Thursday, September 26, 2019

Sehari Sesudu Peluh..


Akhirnya tibalah hari untuk mendapat keputusan ujian darah yang diambil dua minggu lepas...Dah tunggu setengah jam, belum tiba giliran lagi...


Bila tengok poster ni naik seram sejuk, dok fikir kalau HBA1c saya makin naik, habislah kali ni kena tambah ubat...
Akhirnya saya pindah tempat duduk sebab makin serabut memikirkan gula dalam darah dan akibatnya ke atas diri saya...


Dah pindah tempat, baca pulak poster depan mata....tentang kemurungan! Baru saya sedar rupanya kemurungan boleh membawa kematian yang disengajakan!

Saya teringat hampir sepuluh tahun dulu saya pernah membaca sebuah buku seorang celebrity chef ( it was his first book ) dan ada ayat dalam bukunya bertulis ' I was suicidal '.
Masa baca tu tak ambil kisah pun, ingatkan itu hanyalah ayat penyedap cerita...
Tapi pada tahun 2018 dunia dikejutkan dengan berita kematian chef tersebut kerana membunuh diri...

Pendek kata semua penyakit hendaklah diubat betul-betul.Saya sungguh teruja apabila ada sesetengah doktor mengatakan diabetic is reversable. Saya berazam suatu hari nanti tidak perlu memakan 'metformin' dua kali sehari...

Setelah satu jam berlalu, saya mendapat keputusan ujian darah..
Alhamdulillah...
Gula turun, kolesterol turun , darah tinggi turun..ahem..berat badan pun turun..
Yeay..
Tak sia-sia selama ni minum black coffee + cinnamon diselang seli makan kurma 3 biji
Makan nasi sekali sehari
Tambah kimchi dalam menu...
Tak jogging pun takpe sebab orang pencen tak boleh stresskan lutut...sapu- sapu laman pun dah memadai.
Bak kata jiran sebelah rumah saya..sehari sesudu peluh, lama- lam beliau telah diisytiharkan kolesterol normal, gula dalam darah normal at the age of 72! Semua ubat tak perlu makan dah!








No comments:

Fikir Sejenak...

  Bagaimana kalau tiba-tiba terjadi ....Iza zulzilatil ardhu zilzalaha...ketika kita berada di tingkat 44? Pernah tak kita terfikir? Dulu sa...