Thursday, April 3, 2014

Batik Malaysia!










Photo: Creating Malaysian batik
Google search



Bila Beautiful Life mintak hantarkan blouse/ kaftan top Batik Malaysia , susah jugak nak mencarinya di Kuala Lumpur ni. Mulalah pening memikirkan mana nak cari - imagine, we have to google to find the batik. Kalau dulu masa duduk di KB, takde masalah, batik ada di merata kedai. 20 tahun dulu dok berkawan dengan tokey batik , dok berbatiklah kita ni siang malam.Tapi dulu-dulu takdelah blouse, jaket atau kaftan top!

Ada beberapa boutique batik di KL ni yang saya dah pegi - tapi , mak ai, sehelai blouse batik sutera letak harga  rm400! Lepas diskaun gitu gini bolehlah less rm50 ( maklumlah batik tu dari jenama terkenal di Malaysia nih! ). Pulak tu blouse yang ada memang cantik tapi saiz pulak untuk anak dara sunti , kecik molek dan pendek. Mak dara takde harapan nak pakai!

Tapi rupa-rupanya di Pasar Seni banyak ada kedai batik yang harga berpatutan mahalmurahnya, sehelai blouse batik sutera chiffon boleh dapat harga yang jauh lebih murah jika nak dibandingkan dengan 300-400 tu! Kalau cakap mahal kang kena sergah pulak, kan ke Batik Malaysia kinek tok begitu exclusive!

 Pendek kata batik di KL dijual untuk tourist dan orang yang banyak pitih je! Sebab tu orang Malaysia jarang yang pakai blouse batik hok comel-comel crepe atau chiffon.....Yang serabai kaftan kain rayon tu belanarlah orang beli.....memang buat untuk rakyat marhaen!






No comments:

Fikir Sejenak...

  Bagaimana kalau tiba-tiba terjadi ....Iza zulzilatil ardhu zilzalaha...ketika kita berada di tingkat 44? Pernah tak kita terfikir? Dulu sa...