Showing posts with label Covid 19. Show all posts
Showing posts with label Covid 19. Show all posts

Monday, August 10, 2020

Belajar Online

 Tidak mudah belajar atau mengajar online...

Bayangkan murid sekolah tadika, cikgu dia ajar online, manalah budak umur 5 atau 6 tahun tu boleh ikut melainkan ibu atau bapa kena ada kat sebelah sepenuh masa.

Ibu atau bapa pulak kena kerja  online jugak, jadi anak yang tadika ni macamana? 

Kalau anak dah besar kurang masalah.  Mereka boleh menerima arahan guru dan boleh buat kerja sendiri.

Ada jugak makbapak yang keletihan kerja online. Kalau masuk ofis ada timeline, tapi bila kerja online boss boleh terjah je bila- bila masa. Pendek kata waktu kerja dah tak kira masa. It could be all day + at night.

...atau you dok tengah relax minum teh makan goreng pisang  pada petang Sabtu, tiba- tiba sms boss masuk...

SMS masuk boleh je buat tak tahu...dok main rinnnggg,rinnnggg... takkanlah tak angkat kut.....you want to die ka??




Saturday, June 13, 2020

Balik Kampung Di Musim Covid!!



PKPP dah bermula, punyalah banyak kereta atas jalan ke arah pantai timur....macam empang pecah..

Yang kita ni pun sibuk jugak nak balik kampung. Ibubapa dah
takde , tapi dek kerana ada masalah nak diselesaikan kena balik jugak..

Nasib baik bertolak awal, jalan masih lengang, sampai ke Kuala Rompin awal  1 jam. 
Rasa takut jugak nak balik ni, maklumlah masalah Covid belum selesai - rasa semacam je ... maklumlah dah lama berkurung kat rumah....



...bila sampai di Lanjut Beach Resort disambut oleh petugas yang mengambil suhu badan dan meminta kita mencatat nama, nombor telefon dan  alamat dalam buku. Kemudian kita kena cuci tangan dengan sanitizer yang disediakan..

Di ruang legar pula semua kerusi dan sofa  bertanda X berselang seli.
Wah..lega rasanya...kita tak perlu was-was lagi tentang penjarakan sosial!



Pergi breakfast kat favourite roti canai corner ( ada kuah dal, kari daging, kari kambing, kari ayam dan kari kepala ikan ) ,
ada nasi dagang dibungkus dalam daun simpul dan segala mak nenek kuih muih pagi..

Disekeliling kedai dililit dengan tali merah, semua masuk pintu depan - kena ikut SOP baru boleh masuk kedai seorang demi  seorang dengan jarak 1 meter yang telah ditanda atas lantai..

Makan semeja 2 orang - kalau datang rama- ramai kena pecah kumpulan, jarak 1 meter - bila sembang punyalah bising sebab bila duduk jarak jauh suara kena kuat. Riuh bukan main..

Klinik Komuniti Rompin berada di tengah bandar..



Subhanallah...segala usaha telah dibuat...disemua tempat awam...Semoga  jangkitan
Covid-19 berjaya dikawal...aamiin....



Monday, June 8, 2020

Cabaran Hidup Sepanjang Zaman


Makan secara sederhana saja...



Asam pedas ikan tenggiri dimasak dengan terung

Di masa negara dan dunia dilanda pandemik Covid 19 ni .....makan nasi satu lauk pun boleh....ada ikan ada sayur..cukup!

Kalau nak macam- macam lauk kena kerap pegi pasar, bahaya tuh!
Kita mendedahkan diri kita pada virus yang sangat mudah berjangkit dan saangaaat bahaya.

Mak selalu cerita dulu Tanah Melayu ( Sememanjung ) diperintah oleh Jepun pada tahun 1945 - semua rakyat dalam kesusahan, makanan sangat berkurangan. Makanan asas seperti beras, gula, tepung dicatu..
Ramai yang terdedah pada penyakit kerana tak cukup makan dan tak cukup zat makanan.
Mana takutkan askar Jepun lagi yang masyhur dengan ancaman
 ' potong kepara'..

Kita ditahun 2020 ni kena PKP dah menggelabah badak...pada hal takde kurang apa pun, cuma dikurangkan pergerakan saja..

Tapi lama kelamaan rakyat susah jugak sebab ramai yang hilang pekerjaan dan punca pendapatan..


Tuesday, May 12, 2020

Apabila Dunia Dilanda Musibah


Makan ringkas-ringkas je..ketika negara dilanda musibah..

Masa Covid-19 menyerang negara China, kita rasa kita tak terlibat jadi tak kisahlah. Virus tu ada kat Wuhan takkan nak terbang kat Malaysia kut...

Pada bulan Febuari saya terserempak dengan seorang kawan yang dah begitu lama tak jumpa .
Setelah bersembang panjang lebar saya dapat tahu dia baru balik dari Singapura...
Saya dalam kerisauan sebab masa tu Covid- 19 sudah pun berada di Singapura....

Apabila Kerajaan Malaysia mengisytiharkan PKP 1 mulai
 18 - 31 Mac 2020  saya begitu risau kerana  virus Covid19 akan singgah pada sesiapa saja yang ada ' close contact ' dengan orang yang berisiko tinggi..
Menggelabah badaklah kita ni ...

Alkisahnya masa PKP 1 punyalah berada dalam ketakutan...
sampaikan ayam tak berani nak beli sebab masa tu ada kabar angin mengatakan ladang- ladang ayam dah dijangkiti virus...
( penyebar berita palsu ni patut kena campak dalam perigi buta! )

Jadi masa PKP peringkat  pertama dan kedua ni kami hidup dalam keadaan yang sungguh sederhana, jarang- jarang masak nasi sebab ia perlukan lauk pauk . Jadi untuk tidak kerap keluar  beli barang dapur kami berdua makan ringkas- rinkas je - mihun, mi,  kuetiau dan  roti bergilir- gilir setiap hari dan
sekali sekala masak nasi lemak yang hanya perlu sambal dan timun ...

PKP 3 keadaan dah kembali normal sebab sudah ada orang yang  memberi khidmat membeli barang- barang dapur.
Ayam pun rupanya selamat dimakan. 
Jadi bolehlah masak
seperti hari- hari biasa....

Apabila sesebuah negara dilanda krisis janganlah ada mulut- mulut yang celupar dan tangan- tangan yang tak berinsuran dan tidak bertanggung jawab mengeluarkan  perbagai cerita palsu yang direka atau yang didengar melalui kabar- kabar angin. 

Pandemic ini sudah cukup berat untuk dihadapi ditambah pulak dengan cerita- cerita palsu...ini akan menimbulkan keresahan di kalangan masyarakat awam adanya..

...masa mula- mula PKP diperkenalkan..makan paling ringkas..mihun sup for breakfast, lunch and dinner...
 

 

Wednesday, April 22, 2020

COVID-19 Membongkar Segala Rahsia..


Kita kena tengok penyakit hawar yang melanda seluruh dunia ini  tentu ada hikmah disebaliknya...

Orang akan kata hikmah  apanya kalau ramai orang terkorban?

Pada awalnya memang ramai orang  tak faham bahawa virus corona yang 19 ni very deadly and it can infect anybody at anytime at close proximity - dia boleh terbang ke sana ke mari dengan ganasnya hinggap pada manusia dan menyerang saluran pernafasan dan saluran darah....
Kalau dia hinggap kat pokok atau bangunan tak jadi apa.  Mungkin ia boleh mati sebab melanggar batang kayu dan batu yang keras tu..haha!

Dengan kehadiran virus ini ramai orang kehilangan pekerjaan, peniaga dan pengusaha hilang punca pendapatan. Kalau kerajaan tidak membantu, mungkin ramai yang tak dapat makan...

Masa ni lah kita boleh nampak betapa susahnya golongan yang susah tu! Waktu tak ada Covid19 dulu ada golongan yang sangat- sangat memerlukan bantuan,  sedangkan bantuan tak  sampai pada mereka...

Masa ni lah nak tengok budi bicara majikan , adakah mereka bersimpati terhadap pekerja- pekerja yang kena cuti atau dibuang kerja terus. Ada yang bertimbang rasa akan memberi sekurang- kurangnya separuh gaji buat sementara..

Ada juga keluhan sesetengah ahli keluarga yang hampir tak dapat menampung makan minum  ahli keluarga. Bayangkan anak enam orang, dua perempuan dan empat lelaki yang terkurung dalam rumah sepanjang masa selama hampir sebulan atau mungkin akan berlarutan...ibu mengeluh beras dah habis 25 kg selama pkp ni...

Berkurung semua anak beranak atau cucu cicit sekali bersama- sama dalam masa berminggu- minggu atau berbulan- bulan -  dok berkuap dalam rumah lama kelamaan seperti meniup belon yang mungkin akan meletup dan pecah..

Di sinilah ujian sebenar....
Bahaya corona boleh disekat kalau kita #stay at home#...
Tapi bahaya ketidaksabaran boleh membawa bencana...

Wallahua'lam.



Naik Kereta Sewa...

  Ada kala dapat kereta sewa yang mini...kereta sempit tapi cukup sejuk, cukup udara... Sekarang ni takde kereta pun takpe atau ada kereta t...