Monday, December 25, 2017

Selamat Tinggal Bungaku...



Pokok berbunga kuning di atas hadiah dari seorang kawan -benihnya berasal dari Taiwan.
Asalnya kecik saja tapi bila sayatanam dalam tempayan besar, pokoknya membesar dan berbunga lebat....
Tapi setelah beberapa lama pokok  tiba- tiba kering dan dan mati...
Rupa-rupanya akarnya bertambah besar dan menghalang air keluar dari pasu dan akhirnya saya kehilangan pokok yang cantik dan menyesal sebab tak berapa endahkan dia selama nih!

Saturday, December 16, 2017

Drama Tahun 1960



.....very intriguing...

Masa kecik- kecik dulu banyak jugak tengok perkara yang berlaku dalam masyarakat kampung , tapi masa tu belum faham apa-apa...

Bila Kak Ton naik pelamin pakai gaun putih yang sungguh menawan kami yang nangoi-nangoi dok melenggak di barisan depan. Tengah elok- elok bersanding tiba-tiba Kak Ton terlentok lepas tu menjerit sekuat- kuat hati. Akhirnya Kak Ton di usung masuk ke dalam bilik.

Bila dah tua-tua begini barulah faham cerita disebalik histeria tuh! Rupa-rupanya Kak Ton dah ada jejaka pilihan ( tapi takut nak ghoyak - zaman dulu anak-anak gadis dilarang berboy friend) Sang jejakapulak takdok pitih nok masuk meminang. Bila ada jejaka lain masuk meminang mak ayah Kak Ton terus terima.

Setelah berkahwin beberapa tahun Kak Ton bercerai dengan suaminya dan berkahwin pulak dengan Abang Ji. Baru pecah cerita rupanya selama ni Kak Ton dok bergewe dengan Abang Ji. Perkahwinan kedua itu kekal sehingga ke anak cucu.

Apabila Kak Ton meninggal dunia Abang Ji terus hidup membujang. Baru- baru ni ada ura-ura Abang Ji nak kawin lain tapi anak- anak pulak tak setuju! Anak- anak ni pun satu! Pernah satu masa  dapur Abang Ji naik asap hitam sebab jerang air sampai hangus cerek......kena panggil Bomba padamkan api!
Bagilah bapak kawin, ada jugak orang tolong dia jerang air kat dapur...




Tuesday, December 5, 2017

Cucur Jagung



...for breakfast, lunch or tea..semua boleh....ikut suka hati.
Pagi tadi sibuk sikit tak sempat nak goreng cucur jagung, pegi beli nasi lemak lebih cepat , dapat makan segera.

Tengahari baru sempat masak, adunan cucur jagung telah pun dibuat dan disimpan dalam fridge pada malam sebelumnya..


Jadi, untuk makan tengah hari, makan cucur jagung je...nak masak pun bukan rajin sangat. Selalu je husben pegi beli lauk segera..



Cucur jagung ni not a bad idea jugak buat makan tengahari. Tapi pada petangnya  beli mihun sup pukul 6 - kena cepat makan , sebab mata dah kelabu dok makan minyak pada tengah hari tadi..

Bila makan segala makanan yang bergoreng - we are not eating cucoq but we are drinking oil....sebenarnyer!