Tuesday, July 20, 2021

Allah Jua Yang Membalas...

 



Betapa pentingnya derma atau sedekah bagi orang yang dalam kesempitan.

Emak pernah mengajar saya supaya bertimbng rasa pada pembantu....sekali sekala belilah kain batik bagi kat dia ( masa tu orang kampung sangat pentingkan kain batik ) . Kain batik murah pun takpe..boleh buat basahan harian.....

Kita ni pakai kain batik Jawa, bagi kat Jarah kain batik Siam..Bila batik Jawa naik harga dua-dua pakai kain batik Siam haha..

'Ala kulliy hal ia mengajar kita untuk menderma. Kadang- kadang kita tak tahu derma kita yang seciput tu boleh menyelesaikan masalah orang. Kita hulur rm10 misalnya -  kita tak tahu mungkin ia telah kehabisan beras, dapat juga dia membeli beras sekurang- kurangnya untuk sehari dua..Apatah lagi kalau kita bagi lebih..banyak benda yang dapat dia selesaikan..

Kalau bagi seringgit pun bolehlah ia menghilangkan dahaganya dengan membeli air mineral. Mungkin dah sehari suntuk dia tak makan,  dapat minum air bersih adalah nikmat baginya..tak dapat makan pun sabar je..

Mak sepupu saya menceritakan perihal seseorang yang kerap ditolongnya, pernah meluahkan perasaan hatinya dengan bersungguh- sungguh....

" Di Padang Mahsyar nanti saya nak mengadap Allah, saya nak bagitau Allah makciklah orang yang banyak menolong saya semasa di dunia "

Betapa terkesannya hati kami dengan perkataan itu hingga terkeluar air mata tanpa disedari....MasyaAllah...





No comments:

Zaman Kanak-Kanak.....5

  Bila balik Rompin ramai-ramai takde  program lain melainkan pagi nak makan apa, tengah hari makan kat mana, petang minum kat mana, malam m...