Showing posts with label Ramadan / Eid Mubarak. Show all posts
Showing posts with label Ramadan / Eid Mubarak. Show all posts
Friday, June 22, 2018
Kacau Gaduh Hari Raya
Helo, ( kawasan ) rumah makteh dah ada guard ke sekarang ni?
Eh, Ina kat mana ni?
Nak pegi rumah makteh lah ni..
Bukan ke Ina nak datang esok
Hari ni lah makteh, semalam whatsapp nak datang hari ni....
Ye ke? Takpe mari lah..
Makteh dah oder makanan untuk korang untuk petang esok
Takpe makteh, Ina saja jalan- jalan raya nak terjah rumah makteh
Engko jangan main terjah-terjah, rumah makteh tak masak apa pun yang ada kuih kering je..
( Nasib baik dekat rumah ada restoran satay Haji Samuri @ satay Kajang boleh jugaklah nak jamu tetamu waktu darurat macam ni..... )
Dua tahun yang lepas Ina datang beraya bersama ahli keluarganya , muka tutup dengan purdah hitam.
Amboi, datang rumah makteh pun berpurdah.. bukan ada sapa pun..PakTeh je yang ada!
....................!
Why should you cover your face like this?
( ...oooops there goes makteh , baru je habis posa ) Purdah ni bukan untuk semua orang ( only selected few ) tapi labuhkan tudung tu memang disyariatkan untuk semua wanita.
So Raya kali ni akak tu pakai baju lawa bukan main dan kain tutup muka dia lepaskan ke bawah....takdelah nampak dua biji mata je...
Wednesday, June 13, 2018
I'tiqaf Di Akhir Ramadhan
Menghidupkan malam-malam terakhir Ramadhan di masjid UIA sungguh menginsafkan saya yang selama ni merasa susah sangat nak beri'tikaf di masjid.
Ramai kakitangan dan pelajar UIA ( mostly foreigner ) menghidupkan 10 malam akhir Ramadhan beri'tikaf dengan membawa anak isteri/ suami masing- masing. Mereka menghidupkan malam- malam terakhir dengan bacaan Al Quran, solat sunat, zikir-zikir lainnya dan doa sehingga subuh.
Jemaah wanita begitu selesa beribadat sambil berselang seli membelai anak- anak yang sedang nyenyak tidur tak bertilam. Tidak kurang juga pelajar-pelajar yang begitu gigih, terlelap sekejap kemudian bangkit semula meneruskan ibadat malam.
Tok guru kata i'tikaf itu selain dari beribadat, kalau hanya duduk - duduk dan tidur dalam masjid juga mendapat pahala. Dibenarkann juga makan minum seperti biasa. Janji mesti niat untuk beri'tikaf - tanpa niat tidaklah kita mendapat ganjaran pahala beri'tikaf itu adanya.
Rasa malu jugak pada mereka sebab kita ni dok keluh kesah baring tak kena menyandar kat dinding pun tak kena - dok asyik tengok jam......
Sambil menunggu Imam qiam seterusnya menutup malam dengan solat witir sebelum masuk waktu Subuh..
Ramai kakitangan dan pelajar UIA ( mostly foreigner ) menghidupkan 10 malam akhir Ramadhan beri'tikaf dengan membawa anak isteri/ suami masing- masing. Mereka menghidupkan malam- malam terakhir dengan bacaan Al Quran, solat sunat, zikir-zikir lainnya dan doa sehingga subuh.
Jemaah wanita begitu selesa beribadat sambil berselang seli membelai anak- anak yang sedang nyenyak tidur tak bertilam. Tidak kurang juga pelajar-pelajar yang begitu gigih, terlelap sekejap kemudian bangkit semula meneruskan ibadat malam.
Tok guru kata i'tikaf itu selain dari beribadat, kalau hanya duduk - duduk dan tidur dalam masjid juga mendapat pahala. Dibenarkann juga makan minum seperti biasa. Janji mesti niat untuk beri'tikaf - tanpa niat tidaklah kita mendapat ganjaran pahala beri'tikaf itu adanya.
Rasa malu jugak pada mereka sebab kita ni dok keluh kesah baring tak kena menyandar kat dinding pun tak kena - dok asyik tengok jam......
Sambil menunggu Imam qiam seterusnya menutup malam dengan solat witir sebelum masuk waktu Subuh..
Sunday, June 3, 2018
Coffee Addict In Ramadhan
To avoid feeling sleepy in the morning and to stay awake during Tarawih prayer...we need a super strong tonic
Sunday, May 20, 2018
Tuesday, June 27, 2017
Tak Tahu Di Mana Salahnya
Waktu Raya yang mulia ni ada jugaklah yang menambah dosa dok melepat fasal anak-anak orang. Konon katanya anak-anak Mek Jarah tak berhati perut, Mek Jarah yang dok sorang- sorang tak dijemput oleh anak-anak berpuasa di rumah mereka. Mak dok posa sorang- sorang kat rumah....
Mek Jarah bukan muda lagi, dah lebih 75 tahun tapi anak-anak dok mari jenguk sekali sekala je. Takde nak sembawa mak duduk seminggu dua atau sebulan dua gilir- gilir- rumah depa. Ni pegi ambik mak malam Raya lepas tu Raya ketiga hantar semula mak balik rumah.....
Tu kata deme yang buat lepat, tapi kata anak dia lain pulak!
Mak tu tak mau dok dengan kami, dia tak selesa, cepat-cepat nak balik. Kami pakat adik beradik bagi maid kat dia, dihalaunya maid keluar rumah.
Mek Jarah pulak kata.....
Akak tak berkenan tengok cucu pemalas, masuk zohor baru bangun tidor , tak berkenan kelakuan dorang tu ....yang begitu begini...,Hisy....tak leh dok dengan depa!
Akak dah pesan dengan anak-anak lelaki tak payah bawak bini datang rumah - menantu semuanya pemalas tak boleh diharap...
Menantu pulak kata.....tak berani nak masuk dapur - semua pegang semua salah.....
Tak Tau lah..........sebab tu orang tua-tua kata jangan dok jaga tepi kain orang!
Friday, June 16, 2017
Tarawih Express
Pengalaman tahun 1980an bersolat Tarawih di sebuah surau.......tambah pulak masa tu kita ni masih amature belum faham selok belok solat Tarawih..
Malam pertama bersolat Tarawih sungguh bercelaru...kita dok baca doa iftitah Tok Imam dah nak habis baca Al Fatihah. Belum habis Fatihah kita imam dah nak habis baca surah....menggelabah bukan main. Apa taknya imam baca Fatihah wasal semua ayat - ambil nafas sekali je kat tengah surah.
Ustazah...sempat ke baca Fatihah....lintang pukang saya tadi..
Tak sempat Mah....laju sangat Tok Imam baca
Baik kita tak payah baca doa iftitah mungkin sempat....
Ye lah..
Okay.....round kedua...tak baca doa iftitah, tunggu je imam habis Fatihah kita pun terkial- kial masuk gear lima baca Fatehah wasal jugaklah kita ni...tapi Tok Imam dah nak ruku' dah...
Macam mana ni Mah....kita naik sekali Fatihah dengan imam...laju sangat ni
Ok jalan..
Ala kully hal menggelabah badak jugak nak mengejar bacaan imam yang super express tuh!
Akhirnya kami membuat keputusan melepaskan Fatihah atas tanggungan imam. Barulah relaks tak terkejar- kejar hingga berpeluh sampai ke keting....
Setelah beberapa malam barulah dapat adjust dengan bacaan imam. Suka hati lah pulak imam baca ayat lazim yang pendek dan laju pulak - 8 rakaat tu tak sampai 20 minit....
Tapi malu jugak kat makcik di barisan depan tu susah payah ruku' dan sujud tetap maintain sampai 23 rakaat!
Wednesday, May 24, 2017
Dapat Pahala Mudah
Ramai orang nak dapat pahala mudah terutamanya bila nak masuk Bulan Ramadhan....
Antara contohnya ramai yang suka menghantar Hadith- Hadith yang diterima melalui whassap seperti Hadith di atas...
Jadi dia pun mohon maaf bertalu-talu melalui whassap tu....dok pi mai, pi mai mewassap Hadith yang dia sendiri tak tahu sohih ke maudhu'
Tapi dia tak kesah tu semua sebab kata dia takut berdosa kalau dia abaikan a.k.a takut tak dapat pahala kalau dia tak sebarkan......
Tu lah jangan dok ambik ringan bab Hadith kata Tok guru nanti kita termasuk dalam golongan puak yang menyebar Hadith palsu.....
Kalau nak tahu ia palsu atau tak ....alohlahh.......gi lah tanya Tok Guru, Tok Imam, Tok Lebai.....
Wednesday, July 13, 2016
Raya Belum Habis Sebulan!
Seorang sahabat membuat sate sejuk beku bagi pelanggan-pelanggan kategori orang pencen yang tak ada tukang masak kat rumah. Mudah saja menyediakannya - defrost sekejap kemudian masuk mikrowave dalam 30-40 saat. Atau kalau rajin lagi bolehlah panaskan dalam oven atau atas dapur gas..
Satu paket mengandungi 15 cucuk sate ayam atau daging
Kuah sate instant bancuh saja dengan air panas juga boleh mikrowave selama seminit...
Ready to serve!
Dengar kata harga ayam dah melambung naik...
pendek kata tak lama lagi dah tak mampu makan sate ayam. Mungkin ada alternatif lain contohnya sate tahu perisa ayam ...
Thursday, June 23, 2016
Renungan Bulan Ramadhan
Kata orang kalau tak dapat menolong orang dengan hartabenda atau wang ringgit, kita boleh tolong dengan kederat atau beri nasihat yang munasabah.
Tiga puluh tahun yang lalu Kak B menceritakan halnya pada saya. Katanya semua saudara mara memarahinya sebab dia ambik anak angkat. Mereka suruh Kak B pulangkan balik anak itu dan mengancam dia kalau apa-apa jadi jangan nak mengadu hal atau mintak tolong dengan mereka.
Oleh kerana saya agak rapat dengan Kak B saya pun bersimpati a.k.a. masuk belah dia..
Takpelah.. akak jangan takut kalau kita bela anak angkat dan jaga elok-elok dan buat baik dengan dia InsyaAllah dia akan baik dengan kita....
Kak B telah bercerai dengan suaminya dan kehidupanya begitu sempit. Makan pakainya pun dibantu oleh adik beradiknya, sebab tu lah mereka marah bila dia bela anak angkat. Tapi Kak B tak putus asa, dia buat kerja sebagai tukang masak di kantin sekolah, ambik upah menjahit dan lain-lain lagi untuk menyara diri dan anaknya.
Beberapa bulan yang lepas adik menalifon saya dari kampung - katanya Kak B mengenang-ngenang kisah dulu , ketika semua orang memarahinya hanya saya sorang yang defend dia..
Eh, iye ke? aku tak ingat dah. Apa yang aku cakap.
Adik pun pun quote the exact words I said mengikut apa yang diceritakan oleh Kak B!
Nasib baik aku tak join sedara mara lain yang menghampok Kak B dulu....kalau tidak mana nak letak muka bila jumpa Kak B ( yang rupa - rupanya masih menyimpan cerita lama! ).
Tuesday, June 21, 2016
Raya,Raya,Raya!
Bukak cerita menyambut raya orang dulu - mesti nak tukar langsir tingkap dan tukar sarung kusyen . Ada yang lebih ekstreme lagi iaitu tukar sofa baru, karpet baru dan cat rumah. Depa kata tingkap rumah orang dulu kecik, kain langsir murah dan cepat luntur kena cahaya matahari. Tapi semua orang gembira masuk ke rumah untuk beraya.Tak kisah habis kusyen kena lenjan dek anak cucu dan anak-abak sahabat handai.Tapi tuan rumah redha sebab mereka tu dok mai nak beraya! Biaq pi la!
La ni orang buat rumah besar, cantik dan perhiasan mahal-mahal tapi bila jemput orang datang ke rumah layan dan jamu tetamu di luar rumah. Ada yang kata mana boleh bukak rumah kalau orang datang ramai-ramai nanti barang dalam rumah kena curi atau habis jahanam harta benda....walhal orang-orang yang dijemput tu semua yang terpilih bukanlah any Tom,Dick and Harry.......
Tapi kalau dah buat open house besar-besaran macam kenduri kahwin kenalah sewa kemah...
Tuesday, June 14, 2016
Harta Atau Nyawa?
Renungan bulan Ramadhan...Dan bulan-bulan lainnya...
Lebih baik banyak ilmu ( yang bermanfaat ) dari banyak harta.....sebab...
Ilmu akan menjaga kita
Kalau banyak harta, kita yang kena menjaga harta.
Kalau orang banyak ilmu dia tidak akan buat perkara-perkara mungkar seperti salah guna wang, salah guna kuasa, menipu, melindungi orang yang membuat salah, membiarkan orang lain hidup susah . Atau dia tak biarkan dirinya ditipu oleh tok Arab yang bermata sepet..
Kalau orang banyak harta, susah jugak nak jaga harta yang banyak dan berharga. Kena jaga harta lebih dari nyawanya. Kalau apa-apa hal terjadi harta dulu yang diselamatkan, pendek kata pada masa tu harta lebih diutamakan dari perkara lain.
Tapi bila dah mati harta akan tinggal ( tak ikut tuan dia masuk kubur )
Harta itu akan jadi hak orang lain ( kalau silap haribulan )
Atau akan jadi rebutan waris..
Atau yang sedih sekali takde sapa pun nak harta tu ( kalau ianya merupakan assesori ) kerana mungkin ia sudah outdated...
Friday, June 10, 2016
Renungan Di Bulan Ramadhan..
...tentang seorang sahabat, R yang telah beberapa lama mengidap insomnia. Badannya kian lama kian kurus kerana tak dapat tidur malam dan waktu siang pula hanya dapat terlelap sekejap-sekejap sahaja...
Dah rata R pergi berubat..doktor,bomoh,ustaz..semua dah...tapi kurang berhasil. Sampaikan dah macam zombie mata celik je tak boleh tidur..
Rakan-rakan pun tak putus asa bagi petua tu, petua ni, baca surah tu, surah ni, minta air jampi kat orang-orang alim...tapi..dok tetap insomnia jugak..
Apabil R mendapat cucu, insomnianya dah sangat berkurangan, katanya tidur dia dah ok. Siang hari penat menjaga cucu malam dia keletihan. Bila dah dapat tidur, muka pun dah merah badan pun dah berisi.
Sebulan dua yang lepas saya bertemu dengan R dan bertanya kabar tentang dirinya...rupanya dia...dah tak dapat tidur balik...
...tapi saya dah redha, kalau dah takdir begini saya terima secara positif. Saya buat kerja saya waktu malam, saya solat sunat , saya baca Al Quran banyak-banyak. Saya tak nak berbalah dengan insomnia. Kalau dah tak boleh tidur malam dia tukar malam dia jadi siang! Kalau siang dapat terlelap sikit-sikit pun jadilah..
Saya doakan R cepat sembuh. InsyaAllah mana tahu dalam keadaan dia tak memikirkan sangat tentang masalah insomnia tu mungkin dia boleh sedikit sebanyak tertidur dengan sendirinya....
InsyaAllah, InsyaAllah, InsyaAllah!
Saturday, July 11, 2015
Jangan Kufur Nikmat
Itulah manusia ni yang ada depan mata tak dihargai ...dok ingat yang takde je @ tak pernah syukur nikmat yang Allah bagi...
Wednesday, July 8, 2015
Mufaraqah Atau Tak Mufaraqah...
Semasa saya di KB lebih dari 30 tahun dulu saya dapati makmum yang berjemaah di masjid sangat sensitif terhadap imam solat - sekiranya imam baca AlFatihah dan ayat-ayat lain secara tidak bertartil mereka akan mufaraqah ( niat keluar dari berimam ). Atau pun imam diganti dengan imam lain.
Saya pernah mengalami keadaan imam solat tarawih yang terlajak rakaat menjadi 3 - bukan main kelam kabut jemaah, ramai yang ikut imam naik rakaat ke 3 , ramai yang mufarakah dan ada yang menunggu imam turun sujud.
Bila saya bincang dengan tok guru saya tunggu imam...
Mufaraqah terus je kak tak payah tunggu imam dah! Dah salah rakaat tak payah ikut lagi...
Tapi tok guru pesan jugak kalau imam salah baca ayat ( selain Alfatihah ) misalnya panjang pendek mad , itu harus dimaafkan sebab kesalahan itu kecil sahaja. Takyahlah mufaraqah.
Pernah saya terdengar pengakuan paling kiasu dari seseorang yang mengatakan dia telah mufaraqah semasa bersolat di Masjidil Haram sebab Imam baca mad jaiz/ munfasil 2 harkat.
Alohlah.....rugi besar hangpa! Dok pegi mufaraqah buat apa, Imam AlHaram tu bukan calang-calang orang.....
Mugo waktu tu Imam dok baca Qiraat lain....
Wednesday, July 1, 2015
Buka Puasa @ Iftar
Menu pilihan di bulan puasa....
Bubur lambok versi sendiri menjadi menu utama
Sayur kena ada - semua hijau sebab kaler lain dah habis
Ikan goreng bercili kesukaan seisi rumah
Selamat Berterawih!
Friday, August 1, 2014
Kosong-Kosong!
Sempena Hari Raya.......
Awe mohon maaf pada maknya dengan menghulur envelope yang agak tebal....
Mak, kosong-kosong ye!
Jawapan setiap emak pulak berbagai-bagai.......
Terima kasih Awe, mak ampunkan anak mak sampai bila-bila.
Mak memang dah ampunkan kamu Awe, tapi ENGKAU jangan main kosong-kosong dengan aku, duit yang engkau pinjam tu bayar balik, tak dapat bayar semua sikit-sikit pun jadi lah.....
Takkanlah mak tak ampunkan doso ekau pado omak, Jang..... .ekaulah satu-satunya anak omak dalam dunia ni ..TAPI maso ekau nak boli moto, aku yang bayar , lopeh tu ekau dok mamokak siang malam...preng..preng..preng! Dah tu purse aku jangan silap letak jo habih duit ekau korek buat beli minyak moto!!
Ada jugak ibu yang tak dapat tidur malam bila anak bujang depa keluar hujung minggu - selagi tak dengar bunyi motor anak balik rumah selagi tu tak dapat tidur - sampai tahap insomnia Makcik Gayah. Lama-lama dia pun sakit hati, setiap malam minggu jika dia dapat tau anaknya nak pegi racing - dia akan pegi balai polis buat report - malam itu ada orang nak racing motor di sekian-sekian jalan . Banyak kali jugak anak-anak muda kena kansel racing haram mereka sebab kena terjah dek polis!
Untuk mencegah anak mudanya dari memperjudikan nyawa dia pun mengahwinkan anaknya. Rupa-rupanya baik pulak anaknya lepas kawin tu....tapi lepas tu dia pulak jadi mekanik pi dok perbaik motor member-member yang masih aktif ber racing tuh!
Sunday, July 27, 2014
Selamat Hari Raya Aidil Fitri
Semoga Dosa Terampun Dan Doa Termakbul!
1 Syawal 1435 Hijrah |
Di hari yang mulia ini tidak lupa kita pada mangsa-mangsa yang terkorban dalam nahas MH370 dan MH17.
Sesungguhnya Dari Allah kita datang dan kepada Allah kita dikembalikan!
Bagaimana dan bila... Sesungguhnya ia adalah dalam ketetapan Allah jua......
Semoga Allah mencucuri Rahmat ke atas Roh mereka dan semoga di tempatkan bersama orang- orang yang beriman...
Semoga Allah kurniakan ketabahan kepada waris-waris yang menangisi kehilangan orang-orang yang mereka kasihi .....
Semoga lambat laun terubat jua segala luka dan duka mereka-mereka yang ditinggalkan.....InsyaAllah!
Tuesday, July 22, 2014
Penyelesaian Masalah......
...di Bulan Ramadhan...
google search
Seorang suri rumah yang ada ramai anak akhirnya telah dapat jalan penyelesaian . Selama ini dia tidak dapat bersama-sama ke masjid mengikut suaminya bersolat Tarawih sebab, lepas berbuka puasa dia mengemas dapur dan membasuh pinggan mangkuk yang melambak-lambak macam dalam restoran.
Encik suami lepas je buka puasa solat Maghrib terus bersiap-siap nak pegi masjid. Anak-anak yang ramai tu macam-macam kerenah, ada yang lambat ada yang segera solat, ada yang masuk tandas berjam-jam. Ibu pulak mengemas dapur , hampir Isya' barulah bergegas pegi solat Maghrib!
Pada tahun ini dia bernekad nak pegi solat ke masjid ikut suami, tak jadi dok solat Tarawih sendirian setiap malam , ingin jugak berjemaah dan mendengar bacaan Imam . Akhirnya dia minta suaminya beli pinggan dan gelas kertas - kali ni semua orang makan dan minum dalam gelas kertas. Jangan lupa beli plastik sampah warna hitam - lepas buka puasa masukkan pinggan dan gelas kertas ke dalamnya!
Dia pun happy bukan main lepas bukak puasa solat maghrib berjemaah dengan suami dan anak-anak, lepas tu ramai-ramai 1 van pegi masjid meraikan malam-malam Ramadhan.....
Friday, July 18, 2014
Pendek Kata......
Di akhir-akhir Ramadhan ni ramai yang pulun dok berzikir , beristighfar- ada yang macam tak cukup masa, tak cukup bilangan zikir dan istighfar, sebab tak sampai target 10 ribu atau 100 ribu? Entahlah....
Macam-macam gadget yang digunakan, ada yang digital, ada yang tekan/bunyi/tekan/bunyi , ada yang guna tasbih ( sampai berasap )..
Ada yang kata , beristihgfar dan berzikir tu biarlah lambat dan hadir hati
Ada orang pilih quantiti -
Astaghfirullahastaghfirullahastaghfirullahastaghfirullahastaghfirullahberiburibukali
Ada yang memilih qualiti -
Astaghfirullahal 'azim allazi laa ilaha illa hua alhayyu alqayyum waatuubu ilaih - Ya Allah..sesungguhnya aku ini banyak dosa, ya Allah ampunkan daku......................aku pernah itu..........aku pernah ini............selalu termengumpat.......... pernah menganiaya................aku telah tak amanah......................aku.....aku.........dengan merayu minta ampun pada Allah....
Ada yang kata mulut tak hadir hati dalam berzikir itu lebih baik dari mulut yang luas macam tempayan dan mulut yang suka mengata orang dan mulut yang I am holier than thou.....dan..dan...
'Ala kulliy hal, Allah sahaja yang menilai amalan kita..
Wallahu a'lam.
Wednesday, July 16, 2014
10 Malam Terakhir Ramadhan
..yang ditunggu-tunggu oleh orang-orang yang berpuasa untuk mendapat ganjaran pahala 1,000 bulan.
Dalam pada bertadarus, bertemu dengan kisah Firaun yang angkuh dan tak ingat mati - dia ingat dia Tuhan sebab dia berkuasa di bumi Mesir. Dalam kesungguhannya nak membunuh Nabi Musa , terus mengejar nabi Musa dan pengikut-pengikutnya melalui Laut Merah yang terbelah itu. Tak disangkanya bila sampai ke tengah , Laut Merah bercantum semula dan Firaun yang hampir tenggelam itu pun nampaklah penghujung nyawanya . Barulah dia sedar akan kebenaran Allah, lalu mengaku beriman dengan Tuhan Musa ( Allah ). Apakan daya peluang yang diberi Allah untuk bertaubat sungguh panjang tapi disia-siakan. Rupa-rupanya pintu taubat tertutup apabila nyawa sudah tiba dihalkum!
Mengikut tok guru, 10 malam di akhir Ramadan ini membuka peluang kepada orang-orang yang berpuasa melakukan ibadat sebanyak-banyak yang mungkin - hidupkan malam -malam Ramadhan dengan membaca AlQuran, memohon keampunan, bertahjjud, berdoa, beriktikaf .....sehingga terbit fajar......
Subscribe to:
Posts (Atom)
Naik Kereta Sewa...
Ada kala dapat kereta sewa yang mini...kereta sempit tapi cukup sejuk, cukup udara... Sekarang ni takde kereta pun takpe atau ada kereta t...
-
Yeah, orang bukan orang hantu bukan hantu! I often heard this phrase uttered by my late auntie when I was small. This phrase refers to a per...
-
Al Quran yang kita baca sekarang ini adalah Al Quran Rasm Uthmani, lama sebelum ini kita baca Quran yang di cetak di Pulau Pinang atau Singa...











