Monday, October 18, 2010

Bawaklah Beristighfar Bebanyak.......

Ada sebuah blog yang membicarakan fasal pakaian pengantin perempuan yang mendedah aurat, dan saya dengan celuparnya buat komen menyalahkan ibubapa pengantin sebab tak larang anaknya pakai baju yang tak Islamik tu! Dan malam tadi saya mimpi diri sendiri ( yang dah down the hill ni ) nak pergi majlis usrah di surau, tapi pakai baju bustier. Terkejut badaklah kita, bila tercelik mata rupanya dah subuh gajah!

Teringat peristiwa seorang ahli keluarga menceritakan pada saya setahun dua yang lalu,
Tau dak, anak sianu tu pegi akad nikah pakai baju ketang kedada ( berkemban )
Eh, biasalah akak, orang sekarang, pas tu tutup pulak dengan kain lace tak berlining.
Dak aih, takdak lace....
Eh, takkanlah berkemban gantung pulak?
Iya, akak terkejut besar....ya Allah akak doa tang tu jugak janganlah cucu-cicit akak pakai lagu tu
Eh, mak ayah dia tak larang ke?
Tak taulah, kalau larang mesti anak tak pakai lagu tu!
Nenek dia tak kata apa?
Mana berani , takut menantu tarik muka!

Yang menyebabkan ahli keluarga saya tu malu sangat bukan apa, majlis tu dijalankan pada hari Jumaat, dalam masjid pulak. Oleh kerana upacara akad nikah habis lambat sikit , orang-orang yang datang awal untuk solat Jumaat bertembung dengan rombongan pengantin!

Juru nikah tak sound ke ?
Tak taulah.......

Berlainan pulak peristiwa yang berlaku di Johor Baru banyak tahun dulu, rombongan pengantin bawak banyak dulang hantaran yang salah duanya ialah senaskhah alQuran dan sedulang lagi sepasang kasut yang diarak masuk ke dalam rumah pengantin perempuan. Bila juru nikah nampak kasut yang begemerlapan di atas dulang dia pun memberitahu tuan rumah supaya keluarkan dulang kasut dari tempat hamparan. Walaupun juru nikah tak komen apa-apa, kita kenalah faham takkanlah alQuran diletakkan sama sebaris dengan kasut!

Lagi pulak apa sibuk-sibuk nak hantar Quran tu, salah-salah handle dapat dosa pulak kita. Zaman nabi dulu memang ada mahar dengan Quran, tapi bukan kitabnya, ia adalah hafazan Quran itu sendiri! Wallahu aklam!

Semoga Allah jauhkan saya dan kita semua dari bahana kejahilan. Aamin......

No comments:

Zaman Kanak-Kanak.....5

  Bila balik Rompin ramai-ramai takde  program lain melainkan pagi nak makan apa, tengah hari makan kat mana, petang minum kat mana, malam m...