Tuesday, July 7, 2020

Itukah Kesudahannya?


Saya dapat berita seorang kenalan lama hendak berpindah masuk pondok, katanya nak pegi mendalami ilmu agama...

Saya begitu sedih bila menerima berita ini. Saya tertanya- tanya betulkah itu sebab utama dia nak masuk pondok?

Lantas saya bertanya dengannya - berapa lama nak duduk di pondok tu? 
Dia kata as long as it takes.
Macam mana dengan makan minum dan belanja untuk diri..
Dia kata ada pencen..

Baru saya teringat arwah suami nya yang telah meninggal hampir 20 tahun dulu seorang penjawat awam. Walaupun pendapatannya tidak begitu besar tapi beliau telah meninggalkan sebuah rumah yang sederhana dan sebuah kereta..
Di samping itu dia juga bekerja sambilan untuk mendapat side  income semasa anak- anaknya sedang membesar dan masih belajar...

Saya selalu nasihatkan sahabat  yang 15 tahun lebih muda dari saya itu - kalau ada calon yang sesuai , kahwinlah sebab dia masih muda dan perlu ada seseorang untuk menemani/menjaga dia.
Dia kata dah ada orang yang melamar tapi anak-anak pulak tak bagi dia kawin.

Akhirnya semua anak dah berkahwin dia pulak jadi part time maid jaga cucu.......

No comments:

Zaman Kanak-Kanak....6

  Khalas! Tengok kiri kanan dulu ya.. Masa kecil ada pengalaman pergi beraya dengan kawan- kawan, Raya keliling kampung...Pergi  rumah sapa ...