Sunday, December 12, 2010

Jangan Dok Berebut Harta!

Pagi tadi bila buka channel 119 ( rancangan Tanyalah Ustaz setiap hari pukul 7 - 8 pagi ) , Ustaz Fauzi memberi tazkirah mengenai pembahagian harta pusaka. Dah lama saya tunggu tajuk ni, dan tajuk-tajuk lain yang dapat memberi maklumat khas tentang pelbagai hukum syariah. Jadi, tak adalah lagi cerita orang berkapak berparang rebut tanah atau kebun pesaka. Atau bila orang dengar hukum Islam nak dilaksanakan, terus buat meraban kata habis tangan orang nak kena potong!

Ada di kalangan yang saya kenal, suami dia seorang anak angkat seorang yang berada, tapi bila bapa angkatnya meninggal dunia, dia terus dipinggirkan dan segala kemudahan yang dia dapat selama ini ditarik balik. Seseorang ini hidup susah juga selepas tu, sebab dia seorang saja yang bekerja sedangkan suami dia tinggal sehelai sepinggang! Tapi ada juga seseorang lain yang juga anak angkat, tapi bila bapa angkat meninggal dunia, dia mendapat sejumlah wang yang besar sebab bapa angkat meninggalkan wasiat untuknya.

Ramai juga di antara kita yang tak jelas dengan pembahagian harta pusaka, tapi sebenarnya masalah ini boleh di atasi bila kita pergi ke pejabat agama atau mahkamah syariah atau bertanya pada orang-orang ada otoriti dalam hal ini. Sekurang-kurangnya kita tahu juga asas pembahagian pusaka dengan sifir yang paling asas. Takdelah bila tok mati pak sedara jadi orang kaya baru!

- Anak lelaki dapat dua bahagian anak perempuan satu bahagian, tapi nak bagi sama rata pun boleh dengan syarat ada persetujuan dari waris lelaki.
- Anak angkat boleh dapat harta dengan jalan hibah ( pemberian ) atau wasiat ( tak melebihi 1/3 bahagian ).
- Ibu bapa yang masih hidup dapat bahagian harta anaknya yang meninggal.

Biasanya anak-anak yatim, anak angkat dan ibubapa selalu jadi golongan yang teraniaya dan terabai sebab mereka dari golongan yang lemah dan yang bukan waris ( anak angkat ).

Urusan pesaka ni sebenarnya much-much more complex and it need in depth study. UIA ada menyediakan kursus peringkat sijil untuk orang awam ( Certificate In Law ) yang mencakupi pelbagai bidang syariah . Ada banyak lagi tempat-tempat lain yang offer pengajian yang sedemikian yang saya tak tahu. Soooo.......bak kata jangan dok mengaji tajwid aje, banyak lagi bidang lain yang ade.........

No comments:

Fikir Sejenak...

  Bagaimana kalau tiba-tiba terjadi ....Iza zulzilatil ardhu zilzalaha...ketika kita berada di tingkat 44? Pernah tak kita terfikir? Dulu sa...