Friday, January 15, 2016

Jangan Taksub....


....pada tok guru mugo dia pun orang biasa macam kita. Memang dia ada lebih ilmu dari kita tapi dia bukan ada semua jenis ilmu!

Bila pegi berguru -  mengaji kitab , guru tafsir AlQuran , guru mengajar fardu ain atau guru tasauf atau lain-lain - janganlah ingat dia boleh selesai semua masalah kita -
Laki lari tengah malam suruh ustaz jampi minta balik ke rumah, dapat penyakit minta ustaz jampi, meniaga tak laku suruh ustaz bagi pelaris. Pendek kata habis semua masalah rumah tangga dan masalah jiwa nak ambik mudah...serah je kat tok guru!

Ade ke bila anak masuk hospital panggil ustaz pegi menengok - ada tak penunggu kat dalam wad. Tok guru yang kasyaf itu pun tanpa teragak-agak mengatakan banyak hantu yang merayau-rayau di wad dan di semua ceruk hospital tu atas tangga, dalam lif, bawah katil Dan lain-lain lagi...

Maka menggelatoklah gigi pesakit lain dan nurse yang menjaga wad tu....maklumlah bila tengah malam bayang-bayang sendiri pun ingatkan hantu!

Kalau pun ustaz tu nampak hantu - alohlah.....jangae dok ghoyak kok oghe! Demo yang nampak senyap je lah mugo orang lain tok napok! Bendo yang tok napok tu gi ghoyak bakpo?!!



2 comments:

Fida Z Ein said...

Assalamualaikum..

Syok pula baca akak tulis ayat dalam dialek Kelantan

Kerabu Jantung said...

Alaikumussalam Fiza, mmg dulu akak duduk di Kota Baru selama 5 tahun!