Sunday, December 5, 2010

Jangan Tertipu!

Ada seorang sahabat yang meminjamkan duitnya pada seorang lain, dia bertanya samada boleh atau tidak dia mengenakan interest. Setahu saya interest itu haram. Tapi dia kata dia tak mengenakan interest yang tinggi, lagi pulak kalau bagi pinjam saja macam tu apa halnya pulak?

Saya pun tak berani nak elaborate lebih-lebih, takut salah berdosa pulak. Jadi setelah saya consult seseorang yang berautoriti dalam bidang ini, barulah saya berani mengkabarkan duduk perkara sebenar dalam hal ini. Sesungguhnya pinjam berserta interest itu adalah haram dan ia adalah sistem riba' dari amalan jahiliyyah dan juga amalan Yahudi . Ia adalah satu penindasan terhadap orang yang susah yang perlukan pertolongan.

Walau pun beri pinjam takde interest, tapi ada syarat-syaratnya seperti ada surat perjanjian atau cagaran ( kalau melibatkan jumlah yang banyak). Kalau jumlah yang kecil aje , harap pada percaya atau pun be prepared to lose the money! Kita boleh buat pilihan - nak bagi ke tak nak bagi!

Termasuk juga dalam riba' ialah jika kita mengambil kesempatan ke atas orang yang kita beri pinjam wang itu dari segi mental atau fizikal contohnya seperti mengerah dia buat pelbagai perkara untuk kepentingan diri sipemberi pinjam wang tadi.

Sebaliknya beri pinjaman untuk perniagaan adalah halal. Seseorang yang ada modal boleh meminjamkan wangnya kepada orang tiada modal untuk berniaga. Dalam hal ini dia boleh menetapkan berapa banyak keuntungan yang dia mahukan sebagai pulangan contohnya 50/50 atau 70/30. Itu hak dia sebab dia yang membiayai sepenuhnya perniagaan tersebut dan rakannya hanya menjalankannya sahaja.

Kalau sekiranya modal yang dilaburkan kurang daripada modal yang ada pada peniaga, maka peniaga itu berhak menentukan peratusan yang akan dibagi pada yang meminjamkan modal itu. Sebagai contoh, peniaga itu menetapkan ia akan bayar balik dengan 10% atau 15% atau berapa saja yang dia fikir munasabah. Dan dalam semua keadaan yang melabur wang dalam perniagaan kena menanggung risiko jika perniagaan itu rugi, dia tak boleh mintak ganti wang yang dilaburkan itu! Konsep asalnya untung sesama untung dan rugi sesama rugi. WaAllahu a'lam!

Kalau perniagaan yang tak munasabah seperti melabur emas di Timbuktu atau berniaga tapi benda yang diniagakan itu tak ada atau tak jelas, tiba-tiba janji keuntungannya melimpah ruah, kalau rugi, tak dapeklah sesapo menolong eh!

No comments:

Zaman Kanak-Kanak.....5

  Bila balik Rompin ramai-ramai takde  program lain melainkan pagi nak makan apa, tengah hari makan kat mana, petang minum kat mana, malam m...