Saturday, December 22, 2012

Menanggung Beban!



Akibat dari terlalu memanjakan dan terlalu melindungi anak lelakinya, akhirnya seorang ibu menanggung beban sampai ke tua.
Apabila sudah tua , ibu tadi dah takut nak jumpa anak, atau dengan kata lain ia menjadi takut kalau anaknya datang ke rumah.
Anak bongsunya sudah berumur lebih 40 tahun dan mempunyai 5 orang anak, tapi masih bergantung hidup pada ibunya. Pendek kata dari kecil sampai tua dia akan sentiasa meminta ibunya menyediakan wang dan segala kemudahan untuknya, sehingga ibunya dah tak larat dan dah tak mampu - bukit kalau dicangkul lama-lama akan rata jugak.

Seorang ibu yang lain pulak takut untuk meminta tolong dari anak perempuannya, sebab katanya anak dia tu keras dan kasar orangnya.
 Bila bagi duit kat ibunya dia akan iringkan dengan kata-kata...sekali sekala bagi oklah kalau tiap-tiap bulan sorilah mama ( sedangkan dia mampu ).
Pernah jugak dia mempelawa ibunya pergi ke rumahnya di KL, apabila ibunya bawak bag baju yang besar sikit, dia terus kata....
Mama bawak beg besar ni nak duduk lama ke? Ni yang Angah tension ni!
Ibu  pun tak terkata apa melainkan memendam rasa........

Ada kala padi yang ditanam lalang yang yang tumbuh!

No comments:

Zaman Kanak-Kanak.....5

  Bila balik Rompin ramai-ramai takde  program lain melainkan pagi nak makan apa, tengah hari makan kat mana, petang minum kat mana, malam m...