Wednesday, July 24, 2013

Jaga Anak Tu!







Bila datang Ramadhan masjid dan surau dipenuhi jemaah - ibu- ibu muda yang tak nak ketinggalan untuk bersolat Tarawih akan membawa anak-anak mereka bersama.

Anak-anak kecil yang datang ke masjid dan surau tu kalau tak di jaga betul-betul akan membawa bencana pada orang lain dan ibubapa harus bertanggung jawab terhadap perlakuan anak-anak mereka.

Pada minggu yang lalu kawan pada seorang kawan saya yang sakit lutut dan tulang belakang yang bersolat atas kerusi di sebuah masjid - tiba-tiba bila dia nak duduk semasa dalam solat, seorang kanak-kanak telah menarik kerusinya tanpa disedari menyebabkan ia jatuh terhentak ke lantai ( mujur lantai berkarpet )!

Dalam keadaan yang lain pulak seorang lagi yang kerusinya di tarik terpaksa berdiri lutut ketika rukuk dan sujud sebab kakinya tak boleh dibengkokkan. Bayangkan betapa siksanya dia menahan kesakitan.

Akhir-akhir ini kenakalan kanak-kanak  lain macam sikit ( macam dah tak terkawal ) , ada yang berlari antara sof dan mengambil cermin mata, kunci kereta dan purse jemaah yang sedang bersolat. Kadang-kadang mereka mencampakkan benda-benda yang mereka ambil itu entah ke ceruk mana!






No comments:

Zaman Kanak-Kanak.....5

  Bila balik Rompin ramai-ramai takde  program lain melainkan pagi nak makan apa, tengah hari makan kat mana, petang minum kat mana, malam m...