Wednesday, February 7, 2024

Zaman Kanak-Kanak.....3

 Masa sekolah rendah dulu sangat suka bila tiba musim tengkujuh...walaupun hujan turun tak henti- henti - siang malam but we enjoyed it.

Musim tengkujuh boleh mandi hujan , main hujan dengan anak jiran- jiran sampai kecut kaki tangan. Lepas tu paling best makan tengahari lauk sambal tumis sadin dengan telur dadar .Bagi mak dan ayah ada side dish budu -  cicah ulam pucuk ubi.

Petang makan ubi rebus dengan ikan kering. Mak dan ayah minum kopi panas, saya dan dua orang adik minum air kosong je..tak suka kopi..

Setiap tahun kita tunggu nak makan lauk sadin dan telur dadar dan ubi, keledek rebus. Sambil tu habiskan masa main congkak dan mendalami ilmu mengelat kira buah congkak...sampai bergaduh!

Selain itu, orang kampung semua dapat bantuan banjir...yang menghantar bantuan ke rumah kami masa tu ialah ketua pemuda umno. Mungkin semua ahli umno dan ajk berbagi tempat hantar makanan.

Mak saya pernah kata tak payah hantar bantuan tu sebab kawasan rumah kami tak banjir. 

Mak Teh.... bantuan banjir untuk semua orang kawasan kita ni. Walaupun air tak naik, tapi makanan susah dapat, pasar tutup..

Ghoyak cerita ni masa zaman Tun Razak dulu...la ni susah juga nak jumpa ajk  semua sibuk!

Kawasan rumah kami tanah pasir cepat serap air - hanya ada lopak-lopak kecil dan ada ikan puyu, ikan sepat dan anak berudu. Lopak air ni timbul pada musim tengkujuh je....habis hujan lopak pun kering ikan hilang entah ke mana. Banjir sekali lagi baru boleh main air lopak dan sauk ikan...


No comments:

Zaman Kanak-Kanak....6

  Khalas! Tengok kiri kanan dulu ya.. Masa kecil ada pengalaman pergi beraya dengan kawan- kawan, Raya keliling kampung...Pergi  rumah sapa ...