Friday, April 3, 2020

Tabik Ketua Pengarah Kesihatan...


....Datuk Dr Noor Hisham Abdullah dan semua kakitangan hospital di barisan hadapan..

Negara kita diserang covid19 sejak Januari tahun ini. Ia telah menimbulkan keresahan dan kebimbangan di kalangan rakyat Malaysia, apatah lagi bila angka kematian telah meningkat dan bilangan positif covic sudah menjadi ribuan orang.

Ramai jugak yang tak ambil kisah, walaupun sudah ter'ekspos' dengan virus corona tapi mereka anggap remeh. Pada hal virus itu sungguh merbahaya dan boleh menjangkiti sesiapa sahaja yang terdedah padanya. Bayangkan seseorang yang positif covid bebas bergerak dalam masyarakat....mereka seolah-olah mencampakkan diri orang lain ke dalam kebinasaan..

Setiap pukul 5 petang diadakan siaran langsung di tv yang dikendalikan oleh Ketua Pengarah Kesihatan, KKM.  Beliau memberi taklimat dengan detail dan penuh komitmen. Pendek kata beliau menguasai facts and figures dengan yakin dan dengan pengetahuan yang mendalam...
( walaupun ada kalanya beliau dalam keletihan ).

Bayangkan betapa pegawai - pegawai perubatan ( dan pekerja- pekerja am  ) bertungkus  lumus bertugas di barisan hadapan mengendalikan pesakit-pesakit yang ramai yang memerlukan perhatian dengan sepenuhnya sedangkan mereka sendiri mungkin terdedah  dengan wabak itu.
Keadaan menjadi seperti berperang  dengan musuh yang tak nampak, sudah tentu sukar hendak dibendung!

واذا قضىت امرن ان تقول له كن فىكون





No comments:

Fikir Sejenak...

  Bagaimana kalau tiba-tiba terjadi ....Iza zulzilatil ardhu zilzalaha...ketika kita berada di tingkat 44? Pernah tak kita terfikir? Dulu sa...