Saturday, October 16, 2010

Masyarakat Berperangai Jahiliyyah

Bibi Ayesya seorang wanita Afghanistan berumur 17 tahun telah disiksa dengan cara dipotong hidung dan telinga dan dibiarkan mati. Paling mengejutkan ialah, suaminya sendiri yang melakukannya dan dibantu oleh saudara lelakinya.

Rupa-rupanya Bibi Ayesya telah diserah oleh keluarganya sebagai ganti rugi/ denda kerana kesalahan ahli keluarga lelakinya. Adat ' Baad ' atau bayar ganti rugi yang diamalkan telah menyebabkan Bibi dipaksa kahwin ketika berumur 12 tahun dengan seorang pejuang Taliban. Malangnya walaupun berkahwin tarafnya lebih dari hamba, dia disiksa oleh suaminya dan seluruh ahli keluarga.

Ketika dia dipaksa tidur dalam kandang binatang ternakan, Bibi cuba melarikan diri tetapi dapat ditangkap oleh orang-orang kampung dan dia dijatuhkan hukuman pancung hidung dan telinga dan dibiarkan mati. Bibi merangkak dengan kesakitan ke rumah bapa saudaranya minta tolong, tapi bapa saudaranya enggan membantu. Ada ahli keluarga lain yang bersimpati telah menghantarnya ke pusat perubatan tentera Amerika ( di Afghanistan ) . Akhirnya Bibi Ayesya telah dihantar ke hospital di California untuk rawatan lanjut bagi memperbaiki hidungnya yang telah terputus itu.

Perempuan dibuat seperti barang , boleh dijual dan dicagar. Kaum lelaki tidak menghormati wanita, menzalimi mereka, menghukum sesuka hati mengikut adat yang dilakukan turun temurun. Sungguh tidak Islamik!. Dalam Islam ada hukum qisas dan adat baad bukan hukum qisas. Ia semacam adat jahiliyah dimana lelaki berkuasa penuh, perempuan berada ditaraf hamba.

Alhamdulillah lelaki Malaysia tidak bersikap male chauvinistic dan tak bersikap buta hukum, kalau taaak...........dah tentu kena mandraam, kena fuh kiri fuh kanan habis jadi bengap semua! Wanita Malaysia tidak dilahirkan untuk menderita dan tersiksa seperti sesetengah wanita Afghan ( ikut suku kaum ) dan Paki ( spt dalam kes banjir besar melanda Pakistan ). Pemimpin-pemimpin wanita kita giat memperjuangkan hak dan kepentingan wanita. Keep it up!
Sesiapa yang kena dera tu , jangan pulak mendiamkan diri, Malaysia ada undang-undang yang melindungi wanita.

Takdok gamba weh, dok panda nok upload! rujuk NST atau TNY Times

No comments:

Fikir Sejenak...

  Bagaimana kalau tiba-tiba terjadi ....Iza zulzilatil ardhu zilzalaha...ketika kita berada di tingkat 44? Pernah tak kita terfikir? Dulu sa...