Tuesday, June 27, 2017

Tak Tahu Di Mana Salahnya


Waktu Raya yang mulia ni ada jugaklah yang menambah dosa dok melepat fasal anak-anak orang. Konon katanya anak-anak Mek Jarah tak berhati perut, Mek Jarah yang dok sorang- sorang tak dijemput oleh anak-anak berpuasa di rumah mereka. Mak dok posa sorang- sorang kat rumah....

Mek Jarah bukan muda lagi, dah lebih 75 tahun tapi anak-anak dok mari jenguk sekali sekala je. Takde nak sembawa mak duduk seminggu dua atau sebulan dua gilir- gilir- rumah depa. Ni pegi ambik mak malam Raya lepas tu Raya ketiga hantar semula mak balik rumah.....

Tu kata deme yang buat lepat, tapi kata anak dia lain pulak!
Mak tu tak mau dok dengan kami, dia tak selesa, cepat-cepat nak balik. Kami pakat adik beradik bagi maid kat dia, dihalaunya maid keluar rumah.

Mek Jarah pulak kata.....
Akak tak berkenan tengok cucu pemalas, masuk zohor baru bangun tidor , tak berkenan kelakuan dorang tu ....yang begitu begini...,Hisy....tak leh dok dengan depa!
Akak dah pesan dengan anak-anak lelaki tak payah bawak bini datang rumah - menantu semuanya pemalas tak boleh diharap...

Menantu pulak kata.....tak berani nak masuk dapur - semua pegang semua salah.....

Tak Tau lah..........sebab tu orang tua-tua kata jangan dok jaga tepi kain orang!



2 comments:

ngasobahseliman said...

Salam Sis....Kot mana pun anak lah salah. Yang muda harus adjust akan yang tua. Kita pun tua. Sekilas ilan di air, tahu jamtan betina.....

Kerabu Jantung said...

Wassalam Sis..mungkin masing-masing tak cuba nak faham ibubapa yang dah tua atau tak mau bersusah payah kena jaga mereka..