Tuesday, May 24, 2011

Hikayat Merong Maha Manusia

Masa sekolah dulu suka baca cerita penglipur lara, antaranya - Hikayat Merong Maha Wangsa, Awang Sulung Merah Muda, Hikayat Raja Muda , Hikayat Tuan Puteri Tujuh Beradik, Hikayat Dandan Setia dan lain-lain lagi. Cerita pulak berkisar mengenai istana dan pelaku utamanya ialah anak-anak raja semuanya. Kawan-kawan dok gelak depa ingat otak saya tak betul sebab suka baca buku-buku hikayat yang merapu dengan bahasa klasik yang sungguh klasik!

Alkisah sekali yang dipersetua ceritera dari yang ampunya ceritera maka adapun Merong Maha Manusia itu adalah penduduk dari negara antah berantah yang kemudiannya dinamakan Melayusia. Adapun setiap 5 tahun sekali diadakan pesta dan acara beradu tenaga untuk memilih pahlawan-pahlawan baru untuk memperkukuhkan pertahanan negara.

Arakian bila hampir menjelang 5 tahun, ramailah pahlawan-pahlawan dari seluruh pelusuk negara menawarkan diri untuk bertanding. Masing-masing dengan gaya dan kepandaian datang ke ibu negara mempamerkan diri - ada yang misai melenting yang menggerunkan orang, ada yang badan sendo macam Badang, mengangkat-angkat segala batu-batu besar dan batang kayu balak yang dah kena gergaji nak menunjukkan kegagahannya. Ada juga yang pandai berpidato, punya pidato sampai melentok rakyat yang mendengar, hinggakan termakanlah segala kata-kata mereka ( yang bermodalkan air liur ) tu! Pendek kata bermacam-macam ragam kepandaian mereka.

Bila tiba hari pemilihan, semua rakyat jelata, hina dina turun ke padang mengikut kebolehan masing-masing:

Yang capik datang bertongkat
Yang buta meniup lesung
Yang pekak membakar meriam
Yang baru operate jantung buat kerja ringan-ringan
yang baru buang cataract pakai cermin mata hitam

Pendek kata pelbagailah perilaku rakyat jelata!

Ada pun dalam pertandingan di kalangan pahlawan pula dikenakanlah syarat yang ketat:

Pihak yang menang, jangan pulak buat loktang dengan melompat-lompat macam kera, jangan melambung destar dan jangan membuka / mendabik dada ( kalau buat jugak kepala kena luku! ).....or face other consequences......

End of part 1

3 comments:

fantaghiro said...

"Yang baru operate jantung buat kerja ringan-ringan
yang baru buang cataract pakai cermin mata hitam"

fantaghiro: HUARGHHAHAHAHHAHAHAHAHHAHAHAHHAHAHAHHAAHHAHAHA!!!

*clap!clap!* *standing ovation*

this is the best hikayat i have ever read!! kalau ada kat skolah dulu mesti score A punya..HAHAHHAHAHAHA!!

ngasobahseliman said...

Boleh dapat Anugerah Sasterawan Negara, he..he..hee.Cantik idea Sis. Sambung lagi.

Kerabu Jantung said...

Sis Ngasobah dan Miss Fanta, tq for enjoying the ever merapu hikayat ala ala klasik yang sudah pun ditelan zaman tu!

Fikir Sejenak...

  Bagaimana kalau tiba-tiba terjadi ....Iza zulzilatil ardhu zilzalaha...ketika kita berada di tingkat 44? Pernah tak kita terfikir? Dulu sa...