Thursday, June 23, 2016

Renungan Bulan Ramadhan


Kata orang kalau tak dapat menolong orang dengan hartabenda atau wang ringgit, kita boleh tolong dengan kederat atau beri nasihat yang munasabah.

Tiga puluh tahun yang lalu Kak B menceritakan halnya pada saya. Katanya semua saudara mara memarahinya sebab dia ambik anak angkat. Mereka suruh Kak B pulangkan balik anak itu dan mengancam dia kalau apa-apa jadi jangan nak mengadu hal atau mintak tolong dengan mereka.

Oleh kerana saya agak rapat dengan Kak B saya pun bersimpati a.k.a. masuk belah dia..

Takpelah.. akak jangan takut kalau kita bela anak angkat dan jaga elok-elok dan buat baik dengan dia InsyaAllah dia akan baik dengan kita....

Kak B telah bercerai dengan suaminya dan kehidupanya begitu sempit. Makan pakainya pun dibantu oleh adik beradiknya, sebab tu lah mereka marah bila dia bela anak angkat. Tapi Kak B tak putus asa, dia buat kerja sebagai tukang masak di kantin sekolah, ambik upah menjahit dan lain-lain lagi untuk menyara diri dan anaknya.

Beberapa bulan yang lepas adik menalifon saya dari kampung - katanya Kak B mengenang-ngenang kisah dulu , ketika semua orang memarahinya hanya saya sorang yang defend dia..

Eh, iye ke? aku tak ingat dah. Apa yang aku cakap.

Adik pun pun quote the exact words I said mengikut apa yang diceritakan oleh Kak B!

Nasib baik aku tak join sedara mara lain yang menghampok Kak B dulu....kalau tidak mana nak letak muka bila jumpa Kak B ( yang rupa - rupanya masih menyimpan cerita lama! ).


No comments:

Fikir Sejenak...

  Bagaimana kalau tiba-tiba terjadi ....Iza zulzilatil ardhu zilzalaha...ketika kita berada di tingkat 44? Pernah tak kita terfikir? Dulu sa...