Friday, May 31, 2019

Penkek Kampung


Bila balik kampung waktu petang pergi makan lempeng dengan kari ayam kat gerai tepi laut. Tapi sekarang gerai dah takde dan orang jual lempeng entah ke mana.

Adik saya kata susah laku jual lempeng sebab walau sedap tara mana pun baik buat sendiri lagi puas hati. Lagi pulak orang kampung dah biasa dok makan lempeng turun temurun - lebih baik jual roti canai, lagi orang suka...banyak mana kedai roti canai pun tetap laku.

I want to surprise my sister...


Jangan pandang sebelah mata kat lempeng ya...

Lempeng kelapa ni tempah dengan Mashitah, rupanya ala pancake, sesuai makan untuk bukak puasa, tak berat, tak ringan. Pendek kata kalau makan 3 keping boleh lagi solat Tarawih ikut imam, tak mengantuk, tak melalut...


Tuesday, May 28, 2019

An Emergency Stop!


We were on our way to our son's house in Cyber Jaya , suddenly my husband had the urge to urinate. It was such a long stretch of road and there was no place we could stop. Macam mana ni?

As we drove on there was a manmade lake on the left side of the road. The road was under repair and very few cars passing so I thought that was a suitable time for him to ease himself.

I knew very much that was a wrong thing to do in public places - but it was so urgent! We were prepared to face the authority and pay the fines if charged.

I couldn't look at him when he went to the lake - already I was feeling guilty about it.
What if somebody recorded the act and viral it? Khalas!

Well, if that happened I will defend him, giving his medical reasons to be considered ..

When he suddenly came back..

So fast?
No, I couldn't do it...

He said he felt better as soon as he loosened his belt and took off the seatbelt that put pressure on his loin and coming out of the car which was too cold for him ( for a person who has less than 2% body fats ). Worrying about getting viral lessen the urge to pee. Plus there was somebody resting near the lake...

So we had to wait until we reached the destination....


Thursday, May 23, 2019

Masalah Solat Tarawih


Banyak jugak cabaran di bulan Ramadhan terutamanya bila pergi bertarawih...

Bila imam surau dekat rumah baca surah lazim yang pendek-pendek...ah tak bestlah baca surah pendek je...

Esoknya pergi ke surau atau masjid lain yang imam Tarawih baca surah panjang...baru sedap dengar....

Bacaan tok imam dah sedap tapi bunyi bacaan bergaung sehingga tak jelas didengar..adui spoil sungguh...

Ok esok pergi masjid lain pulak..oih..sedapnya bacaan imam, tapi baca 3 ayat je pada satu rakaat, alamak..tak puas dengar...pendek sangat bacaan tu...

Pergi pulak kat masjid yang satu ni, imam solat orang Arab..hah ni baru betul...tok imam baca satu juz satu malam.
Masuk rakaat pertama bukan main khusyuk dengar bacaan AlQuran..tapi tunggu punya tunggu tak sujud- sujud lagi - rupanya tok imam baca satu muka setengah satu rakaat. Mercik peluh jantan di dahi...

Akhirnya balik semula solat di surau dekat rumah. Ok jugak, baca surah pendek cepat habis. Tak lama sangat tunggu. Pukul 9.30 dah solat witir....

Begitulah adanya...nak menyampaikan satu bulan puasa macam- macam cabaran.


Tuesday, May 14, 2019

One Meal Dish...


...di bulan puasa....


Makan berat waktu sahur, bagi lebih tenaga semasa berpuasa. Siang hari banyak aktiviti hendak dibuat



Waktu berbuka ringan sikit, makan roti je. Kalau makan banyak mata jadi mengantuk bila pergi solat Tarawih..Imam solat Tarawih kita pulak niat solat Witir rakaat keenam....haha!


Wednesday, May 8, 2019

Rahsia Masakan


Mok Su Nab terkenal dengan masakannya yang sedap.Kalau sedara mara balik kampung pakat booking Mok Su Nab suruh masak makanan kegemaran mereka. Semua puji Mok Su, masak apa pun sedap.

Saya pernah juga tanya Mok Su resepi kari kepala ikan yang sangat popular mengalahkan kari mamak Penang. Mok Su beritahu awas-awas dan cara memasak pada saya. Pernah jugak dia panggil saya suruh tengok cara dia masak.Kita pun konfiden habih meter bila belajar masak rasa macam dah pandai doh.

Bila balik rumah saya pun cuba buat kari kepala ikan jenahak. Tapi bila dah masak rupa kari boleh tahan macam dah jadi, tapi bila makan jauh langit dari bumi rasanya..

Pada satu ketika Letchumi datang buat kerja part time cuci rumah dan gosok baju, saya mintak dia ajar buat kari ikan, sampai sekarang saya masak kari Indian style macam yang Letchumi ajar.

Bila dah tua begini saya tanya Mok Su sungguh-sungguh, apa rahsia masakan dia sedap sangat tuh...Mok Su tergelak besar..bodoh benar engko ni..bubuhlah sikit serbuk perasa barulah ada kick!

Mok Su!?? Bakpe tok ghoyak nyo dari dulu....
Engko orang muda-muda mana nak kisah fasal masak, kira makan nak sedap je..


Friday, May 3, 2019

Lanjut Beach And Golf Resort....


...in Kuala Rompin..

Walaupun Lanjut Resort dah berpuluh tahun ujud di Kuala Rompin, tapi saya dan ahli keluarga tak pernah menjenguk...sebab takde sebab nak pegi situ. Kita tak main golf dan tak perlu tidur situ maklumlah balik kampung ada rumah mak...

Kali ni kami bermalam di resort sebab pakat- pakat nak rasa jadi macam tourist kat kampung sendiri...

Boleh pegi ngopi-ngopi sambil sembang panjaannnggg sampai lewat tengah malam..

Ada pertunjukan main bunga api di tepi kolam mandi pada malam hujung minggu..

Makan malam di kawasan gerai yang menjadi tumpuan pelancong yang gemar makan udang galah..Harga hidangan paling munasabah...tidak terlalu mahal..

Paling menarik hati ialah pemandangan di tepi pantai Lanjut di waktu pagi bila matahari mula naik...


Gambar golf course tak berani tunjuk sebab musim kemarau yang kuat menyebabkan rumput sedikit kuning....

Wednesday, May 1, 2019

Bila Senja Menjelang


My favorite corner..





Tiap-tiap hari tengok langit yang sentiasa berubah mengikut waktu-waktu tertentu!

Riuh Sekampung!!!

Mungkin TM dah upgrade modem yang lebih lawa dari ni! Bangun pagi nampak modem merah menyala! Eh, Telekom Malaysia tambah speed intern...