Tuesday, December 17, 2013

Skandal Kampung





Masa kecik dulu kami berjiran dengan keluarga Ah Lek - isterinya kita panggil Mek Teh dan mereka ada seorang anak perempuan yang sebaya dengan saya ,namanya Abi ( mungkin Ah Bee ).

Setiap petang kami main bersama, kadang-kadang waktu makan kami makan bersama di atas pangkin, saya makan nasi saya dia makan nasi / bubur dia ( dalam mangkuk ) Abi duduk dalam rumah keluarga - extended family, ada tok, pak sedara dan mak sedara serta anak beranak mereka sekali. 2 orang papak saudara Abi jadi kaya raya kerana jadi supplier barang-barang makanan dalam tin, arak dan lain-lain ke Bukit Ibam ( yang masa tu ada kompeni lombong bijih ).

Masa saya sekolah darjah dua kami pindah ke rumah baru dan Abi juga telah pindah keluar dari rumah keluarga dan tinggal di rumah kedai.

Masa Rompin jadi makmur kerana pembukaan lombong bijih besi, mak Abi buka sebuah restoran - yang menjadi tumpuan semua orang yang bekerja ( orang yang tak kerja takdok pitih nak makan kat restoran! ). Abi pulak dah anak dara dan ada rupa ( hidung mancung sikit dan mata pun tak berapa sepet ) jadi cashier dan juga pelayan ( dulu orang luar tak diambil untuk bekerja dalam restoran - kalau ada pekerja pun untuk basuh pinggan dan kemas meja! )

Punyalah laku restoran tu bukan main , pegawai Melayu ramai yang makan di situ ( takde masak babi ). Saya tak tau rupanya Abi jadi tarikan utama di situ dan ramai lelaki tak kira toke Cina atau pegawai Melayu tergila-gilakan Abi. jadi ramailah yang bertunggu bertangga kat restoran tu adanya.....

Pernah terdengar mak dan Chek ( mak sedara ) bercakap...aka buat lepat
Neng Kho ( Mek Teh ) tu  dok jual anak dia.......
Mak dan Chek panggil Mek Teh dengan nama sebenarnya.

Orang Melayu panggil mak Abi Mek Teh, orang Cina panggil mak saya Ah Teh ( sebab nama mak Putih )





No comments:

Fikir Sejenak...

  Bagaimana kalau tiba-tiba terjadi ....Iza zulzilatil ardhu zilzalaha...ketika kita berada di tingkat 44? Pernah tak kita terfikir? Dulu sa...