Friday, July 4, 2014

Antara Selawat Dan Marhaban





... and all the zikr and Solawat in the Muslim World in
you tube....



              


Di Malaysia jarang diadakan solawat dan zikir, kecuali dalam acara sambutan Maulud Rasul dan bait-bait solawat itu yang sama saya dengar setahun sekali sejak kecil. Masa dulu di kampung saya ada majlis bergendang dan berdikir, tapi bukan dengan bersolawat atau lain-lain zikrullah - dikir mereka adalah gurindam seloka yang tiada kaitan dengan Allah dan Rasul. Ianya sangat jauh berbeza dengan solawat orang-orang Arab, India, Pakistan, Turki dan negara-negara bekas wilayah kerajaan Uthmani  . Mereka ada banyak versi solawat, marhaban dan lain-lain bentuk zikrullah yang diraikan dengan penuh meriah, penuh semangat dan riuh rendah mengikut tradisi dan cara hidup mereka sejak  turun temurun.

Solawat mereka penuh dengan puji-pujian kepada Allah dan Rasullullah SAW dan ahlul bait serta doa - doa kepada Allah. Ianya adalah satu cara hidup yang dilakukan beramai-ramai dengan disertai dengan gendang, gambus dan pergerakan-pergerakan tertentu  dalam majlis-majlis keramaian dan sambutan maulid Rasul atau majlis tertentu seperti majlis perkahwinan , kelahiran dan sebagainya.  Ada yang dikaitkan dengan amalan tarekat dan golongan sufi dan ada yang dikaitkan dengan amalan golongan Syiah. Bagi saya apa salah solawat dan zikir tu, ianya solawat pada Rasulullah dan zikir pada Allah!

Ramai juga yang membincangkan tentang fenomena baru solawat di Malaysia yang dibawa oleh Habib berketurunan Arab Hadralmaut dari Solo. Kehadiran rombongan dari Solo itu banyak membawa pros dan kontras yang dihujjahkan oleh para ustaz. Macam jugak majlis marhaban yang dijalankan di Malaysia ni, ramai yang kata ianya berasal dari amalan Syiah.  Pujian-pujian terhadap Rasul SAW yang melampau-lampau dan bait-bait yang dikatakan  (yang memesongkan akidah? ). Tapi rata-rata kita menerima  marahaban sebab ia dah jadi darah daging dalam kebudayaan kita -lagi pulak ramai yang tak faham maknanya dan ia hanya memeriahkan majlis saja...

Kita tiada tradisi solawat stail orang Timur Tengah tapi di kampung saya dulu ada hiburan masyarakat berbentuk lain seperti dikir barat, makyong, menora yang dikatakan berasal dari Siam  dan cerita-cerita penglipur lara yang berlatar belakangkan raja-raja dari kayangan yang diiringi dengan gesekan biola !

                                                       



2 comments:

Anonymous said...

Bercerita tentang budaya, masa kecik kecik dulu dalam tv ada rancangan mak yong. Brrkisar tentang anak raja gondang. Saya memang terpesona sungguh dengan jalan cerita bersekali dgn tarian nya. Kalau tv buat rancangan mcm ni sekarang ada ke yang nak menonton ya Kak KJ.

Kerabu Jantung said...


Mungkin tak ramai yang meminatinya sebab orang-orang muda dah ada alternatif lain untuk berhibur.

Fikir Sejenak...

  Bagaimana kalau tiba-tiba terjadi ....Iza zulzilatil ardhu zilzalaha...ketika kita berada di tingkat 44? Pernah tak kita terfikir? Dulu sa...