Tuesday, April 17, 2012

Kecek Agah!




Oooo, you asal dari Rompin ye? eh, tu tempat udang galah!

Baru-baru ni balik kampung,  siap sedia dengan kotak foam yang besar......ramai yang nakkan udang galah.


Rupanya kena book dulu awal-awal, tak boleh main terjah aje! Masa mak ada dulu, maklah yang pesan kat orang tu, kat orang ni nakkan udang galah . Ada je sedare mare yang akan bawak datang nanti - dan harganya rock bottom maaa..


Sebenarnya  tak perasan pun Rompin tempat orang cari udang galah , semenjak bekeluarga sendiri tak pernah pergi beli udang galah sebab, suami tak berapa gemor dan anak-anak pulak bila makan udang galah, habis bengkak mulut, hidung merah, dan mata jadi berair . Jadi tak kisah sangat kat udang galah tu!

First time pegi beli kat tempat penjual udang galah.........


 I pun sakit hati, udang galah ape ni? ada besar jari kelingking! Masa kecik dulu kerap makan udang galah, tapi tak pernah tengok yang kenit macam ni  (dulu udang galah banyak dan takde harga ) , kalau yang kecik-kecik macam ni depa lepas semula ke dalam sungai.








 Menyiang udang galah kena berhati-hati, hujung kepala udang kena potong sikit dan keluarkan tahi udang di kepalanya. Tahi udang hitam dan berada dalam pundi-pundi . Kalau tak buang nanti ada yang termakan tahi udang!






My mum used to cook udang galah  masak kicap . Masa tahun 60 an - 80 an dulu udang galah masih murah, jadi  makan udang dulu baru makan nasi! As for me, tak makan isi udang tapi makan kepala udang galah yang besar yang penuh berotak tu!

( Otak udang dan kepok goreng bawak bekal kolesterol di hari tua! )















5 comments:

Acik Erna said...

salam KJ acik pernah pi sana..tidur satu malam..dapat beli udang galah..buat masak lemak cili api bertempoyak..tapi tu le..kecik sangat sekarang ni

Kerabu Jantung said...

Wassalam Acik Erna,

Permintaan semakin tinggi, udang tak sempat nak membesar.

Kalau ke Rompin lagi, singgahlah rumah I, boleh kita makan-makan...

WuMing said...

WuMing hanya makan saja tapi tak berapa gemar... Resdung...he..he..he..

Kerabu Jantung said...

.....lepas makan udang bersin tak henti-hentikan? mata pun jadi merah dan hidung berair, dalam telinga jadi gatal-gatal!

Beautiful Life said...

Kecik pun merasa gak udang galah...ntah@ lepas ni pupus sebab udang tak sempat membesar!!