Showing posts with label Covic 19. Show all posts
Showing posts with label Covic 19. Show all posts

Wednesday, July 7, 2021

Kalaulah..Tak Buat Berani.....

 

Kalaulah...jaga betul- betul pokok ni, tentulah tak pupus....

Seawal tahun 2020 kita dikejutkan dengan Virus Covid19..rakyat agak bercelaru pada awalnya.. adakah ia bahaya? atau tak bahaya?

Ramai yang gerun tapi ramai pula yang tak ambik kisah dan ada juga yang tak percaya virus ini boleh menyerang dan membunuh manusia tak kira siapa....'Engkau rapat engkau dapat '

Itu pun tak dapat nak mempengaruhi ramai orang tentang keganasan virus itu.

Apabila dikenakan PKP, ramai yang mengeluh, ramai yang tak puas hati, ramai juga yang mencuri- curi keluar, rentas kawasan...Bila datang cuti sekolah atau musim perayaan berebut balik kampung..

Lagi parah ada yang kena pakai gelang pink aka kena quarantin...boleh je keluar beli barang, pergi minum di gerai..

Setelah setahun berlalu..banyak kemusnahan yang berlaku - ramai yang dijangkiti, ramai yang mati, perniagaan kecil-kecilan ditutup, perniagaan besar-besar ada yang lingkup, ramai kena buang kerja, ada yang kelaparan, berlaku keganasan rumah tangga dan perceraian..anak- anak bersekolah online............dan pelbagai malapetaka yang lain..

Di tengah- tengahnya pula berlaku penyesalan...kalaulah tak berani sangat mungkin tak berjangkit.

Kalaulah tak balik kampung dimusim PKP ni mungkin keluarga di kampung tak dapat jangkitan. Atau mereka tak dijangkiti semasa di kampung.

Kalaulah tak pergi kenduri...

Kalaulah.....

Kalaulah....dan seribu macam kalaulah...yang penuh dengan kekesalan.....





Monday, November 23, 2020

Norma Baru

 Sejak dunia diserang Virus Covid19 banyak berlaku perubahan cara hidup manusia. Manakala ramai yang takut dijangkiti, ramai pulak yang tak percaya virus ini boleh menjangkiti sesiapa saja apabila seseorang terdedah kepada pembawa virus itu...

PKP  atau MCO banyak mendapat tentangan dari sebahagian orang ramai, ada yang kata ia menyekat hak asasi manusia...

Pergerakan orang ramai dihadkan - orang ramai kena duduk di rumah je....untuk memutuskan rantaian Covic19.

Macam mana tu?

Boleh save banyak duit sebab tak boleh nak pegi shopping..

Tapi duit takdak nak shopping sebab ramai yang kena berhenti kerja?

Kena buat sesuatu untuk menjana pendapatan...

Kena fikir, perah otak, buat rujukan, bincang tentang apa yang harus dibuat atau kerja apa yang sanggup dibuat.

Ada pegawai yang pergi kerja menebar roti canai kat kedai mamak. Ada big boss guna kereta mewah dia jadi pemandu grab. Ada orang dapat punca rezeki baru, jadi supplier daun kesom untuk dieksport...dan macam- macam lagi pekerjaan baru yang kita tak sangka...

As for me, masa masak mi rebus, rasa macam nak jual mi rebus. Bila masak laksa asam , wuih! rasa macam nak bukak  laksa corner....bila masak ayam percik rasa macam nak buat ayam percik frozen....dan macam-macam lagi...

Pada hakikatnya, hari ni makan cucoq udang je for lunch



......and for dinner, leftover from yesterday

makan roti canai segera  dengan dalca ...
Esok pulak baru masak nasi.....




Naik Kereta Sewa...

  Ada kala dapat kereta sewa yang mini...kereta sempit tapi cukup sejuk, cukup udara... Sekarang ni takde kereta pun takpe atau ada kereta t...