Thursday, October 17, 2019

Haramain Revisited


Apabila berbincang dengan rakan sebaya ( 6 series midway to 7 series), melakukan ibadat Umrah bukanlah calang-calang ibadat yang hendak dilakukan.


Dataran luar Masjid Nabawi di Madinah


Tenaga berkurangan,sakit kaki, sakit lutut menjadi penghalang untuk bergerak aktif, pergi balik ke masjid (Nabawi dan AlHaram ) is an effort.

Melakukan tawaf masih boleh boleh bertahan, sebab kita boleh bergerak ikut pace sendiri, lagi pulak dengan memakai setokin , kita boleh slide atas lantai marble , tanpa membebankan lutut atau urat peha.

The rooftop of Al Haram


Ibadat Saie pula memerlukan tenaga yang lebih untuk berulang alik sebanyak 7 kali, sepanjang 2.9 km. This ibadah is not for the wobbly legs and week knees ...alhamdulillah kini telah ada satu lagi ruangan tawaf dan saie ditingkat dua di Majidil Haram ...ia memberi peluang kepada jemaah2 yang sudah berumur atau yang kurang upaya..untuk menjalani ibadat Tawaf dan Saie dengan menggunakan scooter yang boleh dipandu sendiri. 
Sewa sebuah scooter sebanyak 50 riyal perhead.

Di sinilah tempat untuk membayar dam kambing atau kita boleh berinfaq dengan menyembelih kambing secara bersendirian atau berkongsi untuk memberi makan fakir miskin di Mekah


To many of us, to perform Hajj and Umrah we must clad in white or at least your telekong must be in white. I have this blue grey telekong which I often wear in the mosque. It was hadiah from my jemaah sometimes ago. Many Malaysian address me as ibu'.
Demo ingat ambo oghe sebeghe...







No comments:

Fikir Sejenak...

  Bagaimana kalau tiba-tiba terjadi ....Iza zulzilatil ardhu zilzalaha...ketika kita berada di tingkat 44? Pernah tak kita terfikir? Dulu sa...