Monday, November 5, 2018

93! Tanda Aras Baru...


Tak semua orang boleh hidup sihat, cergas, alert, kuat semangat...semacam Tun M!
Tapi kita ni kena jugak lah jaga diri sendiri jangan sampai berserabai ketika umur mencecah 60th ( dulu masa umur pencen 55 tahun, umur 56 tu dah tua sangat , gigi patah dibiar je rongak....)
Sekarang ni umur 60-70 tahun boleh kira masih muda lagi...

Walaupun dapat pelbagai penyakit orang veteran, jangan dibiarkan saja. Berubat itu penting. Baru- baru ini seorang kenalan tiba-tiba jatuh sakit hampir koma, rupa-rupanya selama ni dia ada darah tinggi, kolesterol dan kencing manis yang dibiarkan melambung naik! Bila dan sembuh dan keluar hospital habis ubat dibuangnya - dah baik buat apa ubat lagi!

Baru- baru ni seorang sahabat terjumpa dengan seorang lelaki yang berumur berjalan terhoyong hayang dengan hanya memakai kain pelikat. Dengan tak terurus, sedih dan marah sebab anak dia suruh berjalan sedangkan dia baru kena stroke - anak dia ( seorang doktor ) tak bagi bapak dia dok terbaring je di rumah.

Beberapa minggu kemudian sahabat saya bertembung lagi dengan lelaki tersebut, sekali ni  bukan main smart, ber t- shirt dan proper seluar dan berkasut, nampak terurus, rambut bergunting rapi. Berjalan pun dah agak steady!

Pendek kata, kita yang membuat diri kita......



No comments:

Fikir Sejenak...

  Bagaimana kalau tiba-tiba terjadi ....Iza zulzilatil ardhu zilzalaha...ketika kita berada di tingkat 44? Pernah tak kita terfikir? Dulu sa...