Tuesday, July 1, 2014

Jangan Syahid Di Tengah Jalan





...jika kita menuntut ilmu..dan tok guru jangan bagi fakta tergantung......

Kalau seseorang datang minta nasihat, adalah tanggungjawab kita menasihatinya, tapi cara menasihat itu hendaklah tidak dengan emosi. Sebagai contoh jika sahabat kita datang mengadu suaminya nak kawin lain, jangan pulak kita pi dok mengacum dia dengan macam-macam idea yang boleh menambahkan serabut otak dia.

Kalau nak menasihat, kenalah yang baik-baik yang boleh menenangkan hati orang yang dilanda derita itu. Dan saya pun tertunggu-tunggu apakah contoh-contoh nasihat yang baik yang patut diberi dalam hal kalu suami nak kawin lain.

Oleh kerana tiada contoh yang diberi, saya pun mereka-reka contoh sendiri...

Eh...takpe kalau husben you nak kawin lain, biarkanlah....tapi... you mintaklah dengan dia letak semua harta dia, rumah, tanah, atau lain-lain barang berharga atas nama you..

Sabarlah, jodoh pertemuan bukan di tangan kita....

Lepas husben you kawin, you jemputlah bini muda dia datang bertandang ke rumah you....


Tanpa kita sedari segala ilmu, ibadat , pegangan dan kepercayaan kita adalah bergantung pada apa yang diajar tok guru. Saya teringat ada ahli keluarga saya pada tahun 1980an dulu, bila dia masuk kumpulan usrah , tiba-tiba sahaja dia berubah , balik ke rumah suruh mak buang tv, kerusi meja dan karpet. Rupa-rupanya dia pi dok belajar bab zuhud. Mungkin tok guru dia tak jelaskan pengertian zuhud secara meluas atau dia sendiri tak katam bab zuhud, jadi hasil dari pengajiannya ialah buang kerusi meja dan tv ( punca segala maksiat dan lagha ).

Bagi saya alangkah baiknya kalau kita menuntut ilmu secara bertalaqqi dan berkitab, daripada menuntut ilmu melalui ceramah-ceramah umum yang kadang-kadang boleh mengelirukan atau boleh mencetus perbalahan sesama sendiri . Bila bertalaqqi kita boleh bersoal jawab dengan tok guru,atau tok guru boleh bagi penjelasan dengan lebih detail hingga kita dapat mengambil ilmu dengan yakin. Wallahu a'lam!


No comments:

Zaman Kanak-Kanak.....5

  Bila balik Rompin ramai-ramai takde  program lain melainkan pagi nak makan apa, tengah hari makan kat mana, petang minum kat mana, malam m...