapi dentist. Reverse kereta terhentam tiang porch, senget kereta sebelah tepi. Rupa-rupanya part gerudi urat gigi dah selesai masa temujanji pertama dulu, kali ke2 ni hanya menampal saja! berbelanja besar pulak kena repair kereta.

Habibti Dr Fatma el Zahra was an excellent dentist. Tangan dia cekap mengendalikan gigi yang bermasalah. 25 tahun dulu I had the same tooth ache. After checking she announced that my gigi dah meninggal dunia and need to do root canal treatment. She even showed me urat gigi yang dikeluarkan dari dalam gusi.

Habibti mempunyai pengalaman yang luas sebagai dentist, pernah berkhidmat di kelinik pergigian kerajaan di Kota Baru, di Saudi Arabia dan di London. Akhirnya buka klinik sendiri di KB, sambil mengajar tafsir Quran secara sambilan sejak tahun 80an dan kemudian berhijrah ke KL menjadi pendakwah sepenuh masa hingga kini.

Her comment was, orang Kelantan paling kuat gigi, bila nak cabut payah sebab makan budu, ( which is rich in calsium! ). Budu anyone?

Monday, July 27, 2009

Cakap siang pandang-pandang............................

I ada baca blog Husin Lempoyang, bertajuk Bahasa Melayu Bahasa Antarabangsa. Cerita ini ada beberapa siri, ada juga yang menggelikan hati. Ia mengingatkan saya tentang penggunaan Bahasa Melayu di peringkat antarabangsa, bila cakap siang pandang-pandang, cakap malam dengar-dengar, kalu tidak bulih malu.

In 1990 me and Habibti were at The Karachi Airport ( transit from Cairo ), at about 4 o'clock in the morning. Suddenly she told me someone was staring at us, so when I looked towards that person I realised he was really staring at us. We were very angry with him, we started firing him with all the £#*@?words in the vocab ( of course he couldn't hear because he sat quite far from us ) until we ran out of ammunations.

Suddenly, one guy from behind me said --Lu Mulayu ka? Surprised, I said yes and I'm from Malaysia ( forever proud to be Malaysian even though my face turned multi coloured, first white, then red ,then blue ,then black! I felt embarrassed sebab baru aje lepas cakap tak berinsuran..)

So I asked him, you boleh cakap Melayu ke? Ya, saya duduk Brunei sudah sapluh taun , sudah balik cuti Karachi 10 hari( he told me the other 3 guys beside him were his uncle and cousins ) ooo..... I turned to Habibti telling that those 4 guys behind us can speak MULAYU! I panic the manic they might understand what we were saying. Habibti tried to console me ,saying that since we kecek Kelate, they might not understand.

Jadi bila dah buleh malu lagu tu, we had to shift place, and felt quite relieved because we didn't have to see them again. When we boarded the plane we were very happy to lose them. As we sat comfortably we saw those 4 boarded the same plane as us.And they sat next to our seats. Kena buat muka selambe sambil mengenang-ngenangkan kelancangan mulut memaki orang macam tak hengat punye!


Thursday, July 23, 2009

Me and My Habibti

I came from pantai timur, but I don't quite like beaches because it is very hot and sticky during daytime . Since I am very familiar with the beach my visit to the beach was always short and fleeting.So when Habibti Dr Fatma invited us for a picnic ( way back in 1980's )I was not so enthusiastic.And she suggested that it would be after 5. Well, it must be interesting!And definitely it is not hot and sticky.

So I brought something to eat ,she did too, plus her famous muhalabayya and gahwa.It was about 6.30 in the evening and people started leaving the beach batch by batch. We laid out our mat and spread our bekal and started eating bit by bit .As the day grew darker the wind became stronger.By seven the sky at the other end of the sea was getting red and and later it disappeared. And the stars started twinkling.This whole scenery has changed me about picnic at the beach.

The guys went for maghrib prayer in the mosque nearby, both of us prayed at the beach. She taught me how to use cador for praying. And she taught me how to perform ibadah without hassle.She taught me by example, like she is always with wudhu' and cukup time terus sembahyang , be it in the place of her tafsir Quran or anywhere else .Of course those days we Malays were very strict about pakaian dan tempat sembahyang,must be at proper places like masjid or surau and properly attired ( if we not in our own houses ).

Alhamdulillah these days suraus are everywhere,in shoppping complexes, hotels , along the highways, petrol stations and others. So you can shop( window shopping ) until you drop in KLCC for example without worrying about dah masuk waktu dah.........

Friday, February 20, 2009

Hosting the Arab way.

We were guests of an Arab family in Mekah long time ago. It was Ramadhan and we were invited by Ustaz Oudah and his wife Aida ( Habibti's friends ) to break our fast in their house. Upon breaking fast we were served with a few types of drinks, zam-zam,sherbet,fruit juice accompanied by samosa and some other savoury and sweet dishes,not to mention kurma,grapes,oranges and buah delima which was in abundance.

Finished eating we prayed and we excused ourselves to go back to get ready for terawih prayer at al Haram. But of course we hadn't started our meals yet,said Ustaz Oudah,wait for a while for the main dish. What main dish I thought,we were so full and we felt like going for a 2 mile brisk walk to make ouselves less bloated.

In came the maids carrying a tray of mutton, a tray of chicken, a tray of rice and a pot of soup. Those are the kind of food I love , but at that time the food was too much for me. I thought of many ways to escape from eating ,like I'm too full,I couldn't eat any more and other excuses ,but to no avail.Big chunks of mutton and chicken were loaded in my plate and my husband was speechless. We couldn't figure out how to finish the whole thing.

Later I learned ( in Cairo ) that you don't have to finish all the food they put on your plates. You can immediately put it back into the serving plates. You just eat whatever you can and be prepared to remove your plate when the hosts attempt to refill it. But if they are succesful, you put it back when they are not looking.But if you are a really big eater, you can enjoy the food as much as you can ( like eating one whole chicken or a leg of lamb! ).

It is an offence if you eat too little or if you don't eat at all. You'll insult your hosts as if there is something wrong with their food. It happened to me when I was with 'Habibti' in Cairo. Those days I didn't take dinner, I stopped eating after maghrib. So when I stayed in sister Suad's house I seldom eat , just drink some water or eat very little during dinner time. The next week, we went to Tanta to sister Wafa's resident, that night I ate something ie one egg since I had eaten so much in the evening. Sister Suad was very offended because I ate dinner in Sister Wafa's house but made a lot of excuses not to eat dinner in her house. I had to explain (through Habibti)that I forced myself to eat to please sister Wafa, since it was the first time I met her.

Now only I realise when we are a guest we should follow our hosts ways. We should forget our ways, like not eating ( just because we don't take dinner ) whereas the hosts take the trouble to prepare good dinner for the guests.

Naik Kereta Sewa...

  Ada kala dapat kereta sewa yang mini...kereta sempit tapi cukup sejuk, cukup udara... Sekarang ni takde kereta pun takpe atau ada kereta t...