Thursday, June 30, 2022

Tersalah Diagnos......

 

Seorang sahabat dengan sayunya memberitahu saya...masa tengah tadarus di bulan puasa tiba- tiba hilang ayat- ayat AlQuran dari pandangan mata. Dah tak ingat nak baca apa..

Dia rasa takut dan tak berani nak pegi tadarus kat surau ...dia dah tak boleh membaca Al Quran!

Bukan itu saja jalan-jalan yang selalu dilaluinya juga tidak berapa cam lagi..dan kadang- kadang bawak kereta melelong sikit..

Jauh di lubuk hati kenapa F dah lupa semua..mungkinkah dia sudah mendapat dimentia..

Semoga Allah jauhkan F dari mendapat dimentia. Saya cuba menenangkan hatinya dengan pelbagai perkataan yang baik2 supaya dia tabah..dan juga nasihatkan dia jangan bawak kereta...

Saya pun berjanji dengan F akan menemaninya berjumpa dengan doktor apabila Covid19 reda sikit..

Fikiran saya berkecamuk, bagaimana kalau ianya benar, ..apa akan jadi padanya....

Lepas raya dia wassap saya, anak saudaranya yang juga seorang doktor nak bawak dia berjumpa doktor mata!

Saya pun hairan...kenapa nak check mata....sedangkan F ada masalah ingatan..

Immediately I called her...she said yes nak pegi check mata sebab masa pegi check mata di kedai cermin mata, optometrist beritau mata dia ada cataract dan sebelah mata tak nampak terus!

MasyaAllah...Tabarakallah..masalah mata rupanya! Berbanyak- banyak syukur pada Allah..Cataract..bukan..Dimentia

Sebab tu lah orang yang bukan doktor jangan berlagak macam doktor...pandai- pandai je nak menentukan penyakit orang....

 


No comments:

Fikir Sejenak...

  Bagaimana kalau tiba-tiba terjadi ....Iza zulzilatil ardhu zilzalaha...ketika kita berada di tingkat 44? Pernah tak kita terfikir? Dulu sa...