Tuesday, October 24, 2017

Dapat Title Baru!



Bila menziarah Z baru- baru ni kami dijamu dengan minuman teh beng kaw iaitu teh susu ais yang sungguh pekat. Tak lupa juga dia menghidangkan makanan kegemaran kami iaitu .....keropok leko, otak- otak dan sata....

Kami dapat tahu salah seorang adiknya H hidup dalam serba kekurangan. Peti ais pun tiada di rumahnya. Dia buat kuih untuk menyara enam orang anaknya. Buat kuih pun tak boleh banyak sebab tiada tempat nak simpan bahan - bahan mentah.

Suami dia buat kerja apa?
Suami dia dah tinggalkan dia, dah kawin dengan orang lain, tak balik terus ke rumah.
Ada dia bagi nafkah?
Ada tapi nak bagi makan anak yang enam orang tu tak cukup, tak kira pakaian, belanja sekolah.....
Wah, teruk tu!
Ya lah kak dia sekarang dapat title baru - bukan janda, bukan balu tapi isteri kena tinggal...

Sedih juga dengar kisah H, yang dianiaya suaminya.....tak tahu macam mana nak tolong. Kalau suami cerai dia langsung tak dapat makan anak- anak dia. Jadi sangguplah dia digantung tak bertali begitu......



No comments: