Tuesday, March 31, 2015

Kawan Atau Sahabat






google search














Macam mana nak kenal seseorang yang boleh dijadikan sebagai sahabat? Mudah saja - seseorang itu lebih kurang sama fikiran dengan kita - same wavelength kata orang. Sesuai dengan kita dan persahabatan boleh kekal berdekad-dekad lama. Pendek kata bolehlah buat baiah -  sahabah fil yaumi qiamah!

Ada juga yang ekstrem iaitu bila mula-mula bertemu je dah jadi macam dok leh nok gi - dia tak sesuai dengan kita, kita pun macam tak sesuai dengan dia. Takdok kemistry. Jadi tidaklah ia kekal menjadi kawan sebab ia habis di situ saja!

Ada juga kawan yang membuatkan kita berada dalam keadaan serba salah sebabnya kita tak tahan dengan pelbagai kerenah mereka ( yang depa ingat kita tak tahu akal dia  pada hal we can read them like a book ).  Kalau kita terkejut tergempar di tengah malam kita tak akan telefon dia atau tak akan pegi ketuk pintu rumah dia!

Pendek kata ada pepatah Arab mengatakan kalau kita bersahabat dengan penjual minyak wangi sedikit sebanyak akan dapat kewangiannya dan kalau bersahabat dengan tukang besi sudah tentu kita akan terpercik juga bunga- bunga api...adenye!




No comments:

Fikir Sejenak...

  Bagaimana kalau tiba-tiba terjadi ....Iza zulzilatil ardhu zilzalaha...ketika kita berada di tingkat 44? Pernah tak kita terfikir? Dulu sa...