Wednesday, May 8, 2019

Rahsia Masakan


Mok Su Nab terkenal dengan masakannya yang sedap.Kalau sedara mara balik kampung pakat booking Mok Su Nab suruh masak makanan kegemaran mereka. Semua puji Mok Su, masak apa pun sedap.

Saya pernah juga tanya Mok Su resepi kari kepala ikan yang sangat popular mengalahkan kari mamak Penang. Mok Su beritahu awas-awas dan cara memasak pada saya. Pernah jugak dia panggil saya suruh tengok cara dia masak.Kita pun konfiden habih meter bila belajar masak rasa macam dah pandai doh.

Bila balik rumah saya pun cuba buat kari kepala ikan jenahak. Tapi bila dah masak rupa kari boleh tahan macam dah jadi, tapi bila makan jauh langit dari bumi rasanya..

Pada satu ketika Letchumi datang buat kerja part time cuci rumah dan gosok baju, saya mintak dia ajar buat kari ikan, sampai sekarang saya masak kari Indian style macam yang Letchumi ajar.

Bila dah tua begini saya tanya Mok Su sungguh-sungguh, apa rahsia masakan dia sedap sangat tuh...Mok Su tergelak besar..bodoh benar engko ni..bubuhlah sikit serbuk perasa barulah ada kick!

Mok Su!?? Bakpe tok ghoyak nyo dari dulu....
Engko orang muda-muda mana nak kisah fasal masak, kira makan nak sedap je..


No comments:

Zaman Kanak-Kanak.....5

  Bila balik Rompin ramai-ramai takde  program lain melainkan pagi nak makan apa, tengah hari makan kat mana, petang minum kat mana, malam m...