Showing posts with label Favourite Recipe. Show all posts
Showing posts with label Favourite Recipe. Show all posts

Tuesday, February 2, 2021

Briyani Ikan..

 

Bagi musim pkp ni, dah macam-macam cuba masakan baru bagi memenuhi masa lapang...

 
Siapkan gravy beriyani dengan ikan tenggiri

Beras direbus sehingga hampir masak, toskan airnya. Kemudian masukkan nasi kedalam periuk selang seli dengan gravy dan ikan hingga habis..

...jerang semula di atas dapur dengan api yang kecik hingga naik wap...
gaulkan nasi hingga rata rempahnya..
Lepas itu bolehlah dihidangkan dengan lauk sampingan - dalca dan sambal tomato...

Aamiin...

Thursday, September 10, 2020

Masakan Kampung

 

 Suka tak makan tempoyak?

Makan tengahari lauk ikan patin bakar dengan tempoyak..


Ikan patin dipanggang atas kuali hingga masak 


...kemudian disalut dengan sambal tempoyak. Oleh kerana takde daun pisang, boleh guna aluminium foil dan dialas dengan daun mengkudu ( sebab pokok mengkudu ada kat belakang rumah )

bungkus kemas dan bakar atas kuali serbaguna...


jangan takut , yang hitam tu daun mengkudu..


Friday, December 27, 2019

Mee Kari For Lunch


Suka makan yang berkari- kari?
Apa kata buat mi kari menggantikan nasi dan lauk pauk biasa untuk makan tengahari...





 
...beberapa hidangan sampingan. Tak ada kerang, susah dapat sekarang ni...




....dan kuahnya yang sungguh berkari campuran ayam, udang dan bebola ikan...




Thursday, August 1, 2019

Dah Cuba Makan Kimchi?



Ever wonder why Korean ladies have flawless complexion? the answer is kimchi ( I think ).

According to wikipedia, kimchi is the most nutritious food in the world and it contain lactic asid bacteria that aid digestions and possibly reducing cancer growth. It is also rich in vitamin A, B1, B2, calcium and iron. Eating kimchi is an acquired taste, you might not like it at first or you might like it right away.

Ok, intro tu google je...

Senang je buat kimchi, kalau tak boleh tiru orang Korea, buat kimchi yang diubah suai ikut senang nak buat...

Bahan asas kobis panjang direndam semalam dengan air garam. Awas-awas lain ialah bawang merah, bawang putih, halia, cili kering/ cili hidup / cili api / cili serbuk/ paprika powder yang memerahkan kimchi
( pilih ikut suka hati, semuanya tak beracun! ), garam,dan gula secukup rasa.

Untuk tambah perisa masukkan ikan bilis atau udang kering blend dengan bawang, cili etc seperti di atas.Gaulkan bahan- bahan dengan karot / lobak putih, timun, celery - atau apa saja yang kita suka ...

Gaulkan awas- awas yang diblend dengan karot dan daun bawang dan dimasukkan ke dalam setiap lapisan daun kubis.


Masukkan ke dalam bekas kaca yang bertutup dan letakkan di tempat yang gelap selama dua hari for fermenting.

Hari kedua, kimchi sudah boleh dimakan..

Potong kimchi dan boleh dihidangkan terus...yang selebihnya disimpan dalam peti ais supaya tidak rosak dan berubah menjadi terlalu masam.

Kali ni makan ikan lampam bakar bersama kimchi pulak ( biasanya makan dengan air asam! )

Kimchi is something like our jeruk maman or saurkraut from Germany. I think we can add cincalok or budu for extra flavour, the Koreans add fish sauce and others that is similar to fish sauce. Why not? Kita yang buat kimchi bukan kimchi buat kita, jadi ikut pandai kitalah nak menyedapkannya.



Wednesday, February 27, 2019

High Tea Kampung Style


Makan petang yang agak berat dan agak berminyak,yang menjadi kesukaan bila balik kampung...

Cucoq udang atau ikan bilis boleh dimakan pagi, petang, siang, malam - makan pulak beramai-ramai, sudah tentu tak rasa bersalah...( kalori tinggi tuh!)



Goreng pisang paling sedap dimakan waktu petang dengan diiringi kopi o panas...


Ikan goreng pun boleh masuk sekali...orang pantai Rompin suka makan ikan.Minum petang pun bawak masuk ikan goreng jugak ..


Kena ada jugak pencicah....



Jangan lupa detox lah pulak dengan air lemon panas setelah sedap-sedap makan segala yang bergoreng...

Monday, November 12, 2018

Dinner For Two


Tumis bawang besar, masukkan daging cincang dan lain-lain yang kita suka, garam, pepper, tomato puree dan air secukupnya kemudian masukkan beras biarkan hingga kering air. Lepas tu  masukkan ke dalam tomato dan capsicum yang telah dipotong atas dan dibuang isi dalamnya. Rebus dengan sedikit air atau dibakar dalam oven.



Masak kari kambing atau daging lembu atau ayam campur ubi kentang dan buah zaitun. Boleh guna susu cair, susu rendah lemak atau santan untuk kuah.


Bon appetite!

Wednesday, October 31, 2018

Makan Apa Pagi Ni?


Suka makan ubi kayu rebus? Makan ubi kayu rebus dengan kelapa muda gaul dengan sedikit gula dan garam. Atau cicah dengan sambal tumis udang atau ikan bilis. Atau makan dengan ikan masin. Minum kopi pekat secawan!


Hari yang yang tak masak kat rumah, pegi beli breakfast kat gerai - boleh pilih , semua ada....Macam biasalah makan pagi dengan beratnya - ketupat cicah dengan sambal kelapa atau nasi dagang lauk gulai ikan tongkol. Pemanis mulut dengan tepung pelita. Kena minum teh takde gula akak oii..., dalam tepung pelita tu dah ada banyak sudu gula...


Sunday, October 28, 2018

Solok Cili Hijau


Cili hijau ini kurang pedas dan sesuai dibuat ' Solok'.
Cili dibelah memanjang


 Isi ikan dan kelapa muda dikisar atau diblend tanpa air, kemudian digaul dengan bawang merah, bawang putih, halia yang dicincang halus dan garam dan sedikit kepala santan masukkan dalam cili yang dibelah memanjang tadi..


 Setelah semua cili yang telah disumbat paste ikan dan kelapa itu, masukkan ke dalam periuk / kuali pengukus dan kukus selama 15-20 minit.

Bolehlah dihidangkan sebagai lauk sampingan. Solok ini selalunya menjadi lauk tambahan untuk nasi kerabu. UI

Ps. Mula makan solok ni masa duduk di Kota Baru pada tahun 1986-1990 dulu. Resepi ni baru pertama kali cuba.
Rasa macam jadi dah - my children like it dan besok nak cuba lagi buat solok timun dan sarak terung.....kalau rajin...



Tuesday, July 31, 2018

Pie Cepat Siap


....bagi orang yang tak nak duduk kat dapur lama- lama.
Bila umur meningkat makan pun berpada- pada. Takde dah dok berejam-jam kat dapur. Dah ada korma daging nak ikan goreng pedas lagi, sayur mesti ada, sambal tak boleh tinggal dengan ulam pulak! Kadang- kadang goreng ayam , masak sambal udang dan segala-galanya yang mismatch mengikut kehendak hati...

Sekarang lebih rajin masak one-dish meal. Buat pie tak ikut resepi.


Mula- mula alas pie dish dengan cream crackers yang direndam air panas ( menggantikan pastri berlemak ), lapis dengan tomato potong nipis - tabur sedikit garam dan serbuk lada hitam untuk tambah rasa.


Masukkan inti pie yang di sediakan lebih awal - boleh buat inti ayam, daging, tuna atau udang dengan sayur-sayuran pilihan sendiri. Boleh pedas, bertomato atau berempah atau lain- lain.


Tutup dengan ubi kentang lenyek dan bakar sekama 30-40 minit..
Kalau rajin buatlah gravy kalau malas - tomato sos atau cili sos je...
Bon appetit!

Friday, July 20, 2018

Fish Curry For Lunch



How do you like this oily curry on your table...
Just indulge without feeling guilty or take it sparingly?
We can eat curry with rice or bread. It is a one-dish meal  carbo with protein and vegetables.

One-dish meal is the in thing for pensioners and for people on the go. It is very time saving to prepare such dish.


Tuesday, April 10, 2018

Sambal Hitam


Sungguh teruja setelah mendapat recipe sambal hitam, terus beli bahan- bahan dan cuba masak sambal hitam.


Antara bahan utamanya ialah cili api Siam yang merah menyala dan pedas! Bawang kecik campur sikit dengan bawang besar supaya kurang sikit pedas. Bahan lain ialah ikan bilis dan yang utama ialah belimbing buluh dan minyak untuk menumis. Ukuran bagi semua bahan sama berat timbangannya kecuali belimbing buluh hanya satu perempat sahaja. Belimbing buluh hendaklah diupar dengan garam selepas itu dibuang airnya.

Blend semua bahan secara berasingan dan tumis dengan minyak dan biarkan di atas api yang kecil for as long as it takes. Kena sabar sikit akak...kalau Tak sabar beli je yang dah siap tu...Yours truly ni pun macam dah nak tobat buat sambal hitam. Buat dari pukul 12 tengahari sampai pukul 9 malam tutup api, besoknya 7.30 pagi sambung balik sampai zohor!



Setelah 8 jam di atas api yang perlahan baru nampak naik minyak...



Oleh kerana sambal hitam ni mengandungi belimbing buluh, tidak digalakkan memasaknya dalam periuk biasa ( periuk besi atau aluminium )  sebab ia boleh bocor akibat dari ketajaman asid belimbing. Jadi sambal ini dimasak dalam tin Milo atau tin biskut yang besar dan dibiarkan atas api yang perlahan ( dapur arang ) tak perlu kacau kerap-kerap hanya sekali sekala je untuk mempastikan ia tidak hangus. Biarkan sampai kering dan garing dan bertukar menjadi hitam.

Lepas masak teruk-teruk baru tau rupanya boleh buat sikit dan boleh siap dalam masa 4-5 jam saja......

Monday, February 26, 2018

A Quick Lunch For Two


With my twenty or so years old Teflon...
Cukup mudah masak macam- macam guna satu kuali saja. Bila dah lama pencen buat kerja dapur seminima yang boleh.

Mula-mula goreng nasi dulu..

Dah siap, masukkan dalam mangkuk hidang....


Basuh kuali, goreng ayam yang sudah diperap sehari sebelum dengan sedikit minyak, kemudian masukkan ke dalam oven selama 10 minit

Ok, set! Two down one to go..


Basuh kuali, panaskan brown sos yang disimpan dua hari lepas

Masukkan ke dalam mangkuk kecil.

Dah boleh makan!
Dapur pun tak berselerak...


Monday, February 19, 2018

Asam Pedas Segera


On my laziest day I used prepacked asam pedas paste ( my husben bought in pasar malam quite some time ago)



Ok, jangan baca cara- cara memasak pada kertas tu, nanti banyak benda pulak kena buat!
Jadi, gunting hujung paket asam pedas tu, masukkan pes asam pedas ke dalam periuk kemudian tambah air secukupnya.
Apabila kuah mendidih, baru masukkan ikan.
 ( saya guna ikan selar yang dah dua minggu terbeku dalam freezer.......)




Lagi sedap tambah kacang bendi ( yang dibeli beberapa hari lalu) , daun kesum, daun selasih, daun pudina yang diambik di belakang dapur........( Bubuh je akak oi bukannya beracun )



Inilah hasilnya!



Bon Appetit!


Tuesday, December 5, 2017

Cucur Jagung



...for breakfast, lunch or tea..semua boleh....ikut suka hati.
Pagi tadi sibuk sikit tak sempat nak goreng cucur jagung, pegi beli nasi lemak lebih cepat , dapat makan segera.

Tengahari baru sempat masak, adunan cucur jagung telah pun dibuat dan disimpan dalam fridge pada malam sebelumnya..


Jadi, untuk makan tengah hari, makan cucur jagung je...nak masak pun bukan rajin sangat. Selalu je husben pegi beli lauk segera..



Cucur jagung ni not a bad idea jugak buat makan tengahari. Tapi pada petangnya  beli mihun sup pukul 6 - kena cepat makan , sebab mata dah kelabu dok makan minyak pada tengah hari tadi..

Bila makan segala makanan yang bergoreng - we are not eating cucoq but we are drinking oil....sebenarnyer!


Wednesday, May 3, 2017

Nak Cuba....Gatot?


Bizarre Foods!


Mungkin ramai yang tak kenal apeke bendanya gatot nih!
Ia sebenarnya ubi kayu yang telah dipotong dan dijemur dan dibiarkan beberapa lama (berminggu-minggu) berhujan dan berpanas sehingga ia menjadi keras. Setelah itu dibasuh dan direndam selama beberapa hari hingga lembut.




Ubi kayu yang sudah lembut dibersihkan betul-betul ditumbuk separuh hancur. Selepas itu gaul dengan garam dan kelapa muda dikukus hingga masak...( mengambil masa 30 - 40 minit )



Sudah masak dan empuk bolehlah dihidangkan...




Ima memperkenalkan gatot ini pada saya.
Kata Ima gatot ini  sangat popular di Jawa Timur...Dia begitu gembira dengan hasil kerjanya, habis diwassapnya gambar gatot kat puak gerabak dia di kampung!

Saya sedikit sceptical sebab cara menyediakannya agak merisaukan - jemur ubi kayu berminggu-minggu terdedah siang malam dibawah sinar matahari dan hujan. Mana tahu tikus, lipan, cicak dan lipas merayap- rayap di waktu malam. Tapi katanya takpe sebab rendam bertutup sampai 2 minggu dan setiap hari cuci dan tukar air.

Pada petang itu she enjoyed her gatot...alone... sebab saya mintak tangguh untuk makan esok hari. Pada malam itu saya tak dapat tidur takut Ima diserang ceret beret atau pengsan sakit perut .....mujur jugak pagi esoknya she woke up humming.......

Gatot is an acquired taste. Mula-mula cuba belum boleh terima, mungkin lama-lama kita akan menyukainya.

Kalau fikirkan  budu, kicap , keropok kering , ikan kering yang dibuat secara cottage industry ( agak terdedah ) mungkin kita juga tak berani nak makan......Tapi semua itu adalah makanan kesukaan rakyat Malaysia.




Naik Kereta Sewa...

  Ada kala dapat kereta sewa yang mini...kereta sempit tapi cukup sejuk, cukup udara... Sekarang ni takde kereta pun takpe atau ada kereta t...